Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA  (gelezen 8146 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Gepost op: 2010/01/13, 22:21:23 »
Beste mensen,

Ik heb hier een vreemd probleem.

Heb onlangs een Asus netbook gekocht. Speciaal voor als m'n kinderen hier zijn. Die zitten toch 99% van de tijd op msn, Hyves en Youtube te grasduinen.

Nu ben ik niet zo'n fan van routers. Ik heb er wel hier een staan, voorheen verbonden met het modem, maar de router viel mij iets te vaak uit. Daarnaast heb ik m'n bedenkingen over de veiligheid, en praktisch gezien zijn er maar een plaats of 3 in huis waar mensen aan het computeren zijn. Een bedrade verbinding is wat mij betreft dus prima. Heb dus al maanden een LAN-kabel verbinding met m'n PB laptop. Nooit problemen mee gehad.

Ik heb direct na de aanschaf van m'n Asus Windows eraf gegooid. Diverse distro's erop geprobeerd, heb nu LinuxMint8 erop liggen. Maar, in alle gevallen: geen internet. Met dezelfde kabel als m'n PB. Heb dezelfde Kubuntu 9.10 als m'n PB erop gehad: geen resultaat.
Volgens mij moet een LAN-verbinding het tegelijk doen, toch?
Dus ik trok de conclusie dat er 'iets' moest zijn met de ethernet interface (Atheros AR8132) op het netbookje zelf. Dus, terug naar de winkel.
Twee medewerkers van BCC bogen zich erover. Ze prikten een LAN-kabel in de winkel erin en <pats> werkte. ??? ??? ??? Nog even een nieuwssite opgezocht om te checken of het live was, maar echt, werkte zonder problemen.

Het moet me trouwens van m'n hart, n.a.v. diverse andere verhalen hier, dat men Linux in de verte kende, men oprecht geinteresseerd door Mint klikte, en zeer behulpzaam was. Heeft me een weddenschap met een van m'n zoons gekost, ik zei vooraf dat men wel zou zegen dat het aan Linux zou liggen. Echt niet dus.

Tsja, moet ik nu gerustgesteld of teleurgesteld zijn? In de winkel: werkt. Bij mij thuis: nop, niente, nada. En dezelfde kabel op de PB: als een speer.

Wtf doe ik verkeerd? Wat zie ik over het hoofd? Heeft iemand een idee?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/13, 23:59:53 »
Misschien dit:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet

Of zit er een toegangsfilter in je routerconfiguratie, waarin je de verschillende computers specifiek hebt benoemd en toegang verleend?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/18, 16:22:28 »
Misschien dit:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbedraadinternet

Of zit er een toegangsfilter in je routerconfiguratie, waarin je de verschillende computers specifiek hebt benoemd en toegang verleend?

Bedankt voor je reactie, Pjotr, maar ik betwijfel of bovenstaande het geval is.
Ik heb nl. geen dual-boot met Windows. Windows heb ik direct eraf gegooid, en ik ben er nooit mee op internet gegaan (brrrrr...  :o)
Een toegangsfilter is niet het geval. Ik heb m'n router nl. uitgeschakeld, de LAN kabel is direct aangesloten op het modem, en volgens m'n provider zou het wel direct zo moeten werken.

Ik heb nog wel een gedachtengang dat de Asus 'standaard' eerst draadloze verbindingen zoekt (en dan zal die thuis diverse routers herkennen in de omgeving), en pas als die niet gevonden worden een bedrade verbinding accepteert. Ik heb geen idee hoe ik zoiets kan vaststellen en wijzigen. Of is dit een verkeerde aanname?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/18, 16:29:18 »
Ik heb m'n router nl. uitgeschakeld, de LAN kabel is direct aangesloten op het modem, en volgens m'n provider zou het wel direct zo moeten werken.

Dat klinkt heel vreemd en onwaarschijnlijk.... Er moet altijd een router achter het modem hangen. Of het modem moet een modem/routercombinatie zijn. Geef eens een snelkoppeling naar informatie over jouw modem?

Probeer trouwens voor de grap eens, of het wel werkt wanneer je de oude router aan het nieuwe modem hangt, en dan de computer verbindt met de oude router?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/18, 16:52:58 »
@Pjotr,

Ik heb een Motorola SBV5121E.
In de situatie 'draadloos internet' is dit modem verbonden (via een kort LAN-kabeltje) met een Sitecom 54G router. Maar, de router staat uitgeschakeld.. Stekker eruit, kabel eruit.

Mijn Packard Bell notebook staat direct met een LAN kabel aangesloten op het modem, en dat werkt. Als ik dezelfde LAN-kabel uit m'n Packard Bell haal en in de Asus prik, zie ik dat de bedrade verbinding op de Asus wel gezocht wordt, maar niet aangesloten. 'Iets' houdt dat dus tegen, en daar breek ik nog steeds m'n hoofd over.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline softbart

  • Lid
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/18, 18:50:00 »
Lijkt veelop het oude mac-adres verhaal.
Het modem een x-tal minuten uitschakelen en weer opstarten.

groet,

Theo

Offline erik58

  • Lid
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/18, 19:27:24 »
weet niet precies of dit je vraag zal beantwoorden:
ik had hetzelfde probleem met mijn ASUS EEEE PC 1008 AH

veel prutsen............toen 'ergens' gelezen dat je eerst bekabeld contact moet zoeken met je router,
vervolgens zie je de wireless WEL !
dan moet je de LAN ook zien !
vervolgens kiezen en opslaan.....................dan zou het moeten werken ! =D



hopelijk heb je hier iets aan,
groet,
Erik

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/28, 22:02:45 »
Het blijft een Moeizaam Proces.

Inprikken op de router bleek een wat brakke verbinding te zijn, dus inmiddels een Koenig ethernet switch ertussen gezet.
Dus modem>>ethernet switch. Op de ethernet switch 3 LAN-kabels aangesloten:
-naar router (toch ook een keer gebruik van maken)
-naar Packard Bell
-Naar Asus

Maar nog steeds geen verbinding op de Asus te krijgen. De PB draait daarentegen als een zonnetje.

Grrr. Teneinde raad de Asus met een LAN kabel rechtstreeks weer op de router aangesloten. En: zowaar, hij lijkt connected (op het icoon, geeft ook 'active' weer). Echter: geen internet ???. De nieuwe verbinding zie ik ook niet in de Network Manager. Daarnaast kan ik hierin 'Wireless' ook niet aanvinken (staat op mat).  ??? ??? ???
Uhmm, iets met de kaart? 'ifconfig eth0' in de terminal geeft hetzelfde als op de PB, behalve een ander MAC-adres dan. Daar lijkt niets aan de hand te zijn.

Ik ben even door de ideeen heen. Heeft iemand nog suggesties (please ;)?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline timosha

  • Lid
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/28, 22:45:03 »

Ik ben even door de ideeen heen. Heeft iemand nog suggesties (please ;)?

Kijk eens in /etc/network/interfaces
Als daar meer in staat dan:
auto lo
iface lo inet loopback

verwijder dat dan en laat er alleen maar die twee regels in staan. Daarna herstarten.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/29, 22:55:40 »
@Arie en @Timosha:

Inmiddels Eeebuntu geinstalleerd. Mooie distro trouwens, bevalt me wel.
Echter: geen verbinding. Ziet ook de router niet.

Heb ook gekeken in etc/network. Daar staan geen interfaces. Ook onder network manager. En alle files daar zijn leeg ???
Op bv. het commando 'ifconfig eth0' krijg ik als respons 'error fetching interface information. Device not found'

Blijkbaar 'ziet' het OS de netwerkkaarten niet? Moeten die eerst separaat geactiveerd worden (klinkt niet al te logisch)?

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

FrSu

  • Gast
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/29, 23:11:02 »
Al even de snoeren omgewisseld? Misschien defecte stekker?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/29, 23:21:44 »
Terechte opmerking, @FrSu, maar had ik al geprobeerd (we proberen hier alles uit ;): beide aansluitingen (LAN kabels) zijn ok.
Het lijkt m.i. toch echt iets in de Asus/*buntu zelf te zijn.

Btw, ik herinner me nog dat toen W.. er nog op lag, dat de draadloze netwerken in de omgeving werden herkend. Aan de hardware zou het dan niet liggen.
Dus, ik moet iets instellen. Moet ik bv. ook de WiFi separaat activeren? Ik zie wel 'WiFi uitschakelen' in het menu bv.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

FrSu

  • Gast
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/29, 23:23:10 »
Fn F2?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/29, 23:38:44 »
Ah, dit trucje kende ik nog niet (al doende leert men ;)), WiFi staat aan (en stond ook oorspronkelijk aan).
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline timosha

  • Lid
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/30, 08:54:24 »
@Arie en @Timosha:

Inmiddels Eeebuntu geinstalleerd. Mooie distro trouwens, bevalt me wel.
Echter: geen verbinding. Ziet ook de router niet.

Heb ook gekeken in etc/network. Daar staan geen interfaces. Ook onder network manager. En alle files daar zijn leeg ???
Op bv. het commando 'ifconfig eth0' krijg ik als respons 'error fetching interface information. Device not found'

Blijkbaar 'ziet' het OS de netwerkkaarten niet? Moeten die eerst separaat geactiveerd worden (klinkt niet al te logisch)?



Die twee regels zouden wel in network moeten staan anders heb je ook geen local interfaces. Deze twee regels worden tijdens de installatie aangemaakt als er interfaces aanwezig zijn.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/30, 21:33:57 »
Inmiddels weer een klein stapje verder gekomen...

Eeebuntu er weer even af (misschien zat er een foutje in de download, who knows) en Ubuntu 9.10 erop gezet. Zelfde iso heeft ook om m'n PB een paar maanden gedraaid, dus die is ok. Ook de etc/network/interfaces inhoud is precies zoals @Timosha dit omschreef.

En zowaar is er een verbinding, al doet die het alleen op de router (modem>>ethernet switch>>router, en op de router heb ik de LAN kabel aangesloten. Even nog ter uitprobering weer omgezet naar de ethernet switch, maar daar doet-ie het niet ???, dus weer terug)

Noppo internet, maar ik krijg een foutmelding bij opstarten:
"Your current network has a .local domain, which is not recommandable and incompatible with the Avahi network service discovery. The service has been disabled".

Voor zover ik e.e.a. begrijp, is Avahi een service voor DNS.
Kan iemand hier wijs uit worden, en eventueel een oplossing aan de hand doen? I'm open for suggestions.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline timosha

  • Lid
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/30, 22:23:08 »
Dit probleem is een deja vu voor mij !!!! Op de router doet hij wel, maar niet op de switch.

Ik heb dat probleem gehad onder Windows 7 RC met mijn Netgear switch. Windows 7 RC had mijn Ethernet interface op turbopackets van > 14000 gezet en dat vond die switch niet leuk. Onder Windows 7 was dat snel terug op 1450 gezet. Helaas heb ik geen idee hoe je dat onder Ubuntu doet. Maar ik ben zeker dat er iemand in het forum is die dat wel weet.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


smety

  • Gast
Re: Geen LAN-verbinding op Asus 1001HA
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/31, 15:25:26 »
Had hetzelfde probleem, heb mijn oplossing op m'n site gezet.

http://www.nihilus.be/hardware/asus1001ha_wifi.html

Hopelijk ben je er iets mee

Greetzzz