Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden  (gelezen 11357 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #50 Gepost op: 2017/10/10, 15:45:40 »
@Bloom Ga jij er vanuit dat Windows 10 erop moet blijven draaien, of ga je uit van een scenario waarbij Windows 10 eraf kan worden gekieperd?
Iets zegt mij dat je bij dat laatste die secure boot wel uit kunt schakelen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #51 Gepost op: 2017/10/10, 15:56:29 »
Bovendien kan men Linux ook virtualiseren in Windows 10.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #52 Gepost op: 2017/10/10, 16:04:05 »
Bovendien kan men Linux ook virtualiseren in Windows 10.

Ja doei. Dan heb je nog niet de voordelen van de veiligheidsaspecten van linux en zit je nog met mallware te kijken.
Hier geen optie. Hier linux only.
Zie het niet als bashen maar als persoonlijke keuze ... hier geen win meer zolang ik die keuze heb.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #53 Gepost op: 2017/10/10, 16:07:41 »
Een gevirtualiseerd OS is totaal geïsoleerd van een host OS.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #54 Gepost op: 2017/10/10, 16:24:40 »
Zo gebruik ik Linux als host en Windows als gast in een virtuele machine.
Beide gebruik ik, met de absolute voorkeur voor Linux.

Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #55 Gepost op: 2017/10/10, 16:56:49 »
Een gevirtualiseerd OS is totaal geïsoleerd van een host OS.

Ja maar dan wel linux nog steeds onder win als main besturingssysteem. En dus is je pc nog steeds zo lek als een mandje.
Linux only en stand-alone hier. Zo simpel is het voor mij. Geen dual, geen wine of wat dan ook.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #56 Gepost op: 2017/10/10, 17:07:56 »
Ja maar dan wel linux nog steeds onder win als main besturingssysteem. En dus is je pc nog steeds zo lek als een mandje.
Linux only en stand-alone hier. Zo simpel is het voor mij. Geen dual, geen wine of wat dan ook.
Dat is ieders keuze. Zo heb ik Windows-only programmeerbare  apparatuur en kom ik er niet onderuit.
Maar mijn absolute voorkeur blijft Linux, en met de virtualisatie methode kan dat en heb ik niets te maken met secure boot.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #57 Gepost op: 2017/10/10, 17:46:20 »
@Bloom Ga jij er vanuit dat Windows 10 erop moet blijven draaien, of ga je uit van een scenario waarbij Windows 10 eraf kan worden gekieperd?
Iets zegt mij dat je bij dat laatste die secure boot wel uit kunt schakelen.
Dat is een interessante vraag.
Mijn notebook is origineel Windows 8
Voor Linux (en Windows in VMware) heb ik met PartedMagic alles verwijderd en erased (ook de herstel partitie).
Het enige noodzakelijke was Virtualisatie en Legacy inschakelen om te doen wat ik wil.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline HWE64

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #58 Gepost op: 2017/10/10, 19:07:30 »
@Bloom Ga jij er vanuit dat Windows 10 erop moet blijven draaien, of ga je uit van een scenario waarbij Windows 10 eraf kan worden gekieperd?
Iets zegt mij dat je bij dat laatste die secure boot wel uit kunt schakelen.
Dat is een interessante vraag.
Mijn notebook is origineel Windows 8
Voor Linux (en Windows in VMware) heb ik met PartedMagic alles verwijderd en erased (ook de herstel partitie).
Het enige noodzakelijke was Virtualisatie en Legacy inschakelen om te doen wat ik wil.
Dan hebben we voor de toekomst mooi pech. Als je van iemand een afgedankte originele W10 computer over wil nemen en je kunt Linux er niet op installeren :evil: tenminste als ik het hier op het forum goed begrepen heb :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #59 Gepost op: 2017/10/10, 19:13:20 »
Ik heb nog eens gezocht op het fenomeen secure boot. Wat ik ervan lees is dat het wel degelijk uitgezet kan worden als het per se nodig is, bijv. om vanaf een USB-stick te werken.
UEFI is wel een stevige hobbel voor een Linux installatie, maar geen blokkade. Laatst zelf met een spikspinter nieuw Windows notebook geprobeerd. Met secure boot aan kom je inderdaad niet aan het USB-stick opstarten toe, als secure boot staat uitgeschakeld was het niet moeilijk, eigenlijk kinderlijk eenvoudig.

