Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10  (gelezen 1112 keer)


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/23, 14:06:08 »
Tja, niet verbazend, helaas..... Gelukkig kunnen de meeste Linuxdistro's tegenwoordig wel overweg met Secure Boot. Hoewel ik die onzin zelf altijd uitzet: overbodige complicatie.

Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/23, 15:39:32 »
Ik heb het een paar maanden geleden uitgetest.Secureboot aangezet en Ubuntu 14.04 installeerde moeiteloos.Mint 17 quiana wilde bij mij niet met secureboot aan,Manjaro ook niet.Voyager weer wel.Heb de secureboot maar uitgelaten,dan pakt alles. ;)
Kubuntu 20.04

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/23, 15:48:30 »
Tja, niet verbazend, helaas..... Gelukkig kunnen de meeste Linuxdistro's tegenwoordig wel overweg met Secure Boot. Hoewel ik die onzin zelf altijd uitzet: overbodige complicatie.
Als de fabricant enkel de windows bootloader en de rescue als boot optie geven, kan je geen single boot ubuntu meer.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/23, 16:02:09 »
Het is verwarrend dat het niet voor alle linux varianten werkt. Red Hat en Debian hebben in 2011 een aanbeveling gedaan:
  http://ozlabs.org/docs/uefi-secure-boot-impact-on-linux.pdf   (geen makkelijke kost, vind ik zelf)

Windows 10 op nieuwe hardware is aanstaande. Er is vooral informatie nodig om de zaak te ontzenuwen en nauwkeurig te omschrijven beschrijven.
 
« Laatst bewerkt op: 2015/03/23, 17:00:53 door EZ-man »

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/23, 17:00:41 »
Ik heb het een paar maanden geleden uitgetest.Secureboot aangezet en Ubuntu 14.04 installeerde moeiteloos.Mint 17 quiana wilde bij mij niet met secureboot aan,Manjaro ook niet.Voyager weer wel.Heb de secureboot maar uitgelaten,dan pakt alles. ;)

En ik heb weer Secureboot uitgezet en Xubuntu installeerde moeiteloos ,denk ook dat het ligt aan welk Moederbord je hebt etc
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/23, 18:52:45 »
Ik begreep dat in de nieuwe, verplicht opgelegde, situatie het kunnen uitzetten van Secureboot e.d. niet meer mogelijk zal zijn.

Als dat betekent dat een vrij OS alleen te installeren is als de makers ervan zich moeten voegen naar diegenen die Secureboot beheren dan lijkt me dat een fundamentele aantasting van onze vrijheid. Dat de Ubuntu systemen inmiddels bij zijn, OK. Maar dan nog.

En las ik laatst niet iets over een BIOS virus? Juist bij UEFI Bios? Lighteater??
« Laatst bewerkt op: 2015/03/23, 18:55:47 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/23, 19:26:32 »
En jij bedoelt LightEater http://betanews.com/2015/03/21/lighteater-malware-attack-places-millions-of-unpatched-bioses-at-risk/
artikel van 2 dagen geleden.

Ja die, Femke. Ik geloof dat verhaal van die mij onbekende onderzoekers trouwens nog niet zo. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/23, 19:54:41 »
Ik begreep dat in de nieuwe, verplicht opgelegde, situatie het kunnen uitzetten van Secureboot e.d. niet meer mogelijk zal zijn.

Als dat betekent dat een vrij OS alleen te installeren is als de makers ervan zich moeten voegen naar diegenen die Secureboot beheren dan lijkt me dat een fundamentele aantasting van onze vrijheid. Dat de Ubuntu systemen inmiddels bij zijn, OK. Maar dan nog.

En las ik laatst niet iets over een BIOS virus? Juist bij UEFI Bios? Lighteater??
En hier maak ik me dus ook wel bezorgd om.Dat dat zomaar van hogerhand 'even'bepaald wordt.
Kubuntu 20.04

Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/23, 20:34:57 »
Vind het alleen wel vreemd dat het nu lijkt op Windows te slaan terwijl dit eigenlijk meer slaat op de keus van de producent van de computer... dat vind ik toch 2 verschillende dingen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/23, 20:42:33 »
Vind het alleen wel vreemd dat het nu lijkt op Windows te slaan terwijl dit eigenlijk meer slaat op de keus van de producent van de computer... dat vind ik toch 2 verschillende dingen.
Maar mag dat wel binnen de EU?
Koppel verkoop is nog steeds verboden, wanneer een computer geblokkeerd is voor een ander OS, dan mag deze m.i. niet eens verkocht worden!

Is er een jurist in de zaal (één die geen Yvo heet graag) ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/23, 21:35:30 »
Maar mag dat wel binnen de EU?
Koppel verkoop is nog steeds verboden, wanneer een computer geblokkeerd is voor een ander OS, dan mag deze m.i. niet eens verkocht worden!

Een computer: een apparaat dat bestaat uit hardware en een besturingssysteem. Nee, dit is geen koppelverkoop. Het is natuurlijk wel zo dat het een belemmering kan vormen voor het installeren van Linux op willekeurig welke hardware.

