Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 12.04 een succes voor jou ?  (gelezen 7621 keer)

12.04 een succes voor jou ?
« Gepost op: 2012/07/26, 00:12:44 »
Ik ga geen poll starten ;) , maar om de LTS wat beter in de verf te zetten, dacht ik om een sub-poll te starten waar je alles kan vertellen over de nieuwe LTS van Ubuntu.

We zijn nu een hele ruk verder met de LTS, en ik vroeg me af of dit nu eigenlijk een succesvol verhaal is of niet voor alle forumleden (en team)
Laat vooral dit topic even gaan over de objectieve ervaringen met dit  besturingssysteem, en laat even ook weten of je de 5 jarige cyclus van updates en verbeteringen gaat doorlopen. Mocht je de volgende versie al in het vizier hebben, geef ook even aan waarom.

Persoonlijk:
voor mij is de nieuwe LTS een ongelooflijk positief verhaal; ik heb nog nooit met Ubuntu (kijk even naar mijn onderschrift voor de versies die ik gebruik) zo'n stabiliteit en gebruiksgemak ervaren als voordien met de 10.04 LTS.
Ik fnuik Gnome2 niet, ik heb er veel plezier aan beleefd maar Unity, KDE, en Xfce hebben met 12.04 een heel goede onderbouw die eindelijk eens toelaat om dit besturingssysteem eens te koppelen aan wat (semi-) professioneler werk.
Ik kan u vertellen dat het allemaal perfect verloopt. Uiteraard dient vermeld dat willekeurige software via deb-packages en PPA's vermeden blijven. Ik doel vooral op Ubuntu-out-of-the-box, en al de varianten.
Heb ik een negatieve tijding over de nieuwe LTS ? NEEN, voorlopig niet en ik werk vooral op een versie die stamt van de daily builds uit de testdagen van 12.04 .
Voor mij en ons bedrijf is het duidelijk: wij gaan voor de volledige 5 jaar met deze versie.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of opmerkingen !
« Laatst bewerkt op: 2012/07/26, 00:14:29 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/26, 01:18:40 »
Nou, laat ik het spits maar afbijten... Ik weet eigenlijk niet hoe ik het zeggen moet, daar ik nogal expirimenteel ben aangelegd.
Om te beginnen ben ik blij dat nu ook de LTS desktop versie 5 jaar ondersteunt wordt, omdat het op mijn werk standaard overal geinstalleerd gaat worden, en dan maakt 2 of 5 jaar nogal uit.  Verder moest ik wel wennen aan Gnome 3 en Unity, maar na een poosje weet ik niet beter en werk er vlot mee.

 (Ik spreek hier alleen voor mijzelf, ben een techneut en kan mij voorstellen dat mensen er meer tijd voor moeten uittrekken om te wennen. Een computer is er om mee te werken en taken uit te voeren en hoe minder je je met het besturingssysteem moet bemoeien , hoe beter, je wilt immers andere dingen er mee doen).

Momenteel verdiep ik mij weer in KDE en Bodhi linux, momenteel heb ik KDE op m'n werkcomputer staan en ben in Virtualbox bezig met Bodhi. Dit bedoel ik dus met dat ik veel expirimenteel bezig ben. Dus ik ben geen doorsnee-gebruiker of Office-man op kantoor.

Maar voor die laatste groepen moet je een systeem hebben waar je zo min mogelijk omkijken naar hebt, dus de bediening van de desktop is van cruciaal belang. Welke desktop ? tja, dat moet ieder voor zich dan bepalen, advies vragen is altijd goed, maar daarna moet je zelf aan de slag. Zelf vind ik K-G-X-L Ubuntu 12.04 in ieder geval goed werken.  :)