Ik heb het over dit notebook: https://www.prowise.com/nl/personal-devices/windows-notebook-proline/


Dit notebook is nog niet eens gecertificeerd door onze ICT ondersteuner.
Daarom nogmaals de vraag: Heb jij het over systemen waarop Windows 10 moet draaien of niet?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #60 Gepost op: 2017/10/10, 19:15:37 »
Even terugkomen op het 'koppelverkoop' verhaal, klaar met laptops gaat het een beetje lastig om het te omzeilen, maar met desktops is het een ander verhaal.
Je kunt bij een beetje computerleverancier een systeem samenstellen ZONDER OS, als dit niet gaat bestel je toch gewoon losse onderdelen en zet hem zelf in elkaar, zelfs wanneer je dit nog nooit gedaan hebt is het niet lastig, wat schroeven en wat kabeltjes aansluiten is zelfs mogelijk met 2 linkerhanden (ik spreek uit ervaring ;) )
Voor degene die twijfelen, op youtube staan genoeg filmpjes van waar je op moet letten. Je slaat een paar vliegen in 1 klap, je hebt de hardware naar eigen keuze in je computer, het werkloon van de samensteller heb je zelf verdiend + geen kosten van een OS.
Mocht je alsnog Windows op je computer willen hebben, er bestaat een site waar je een key kan bestellen voor iets van 20€ (legaal) wat dan ook weer een stuk goedkoper is dan bij de computerboer. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #61 Gepost op: 2017/10/10, 19:19:28 »
En uiteraard mag men ook reageren op mijn virtualisatie bijdrage. :)
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #62 Gepost op: 2017/10/10, 19:29:21 »
Even terugkomen op het 'koppelverkoop' verhaal, klaar met laptops gaat het een beetje lastig om het te omzeilen, maar met desktops is het een ander verhaal.
Je kunt bij een beetje computerleverancier een systeem samenstellen ZONDER OS, als dit niet gaat bestel je toch gewoon losse onderdelen en zet hem zelf in elkaar, zelfs wanneer je dit nog nooit gedaan hebt is het niet lastig, wat schroeven en wat kabeltjes aansluiten is zelfs mogelijk met 2 linkerhanden (ik spreek uit ervaring ;) )
Voor degene die twijfelen, op youtube staan genoeg filmpjes van waar je op moet letten. Je slaat een paar vliegen in 1 klap, je hebt de hardware naar eigen keuze in je computer, het werkloon van de samensteller heb je zelf verdiend + geen kosten van een OS.
Mocht je alsnog Windows op je computer willen hebben, er bestaat een site waar je een key kan bestellen voor iets van 20€ (legaal) wat dan ook weer een stuk goedkoper is dan bij de computerboer.

En voor de mensen die zelf niet willen / kunnen / durven te sleutelen heeft Alternate een site waar jezelf je computer kan samenstellen en evt in elkaar kan laten zetten.
https://www.alternate.nl/PC/PC-Builder

Voordelige legale windows keys en ook complete versies http://www.softwarebilliger.de/

Laptops zonder OS https://www.bto.eu/ levert al meer dan 15 jaar als ik me goed herinner, mss niet de goedkoopste, wel 1 van de beste


Offline Nero

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #64 Gepost op: 2017/10/10, 19:35:56 »
En uiteraard mag men ook reageren op mijn virtualisatie bijdrage. :)
Die virtualisatie dient enkel ingeschakeld als je zinnens bent Virtualbox, VMware of dergelijke te gebruiken. Voor een gewone installatie is dit niet nodig.