Linux is geen Windows. Een schoen is geen laars. Een viool is geen gitaar. Ze bestaat naast elkaar en iedereen (h)erkent de specifieke kwaliteiten. (Ik hoop dat mijn logica te volgen is. ) 

Offtopic : 
  Een gitaar wordt nooit een viool (maar je komt soms een heel eind https://www.youtube.com/watch?v=WsSIkU8XjzU )
  Dagmar Vonková heeft bij mij een streepje voor.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/23, 22:02:56 »
Een computer: een apparaat dat bestaat uit hardware en een besturingssysteem. Nee, dit is geen koppelverkoop.
m.i. toch wel.
Wat is een computer
Koop je een Apple computer, dan is zowel de hardware als de software gemaakt door één bedrijf: Apple.
Wanneer ik een computer in de winkel koop van merk "A" dan zit daar vaak software bij van merk "B" (lees MS).
Omdat het niet van één fabrikant is, mag ik de software weigeren, MS heeft daar zelfs een procedure voor, maar je moet Jurist zijn, om het te begrijpen en je geld terug te krijgen.
Mijn laptop heb ik 3 weken geleden bewust gekocht zonder een OS, zodat ik vrij ben om te gebruiken wat ik wil. (ik mocht wel testen in de winkel met een Ubuntu DVD)

Wanneer ik b.v. Solaris, PC-BSD, of Haiku wil gebruiken op mijn computer, dan moet dat kunnen en mogen, een fabrikant die zijn hardware daarvoor afschermt heeft een probleem (in ieder geval met mij :lol: ).
« Laatst bewerkt op: 2015/03/23, 22:04:55 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/23, 23:21:27 »
Ik begreep dat in de nieuwe, verplicht opgelegde, situatie het kunnen uitzetten van Secureboot e.d. niet meer mogelijk zal zijn.
Windows10 staat fabrikanten van laptops en desktops (x86 systemen) toe de mogelijkheid om secure boot te configureren of uit te schakelen niet meer in te bouwen (wel zo veilig?).
Als dat betekent dat een vrij OS alleen te installeren is als de makers ervan zich moeten voegen naar diegenen die Secureboot beheren dan lijkt me dat een fundamentele aantasting van onze vrijheid. Dat de Ubuntu systemen inmiddels bij zijn, OK.
Het idee (van Intel) achter secure boot is  beperken van vrijheid in ruil voor meer veiligheid. Andere besturingssystemen hebben tijd gehad om secure boot ook te implementeren.  :P
De manier waarop het nu is opgezet geeft wel bedenkingen nog los van problemen met de implementatie (Firmware issues).
En las ik laatst niet iets over een BIOS virus? Juist bij UEFI Bios? Lighteater??
Wellicht zijn kwetsbaarheden in de toekomst mooi te gebruiken om een laptop of desktop te “unlocken” van secure boot  ;) :evil:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Linux wordt(nog) moeilijker om te installeren onder Windows 10
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/24, 10:27:41 »
Hardware en het OS op een PC zijn 2 verschillende dingen.
En vermits de gehele PC zoals bij Apple bij 1 fabrikant gemaakt en verkocht word moet je die zaken los zien bij andere apparaten zoals computers.
Meneer HP verkoopt een computer en dan kan Microsoft niemand verplichten en ook een product van hun (zoals Windows) op te gebruiken of tegelijk te verkopen.

(Rand)
BTW dit is ook de reden waarom ik een pesthekel heb aan die kapitalisten en bedrijven zoals Microsoft, die als dictators ff bepalen hoe onze wereld eruit moet zien en hoe wij moeten leven..
(/Rand)

Enyway....

Zit secure boot in de BIOS ?
Citaat
Het BIOS, wat een acroniem is voor Basic Input/Output System, is een bibliotheek met een set basisinstructies voor de communicatie tussen het besturingssysteem en de hardware. Tijdens het opstarten van een pc, wanneer het besturingssysteem nog niet geladen is, is dit ook de enige software die beschikbaar is.

Dus de BIOS is NIET het OS !

En die secure boot verhinderd dat wij iets anders op de PC kunnen zetten dan Windows, EN? we kunnen geen moederborden kopen met een andere BIOS,  is het verhaal heel simpel.

Dit is de BIOS chip


Deze chip is op het moederbord of in een externe brander te herschrijven.
Je zou ook nog deze chip eruit kunnen halen, een nieuwe chip kopen en die opnieuw branden zonder secure boot.

Hoe vervang ik de BIOS chip


Of?
De BIOS software wijzigen en het secure boot gedeelte eruit slopen en dan de BIOS opnieuw branden.

Hoe het went of keert, ze kunnen met al hun debiele hersenspinsels ons nooit tegen houden, en er zal altijd een groep mensen zijn die dit probleem kunnen oplossen.

Dat het verschrikkelijk irritant is, is een ding wat zeker is, en de enigste oplossing is Microsoft met al zijn troep boycotten.
Als iedereen dat doet binden ze wel in.

Maar helaas is de mens te egoistisch en zal alleen aan het nu en ikke denken waardoor je dit collectief nooit voor elkaar krijgt.

« Laatst bewerkt op: 2015/03/24, 10:29:21 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D