Offline Tom

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/26, 10:32:26 »
Ben tevreden met Xubuntu 12.04 LTS heb wel geen vijf jaar ondersteuning (gaat in principe wel) maar zal toch over twee jaar overgaan op de nieuwere LTS.
Voor mij als kleine gebruiker is vijf of drie jaar te lang want dan zit je eigenlijk al met verouderde progjes (de meeste toch) alhoewel die nog ondersteund worden kwestie security.
Voor zakelijke gebruikers is vijf jaren wel goed neem ik aan ,maar voor mij persoonlijk vind ik twee jaar ideaal.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/26, 10:56:37 »
(X)ubuntu 12.04 LTS is in mijn ervaring een topper! Al vanaf de bèta. Nog nooit zo'n goede versie meegemaakt. Zelfs de LTS-voorgangers waren minder goed, althans bij eerste uitgifte (en ik heb alle LTS-versies meegemaakt, want ik ben bij 6.06 LTS volledig op Linux overgestapt).

Draait rotsvast stabiel en probleemloos bij mij. Mits ik het volgende in acht neem: https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen

Net als Wanda zal ik waarschijnlijk bij Xubuntu 14.04.1 LTS pas overstappen. De eerste puntversie van 14.04 LTS dus, die de eerste sloot updates al in zich bergt.

Eigenlijk wilde ik ook Xubuntu 12.04 pas bij de eerste puntversie gaan gebruiken op mijn productiemachines (die nog op 10.04 LTS draaiden), maar het ding draaide zo goed en feilloos op m'n proefbakken, dat ik de verleiding niet kon weerstaan om al eerder over te stappen. En bepaald geen spijt gehad.

Overigens is het nadeeltje van oudere programmaversies in oudere Ubuntuversies, tegenwoordig voor mij een stuk kleiner geworden. Want Firefox, Chromium en Chrome worden nu immers ook in oudere Ubuntuversies automatisch bijgewerkt naar de nieuwste versies. De webbladeraar is voor mij de belangrijkste toepassing....

Kortom: wat mij betreft "hosanna in den hoge", voor 12.04 LTS. Eigenlijk ongelofelijk dat we al dat moois zomaar gratis en voor niks krijgen....  :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/26, 11:06:20 door Pjotr »

Offline Ramana

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/26, 12:29:19 »
Bevalt mij prima, ook met KDE 4.9-beta. Het enige wat af en toe niet lukt is inloggen. Soms blijft m'n systeem hangen bij kdm. Waarschijnlijk is Nvidia de boosdoener.  Voor de rest werkt alles soepel en snel....

Offline midas

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/26, 17:01:58 »
Zo...na 3 weekjes vakantie even de laptop weer online gezet en stonden er 150 updates te wachten :)

Tja...ik kan alleen maar zeggen dat versie 12.04 loopt als een trein. Ik gebruik Unity 2D en daar ben ook beslist over te spreken. Eén keertje maar heb ik een weigering meegemaakt na een kernel + xorg-update...toen wou mijn systeem niet in één keer opstarten. Maar alles voelt nu heel stabiel aan. En net als Wanda ga ik bij deze versie nu voor 2 jaar, ik blijf nu alleen nog maar LTS-versies installeren ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/26, 19:32:39 »
Ubuntu 12.04 is voor mij de beste besturing die ik tot nu toe op m'n pc heb gehad.  De gnome distro geeft snelheid, veiligheid, gebruikersgemak en stabiliteit.  Ik ben enthousiast als gaat over de unity -shell, maar de shell van gnome vind ik prettiger werken.
Het eerste wat mij direct na de installatie opviel was dat unity veel stabieler en sneller werkte dan de vorige versies.  Unity vraagt meer gewenning dan een traditionele menu maar na kennis  van de vele opties komt de waardering,  een prachtig systeem.
De waardering is er zeker wel, maar de Shell van Gnome en het systeem van de extensies vind ik helemaal geweldig. Ubuntu met gnome Shell draait bij mij probleemloos.
Op verschillende pc's die wat ouder waren xubuntu 12.04 geïnstalleerd en nooit een klacht of probleem gehoord. Ook xubuntu is qua betrouwbaarheid verbeterd volgens mij...
Al met al is bij mij de behoefte om andere distro ' s te testen, te proberen, verdwenen. Ik zou graag Ubuntu op m' n werk willen gebruiken, zal moeilijk worden om de windowssysteembeheerder te overtuigen dat ubuntu rocks.  =D