Offline EvC

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #65 Gepost op: 2017/10/10, 19:48:18 »
Die virtualisatie dient enkel ingeschakeld als je zinnens bent Virtualbox, VMware of dergelijke te gebruiken. Voor een gewone installatie is dit niet nodig.
Met VMware of VirtualBox hoeft men geen rekening te houden met een eventuele secure boot. Althans niet als men Windows 10 als host gebruikt.
Het is dan mogelijk om elke  Linux distributie (of ander OS) te installeren.
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon Prerelease + GNOME Boxes

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #66 Gepost op: 2017/10/10, 20:17:14 »
Dat is ieders keuze. Zo heb ik Windows-only programmeerbare  apparatuur en kom ik er niet onderuit.
Maar mijn absolute voorkeur blijft Linux, en met de virtualisatie methode kan dat en heb ik niets te maken met secure boot.

Ja. En een keuze uit ervaringen.

Maar je hebt ook een punt. Je kunt er niet altijd omheen. Met school zal er ook nog wel een keer win moeten gaan komen. Maar dat dan toch ook stand alone op de school-laptop.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #67 Gepost op: 2017/10/10, 20:28:01 »
Dan hebben we voor de toekomst mooi pech. Als je van iemand een afgedankte originele W10 computer over wil nemen en je kunt Linux er niet op installeren :evil: tenminste als ik het hier op het forum goed begrepen heb :'(.
Valt best mee.
De grote en bekende Linux distributies kunnen werken met een secure-boot, met *buntu blijft het dus gewoon kunnen.
Anders een update, ik dacht dat de EU voorschreef dat er een mogelijkheid moet zijn, om e.e.a. uit te zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #68 Gepost op: 2017/10/10, 20:35:13 »
Dan hebben we voor de toekomst mooi pech. Als je van iemand een afgedankte originele W10 computer over wil nemen en je kunt Linux er niet op installeren :evil: tenminste als ik het hier op het forum goed begrepen heb :'(.
Valt best mee.
De grote en bekende Linux distributies kunnen werken met een UEFI, met *buntu blijft het dus gewoon kunnen.
Anders een update, ik dacht dat de EU voorschreef dat er een mogelijkheid moet zijn, om e.e.a. uit te zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #69 Gepost op: 2017/10/10, 20:39:17 »
Intressant om eens te gaan lezen
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/disabling-secure-boot

Vooral 5.
Alleen deze regel is al interessant voor een Microsoft document:
Citaat
You may need to disable Secure Boot to run some PC graphics cards, hardware, or operating systems such as Linux or previous version of Windows.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #70 Gepost op: 2017/10/10, 22:11:29 »
Citaat
Ik mis alleen de mogelijkheid om TomTom bij te werken, of de mogelijkheid om via Firefox in een online boekhoudprogramma te werken, alleen om die bedrijven allen met windows werken, dit kun je Linux niet aanrekenen, eerder de kortzichtigheid van sommige bedrijven, waarbij  bij een volgende aanschaf rekening mee gehouden wordt.
Zo zet Tomtom zich buitenspel bij een komende aanschaf.

Ik zou zeggen: probeer eens een device te vinden dat je zonder Windows of Apple kunt updaten. Zowel TomTom als Garmin maar ook de andere spelers zijn volgens mij niet te updaten dmv een Linux PC (en ze draaien notabene zelf op Linux....). En ja, ik zet ook de OSM kaarten op mijn Garmin outdoor GPS maar software updates of de Garmin kaarten updaten lukt niet zonder de genoemde OS'en. Om eerlijk te zijn: daar baal ik best wel van.
Ik denk dat het enige alternatief een app op je slimfoon is. Daar kun je wel allerlei kaarten op downloaden en bijhouden maar die optie heeft ook wel een paar nadelen.

