Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer  (gelezen 1610 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Gepost op: 2014/01/20, 00:09:12 »
Oma die ver weg woont en voor wie jij de systeembeheerder bent van haar Ubuntucomputer: schakel de kernel-updates uit:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
Punt 14 (54).

Beperkt extra veiligheidsrisico natuurlijk, maar in dit geval is dat de moeite waard om stabiliteit te winnen. Want risico valt doorgaans mee bij kernels. Bij andersoortige veiligheids-updates kun je zo'n kunstje beter niet flikken, want daarbij ligt het risico meestal veel hoger....

Als je op verjaardagsbezoek gaat, kun je alsnog handmatig een nieuwere kernel binnenslepen en kijken of-ie goed werkt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/20, 00:25:42 door Pjotr »

Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/20, 11:43:16 »
Goeie tip ! Direct even op mijn vrouwke haar laptop toepassen; telkens als er een wachtwoordvraag tevoorschijn komt is het altijd paniek ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/05, 17:34:19 »
Toevallig afgelopen maand een kernel update voor Ubuntu 13.10. Een uitzondering of kan ook deze update risicoloos worden uitgesteld (of een extra reden oma weer eens te bezoeken  :) )?
Summary:

The system could be made to crash or run programs as an administrator.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/05, 17:47:03 »
Stel SSH in de volgende keer dat je weer langs gaat :)
Dan kan je handmatig vanop afstand de kernel updaten.

De problemen die mensen soms melden met kernelupdates komen meestal omdat ze met GRUB hebben zitten rommelen. Of omdat ze een dual-boot of triple boot maken nadat er al 1 Linux geïnstalleerd is. Heb je dit allemaal niet, dan kan dit vrijwel risicoloos.

Voorbeelden voor exploit code zijn trouwens vrij makkelijk te vinden: hxxps://github.com/saelo/cve-2014-0038 dus ga er maar van uit dat kwaadwillenden dit ook vinden (of zelf schrijven).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/05, 18:16:44 »
@Johan: klopt; het is altijd een afweging. Op mijn eigen computers schakel ik de kernel-updates dus ook beslist niet uit.

Bij gewone bureaucomputers acht ik het risico van deze uitschakeling echter beperkt. Doorgaans worden die aangevallen via lekken in de *toepassingen*, en de computer van "oma in Verweggistan" staat sowieso niet de hele dag aan....

Dat het risico beperkt is, blijkt ook wel uit de gang van zaken bij Linux Mint: als het ontbreken van kernel-updates een groot risico zou zijn i.p.v. een beperkt risico, dan zouden bijna alle Mintgebruikers nu een gekraakte PC hebben. En als bijna alle Mintcomputers daadwerkelijk gekraakt zouden zijn, dan zou dat nu allang bekend zijn. Maar dat is niet zo, dus...

Enfin. Ieder kan z'n eigen afweging maken en vervolgens z'n eigen plan trekken. Het mooie van Linux.  =D

Tot slot: in de oorspronkelijke instructie stond een fout, die inmiddels is gecorrigeerd. De verwijderingsopdracht moet zijn:
sudo apt-get purge linux-image-generic("remove" i.p.v. "purge" kan ook)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/05, 18:27:41 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/06, 10:29:10 »
Enfin. Ieder kan z'n eigen afweging maken en vervolgens z'n eigen plan trekken.
Helaas ben ik geen Linux expert en heb geen idee op grond waarvan in deze afweging moet maken. 
Ik kan afgaan op jouw inschatting dat het risico beperkt is maar je schrijft ook dat je het op je eigen computers beslist niet uitschakelt.
De vergelijking met Mint zie ik maar staat haaks op het advies deze updates juist in te schakelen.
Reden: anders loopt u kernel-updates mis, en juist dat kan een veiligheidsrisico zijn!
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: maak oma's Ubuntu onderhoudsvrijer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/06, 12:15:33 »
Enfin. Ieder kan z'n eigen afweging maken en vervolgens z'n eigen plan trekken.
Helaas ben ik geen Linux expert en heb geen idee op grond waarvan in deze afweging moet maken. 
Ik kan afgaan op jouw inschatting dat het risico beperkt is maar je schrijft ook dat je het op je eigen computers beslist niet uitschakelt.
De vergelijking met Mint zie ik maar staat haaks op het advies deze updates juist in te schakelen.
Reden: anders loopt u kernel-updates mis, en juist dat kan een veiligheidsrisico zijn!
Als je nog eens goed naleest wat ik heb geschreven, dan zal je alles duidelijk worden. Als je het *wil* begrijpen, tenminste.