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/26, 20:15:19 »
HP Pavilion-desktop
Op mijn desktop draai ik al 12.04 sinds de bèta (hoewel ik bij de final een schone installatie heb gedaan). Alles helemaal prima, behoorlijk stabiel en het werkt gewoon. Hoewel de performance out-of-the-box wel slecht was door een bug in de nVidia-driver. Dit is pas opgelost na het installeren van de 302-bèta-driver. Daardoor is de performance weer bijna zo goed als die van 11.10 :)
Verder draait Bodhi 2.0 (gebaseerd op 12.04) ernaast en dat loopt ook helemaal heerlijk.

Lenovo Thinkpad Edge-laptop
12.04 draait helemaal top hierop! Hoewel ik af en toe last heb va dat WiFi wegvalt en dat ik dan opnieuw moet verbinden. Vreemd genoeg heb ik dit op school nieten thuis wel, maar met mijn tablet heb ik hier thuis geen last daarvan. Dus geen flauw idee waar dat aan ligt. Maar anders dan dat draait 12.04 er helemaal top op, incl. goede performance met de gesloten ATI-driver :)


Al met al vind ik 12.04 de beste release totnogtoe en zeker wel klaar voor de grote markt! :)

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/26, 21:13:00 »
Heb nog maar een paar dagen geleden de upgrade naar 12.04 gedaan, maar ben nu al tevreden. Al was het maar omdat mijn laserprinter direct werd herkend, wat in 11.10 niet het geval was. En Unity en zo: dat went.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/26, 21:24:02 »
Prima versie maar enkele voorgaande versies waren ook geheel zonder problemen hier.

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/26, 21:39:19 »
zoals bericht hiervoor: prima distro! Helaas is het wennen aan Unity en Gnome-shell niet aan mij besteed en daarom met veel genoegen overgeschakeld naar Xubuntu en wel
in versie van Voyager: gewoon in gtk2 [mss ouderwets, maar bevalt uitstekend!] en echt super snel zowel als desktop als laptop!
« Laatst bewerkt op: 2012/07/26, 21:41:15 door noyomipa »
OS:  ubuntu
Ubuntu-user  12044

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/26, 21:45:19 »
Ho, inderdaad even aanvullen:

Desktop: 12.04 Unity (en Bodhi met E17)
Laptop: 12.04 Unity

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/26, 22:18:45 »
Voor mij is dit een zeer goede release. Eindelijk werkt alles in Kubuntu echt lekker, hoewel ik nog meer benieuwd ben naar de volgende release met 4.9!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/26, 23:01:51 »
12.04 vind ik een prima en goedlopende LTS. Zo hoort het ook  ;)

Nadeel zou kunnen zijn, dat 'den explorerende mensch' toch gaat verlangen naar al dat nieuwe spul wat in de tussenversies komt. Tenminste, na een jaar of zo begint er wat verveling toe te slaan. Althans bij mij.

Dat FF en Chromium worden mee-geupgrade is al een dikke plus.
Het gevoel van 'we kennen het nu wel' heb ik nog verder ondervangen: sinds begin dit jaar (dacht ik), draai ik via de kubuntu-backports de laatste stabiele versie van de KDE-desktop. Dus voor KDE 4.9 ga ik echt niet 12.10 installeren, want die komt over een klein weekje vanzelf binnen.

En dan krijg je de nieuwste progjes en snufjes, draaiend op een stabiele smooth running machine, wat wil een mens nog meer. Het ziet er vooralsnog naar uit, dat ik wat tussenversies ga overslaan. De ene tussenversie is beter dan de andere, een soepel lopende LTS vind ik toch erg prettig  ;)


NB: het zou kunnen, althans dat hou ik in het achterhoofd, dat al die upgrades van de GUI (zo om de 1-2 maanden) uiteindelijk opwaardeerleed gaan geven. Geen idee, ook geen ervaringen in deze op IRC ontwaard, maar mocht dat optreden dan denk ik dat ik gewoon een herinstallatie doe, inclusief LTS.
NB2: Disclaimer; ja dit gaat via een ppa. Ik zou dit dus niet willen adviseren aan een volkomen beginner, maar voor degenen die al wat wegwijs zijn geraakt: geen probleem, dit wordt gedragen door een flinke groep devs.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/26, 23:18:29 »
12.04 is de beste release van Xubuntu die er ooit geweest is.
Als backup staat het nog op een partitie van mijn laptop, maar inmiddels ben ik vol vertrouwen over op 12.10 met XFCE 4.10, een duidelijke verbetering, maar nog niet perfect.
12.04 is voor een beginner zelfs de makkelijkste Linux versie (=persoonlijke mening).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/26, 23:32:34 »
12.04 is voor een beginner zelfs de makkelijkste Linux versie (=persoonlijke mening).

Deze mening wil ik best steunen. Ik heb hier eveneens Xubuntu 12.04 op een senior-desktopje draaien, en daar kan iedereen heel snel mee overweg is me opgevallen. Al moet ik zeggen, dat m'n ervaring vrijwel hetzelfde is bij Mint Maya Mate...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/07/26, 23:48:35 »
Ubuntu 12.04 LTS is een heel goed pakket. Heb dit van het begin getest. Vond vooral de keuze voor 5 jaar updates belangrijk toen ik ermee begon.

Draai nu al 12.10 alpha 3 wat net iets beter is.  Garanties neem ik op de koop toe.

Als ik iemand het pakket moet aanraden dan raad ik toch 12.04 aan. Heeft hij/zij toch meer zekerheid.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/07/27, 00:17:17 »
Vooral bij de eerste tussenversie na een LTS, heb ik altijd het gevoel: wat jammer, wat doodzonde, dat ze nou alweer een nieuwe tussenversie als eerste optie gaan aanbieden op de webstek van Ubuntu. Want we hebben immers zo'n mooie, verse LTS. Die veel en veel beter is.

En dat gevoel is nu, bij de nadering van 12.10, sterker dan ooit. 12.10, wie wil die nou? Toch alleen als je 'm echt nodig hebt, wegens nieuwe stuurprogramma's of zo....


Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/07/27, 00:27:56 »
Vooral bij de eerste tussenversie na een LTS, heb ik altijd het gevoel: wat jammer, wat doodzonde, dat ze nou alweer een nieuwe tussenversie als eerste optie gaan aanbieden op de webstek van Ubuntu. Want we hebben immers zo'n mooie, verse LTS. Die veel en veel beter is.

En dat gevoel is nu, bij de nadering van 12.10, sterker dan ooit. 12.10, wie wil die nou? Toch alleen als je 'm echt nodig hebt, wegens nieuwe stuurprogramma's of zo....



Dan mag je je eerste even inlezen over wat er nieuw is en nog nieuw gaat komen in 12.10... Misschien is het voor jou als Xubuntu-gebruiker niks bijzonders aangezien dat alleen een beetje nieuwigheid van Xfce 4.10 is, maar voor Unity-gebruikers is er wel een hoop bij gekomen en gefixt (en er komt nog meer aan) :)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/27, 00:34:01 door Vistaus »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/07/27, 01:39:31 »
Misschien dat dit het bedoelde punt niet helemaal is  ;)

Grote plannen, nieuwe features, allemaal prima. Maar wanneer werkt dit naar behoren? Doorgaans pas in de voorlaatste versie voor de nieuwe LTS.  En in de uiteindelijke LTS wel goed.
Soms loopt het wat minder smooth na aanvang dan men oorspronkelijk dacht (*kuch* *mompelt bv. iets met wayland*), dat hoort bij een ontwikkeling. Uiteindelijk moet iets wel professioneel werken, dat is de bedoeling van een LTS.

En dat is imho niet altijd hetzelfde als nieuwe ontwikkelingen aan een GUI. Mocht ik wellicht een denkbeeldige reden hiertoe hebben gegeven gezien mijn eerdere post, daarvoor sorry, dat was mijn bedoeling niet.

Een punt kan zijn, dat altijd de laatste (tussen) versie wordt gepropageerd op de downloadpagina's. Dat kan in diverse gevallen minder handig zijn. Die discussie hebben we een tijdje geleden al gehad, laten we die niet gaan herhalen  ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/07/27, 01:44:50 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/07/27, 09:07:59 »
12.10, wie wil die nou? Toch alleen als je 'm echt nodig hebt, wegens nieuwe stuurprogramma's of zo....
Of wanneer je balken wilt die 2 rijen dik zijn, of één van de andere features van XFCE 4.10........
In Xubuntu zijn een paar dingen grafisch mooier geworden, het is (weer) even wennen, maar ik denk, dat het een vooruitgang is.
Natuurlijk zitten er nog bugs in en kan ik nog altijd terugvallen op 12.04 op een andere partitie :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/07/27, 12:53:02 »
De tussenversies van *buntu zijn leuk om te kijken wat er is veranderd. Voor mijn werk moet ik echter altijd uitgaan van de laatste LTS release. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je zit te springen om een tussenversie: een huwei- usb dongle voor g3 werkte pas goed (gemakkelijk) onder 11.04, onder 10.04 kreeg je hem ook wel aan de praat, maar niet zo gemakkelijk (vond ik), en de verbinding moest vaak weer handmatig aangeslingerd worden, na een herstart

Zo zijn er wel meer stukjes hardware, die dan "ineens" wel goed werken op een nieuwere versie  :)

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/07/27, 14:04:06 »
12.04 draait hier prima op mijn server :). Geen enkel probleem met Unity of enig ander gedoe :P.

Voordeel aan Ubuntu is dat het meer up-to-date is dan Debian (wat ik hiervoor gebruikte op mijn server), en dus gemakkelijker om nieuwere versies van bepaalde programma's te krijgen (gcc, clang, jdk, doxygen, ...).

Op mijn desktop en in een VM op mijn MacBook draait een hevig customised versie van Kubuntu 12.04, wat heel goed meevalt.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline jolo

  • Lid
Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/07/27, 16:18:34 »
We zijn nu een hele ruk verder met de LTS, en ik vroeg me af of dit nu eigenlijk een succesvol verhaal is of niet voor alle forumleden (en team)
Bedoel je daarmee degene die al jaren (X)Ubuntu draaien, of dat deze versie nu al aan te raden is voor nieuwe Linux gebruikers? Indien het eerste, dan vind ik dat (X)Ubuntu op de goede weg zit. Ik vind Ubuntu 12.04 in ieder geval veel beter dan Ubuntu 10.04. Indien je het laatste bedoelt, ben ik minder zeker van. Ook al omdat je die vraag stelt, voordat de eerste puntuitgave is uitgebracht.

Verder zou ik nog kunnen afvragen of je een succes verhaal bedoelt ten opzichte van andere Linux distributies of ten opzichte van Windows. Indien het laatste. Ik vind Ubuntu wel goed als een alternatief besturingssysteem. Maar kan denk ik, niet gezien worden als een vervanging van Windows. Het is in ieder geval nog niet zover, dat ik deze LTS versie op mijn werk zou durven te introduceren.   

Los daarvan geloof ik eigenlijk niet, dat je er via een topic er achter kan komen, of deze LTS versie een succesvol verhaal is. Want ik verwacht hier vooral reacties, van doorgewinterde Linux gebruikers. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: 12.04 een succes voor jou ?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/07/27, 16:38:44 »
"Indien je het laatste bedoelt, ben ik minder zeker van. Ook al omdat je die vraag stelt, voordat de eerste puntuitgave is uitgebracht."

Lolwut? Wacht je dan ook met een oordeel over Windows 8 totdat SP1 uit is?