Verder werk ik graag en prima met Xubuntu en kom ik niets te kort. Ja oordopjes vanwege het geklaag van mijn vrouw die voor haar werk een office cursus moet volgen en die de hele tijd klaagt dat het allemaal zo sloom werkt....  :evil:
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

swake

  • Gast
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #71 Gepost op: 2017/10/10, 22:25:17 »
Citaat
Verder werk ik graag en prima met Xubuntu en kom ik niets te kort. Ja oordopjes vanwege het geklaag van mijn vrouw die voor haar werk een office cursus moet volgen en die de hele tijd klaagt dat het allemaal zo sloom werkt....  :evil:

Kan je vrouw de baas niet overtuigen om over te stappen naar Linux ?
Jij blij, de vrouw blij , en de baas ook blij .  ;)

Offline rico70

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #72 Gepost op: 2017/10/10, 22:25:54 »
Garmin draait niet op Linux, TomTom (vroeger) wel.
Op een Garmin kan je prima OpenStreetMap kaarten gebruiken, hier heb je geen windows of apple voor nodig om ze er op te zetten.
Garmin firmware is ook zonder windows of apple er op te zetten.

Heb je hier geen zin in kan je altijd nog een Android telefoon of tablet nemen en daar OsmAnd op installeren, dit werkt ook met OpenStreetMap kaarten.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #73 Gepost op: 2017/10/10, 23:45:34 »
Secure Boot was een optie toen UEFI geïntroduceerd werd met de opkomst van Win8. Met ingang van Win10 heeft Microsoft de regels verstrengd. Secure Boot is nu een verplichting, maar het is een optie om die uitschakelbaar te maken. En Microsoft wil graag dat die optie niet aanwezig is, dus zodat de Secure Boot absoluut niet uitschakelbaar is. Computerfabrikanten die de wil van Microsoft volgen, krijgen een "incentive" (aanmoediging): lagere licentiekosten. Dus wat doet zowat iedere computerfabrikant? Die zorgt netjes dat de Secure Boot niet uitschakelbaar is. Op zo'n computer is het onmogelijk om bijvoorbeeld Debian te installeren.
Als je zelf een moederbord koopt en daarmee zelf een computer ineensteekt, dan is de Secure Boot wel degelijk uitschakelbaar. Bij het moederbord wordt immers geen Windows meegeleverd en dus heeft deze fabrikant geen "incentive" om die Secure Boot permanent te maken en dus doet hij dat ook niet.

Re: Waarom Linux nooit een echte belangrijke OS kan worden
« Reactie #74 Gepost op: 2017/10/11, 00:18:21 »
Kan je vrouw de baas niet overtuigen om over te stappen naar Linux ?
Jij blij, de vrouw blij , en de baas ook blij .  ;)

Dat gaat niet gebeuren. Pakweg 10-15 jaar terug was er een hype onder ondernemers om meer linux te gaan gebruiken. Compleet met marketing, bedrijfjes die gingen ondersteunen, bedrijfsmagazines die het gingen promoten en nog veel meer.
Maar het gaat niet om het kleinere werk zoals docjes en excelletjes. Het gaat om het grotere werk zoals grafische bestanden, boekhouding, synchroniseren met de systemen van toeleveranciers.

De grotere/sereuzere bedrijven zijn gebonden aan (zelfs wereldwijde) wettelijke richtlijnen waaraan ze moeten voldoen (ook binnen geautomatiseerde systemen), want anders mogen ze simpelweg gewoon niet leveren. Jouw machines moeten gewoon door bepaalde software aangestuurd en gecontroleerd worden want anders voldoet jouw product gewoon niet aan de toepassings- en leveringseisen en mag jouw klant het niet eens gebruiken.
En tjah, dat leveren om geld te verdienen is toch wel een belangrijk puntje.  =D

Het is dus uiteindelijk om de welbekende reden geen succes geworden.
Krom misschien, maar wel de praktijk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore