Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers  (gelezen 2542 keer)

Heb je een oude(re) computer en blijkt dat zelfs Xubuntu wat te zwaar is.
Dan zou ik je aanraden om SolusOS eens te proberen.
Op Debian Squeeze gebaseerd, volledig naar het Nederlands om te zetten, low-fat, en ongelooflijk stabiel. Ik ervoer met Ubuntu 10.04 zelfs zo geen stabiliteit.
De desktop is Gnome 2.3.xxx en behoorlijk mooi uitgevoerd.
Tweaks zijn bijna overbodig, en quasi alles werkt out-of-the-box.

De kwaliteit van Debian is mooi meegenomen. Let op het geheugenverbruik in het screenshot !

Ik zou zeggen: probeer het eens! Ook voor recentere computers is dit OS echt super.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline joop905

  • Lid
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/11, 18:32:43 »
Ziet er strak uit
geheugenverbruik vind ik hoog,
vergelijkbaar systeem met Debian Squeeze 6.0.4 zit rond de 5 %

vrgrJ


« Laatst bewerkt op: 2012/04/11, 18:38:59 door joop905 »

Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/11, 18:54:38 »
Heb het gisteren ook eens bij wijze van proef geïnstalleerd op mijn laptop.
Ik heb een nvidiadriver en na de installatie werd me voorgesteld in de First Run Wizard om die te installe
Tijdens de installatie kreeg ik echter de mededeling dat er ergens een conflict was en dat het kon opgelost worden door te rebooten.
Heb ik gedaan; met als gevolg dat het systeem niet meer wou opstarten. Ik kreeg volgende melding:
Start par: service returned failure: cgconfig.... failed
Oplossing voor dit probleem:
Nvidia packages deleten.
Daarna in een terminal volgende code ingeven:
sudo ln -s /usr/src/linux-headers-3.0.0-ck1-solusos /lib/modules/3.0.0-ck1-solusos/build
Daarna een herinstallatie van de driver met de First Run Wizard. Alles stond toen goed.
Zo eenvoudig kan je die installatie dus niet noemen  :(.
Voor de rest ziet het er allemaal heel erg mooi uit maar ik vond er eerlijk gezegd moeilijk mijn weg in terug.
Ik hou ook niet van dat linker scherm met iconen. Als je dan op bijvoorbeeld het icoon 'kantoor' gaat staan, springt een ander venster tevoorschijn met de verschillende onderdelen van LibreOffice. Als ik daar dan naartoe wil gaan,springt dat venster terug. Ik vind dat eerlijk gezegd dus niet echt handig. Of bestaat er een manier om het gedrag van die vensters te beïnvloeden?
Nog een vraagje: is dit een rolling distro?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline axelv

  • Lid
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/11, 20:17:55 »
Niet direct kunnen terug vinden, maar wat zijn de toekomst plannen van SolusOS met Gnome 2.x wanneer het niet langer ondersteund wordt?
Op MATE overschakelen? Dan komen ze in het vaarwater van lmde die standaard met MATE verschenen is (http://blog.linuxmint.com/?p=1967 )?

Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/16, 21:47:10 »
Zal hem eens downloaden binnenkort, ziet er mooi uit :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/18, 16:55:37 »
Zal hem ook eens uitproberen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Bobbie

  • Lid
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/03, 12:34:06 »
Ik heb hem via een live USB geprobeerd, zie er goed uit en ga hem op de laptop zetten.

FrSu

  • Gast
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/11, 20:12:24 »
Ik heb van de laatste versie nog geen live USB kunnen maken. Niet via Win: Unetbootin en ook niet via Linux: Opstartschijf maken. Met beide zie ik SolusOS niet als keuzemogelijkheid.

Offline h2o

  • Lid
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #8 Gepost op: 2012/08/11, 22:20:23 »
Heb het gisteren ook eens bij wijze van proef geïnstalleerd op mijn laptop.
Ik heb een nvidiadriver en na de installatie werd me voorgesteld in de First Run Wizard om die te installe
Tijdens de installatie kreeg ik echter de mededeling dat er ergens een conflict was en dat het kon opgelost worden door te rebooten.
Heb ik gedaan; met als gevolg dat het systeem niet meer wou opstarten. Ik kreeg volgende melding:
Start par: service returned failure: cgconfig.... failed
Ik heb zelf ook een laptop met een Nvidia driver. Mijn ervaringen met de Nvidia drivers zijn tot nu toe niet echt geweldig. Wat ik standaard doe is de backports in de sources.list op nemen en dan de nouveau drivers installeren:
aptitude install -t squeeze-backports xserver-xorg-video-nouveauDe Nvidia drivers presteren op low-ends systemen sowieso ondermaats t.o.v. de nouveau drivers en het zijn geheugenvreters. Bovendien heb je helemaal geen snelheidswinst. Ik heb het uitgebreid getest en het blijkt dat een vergelijkbare 32 bits installatie met de Nvidia driver veel meer geheugen verbruik heeft t.o.v. de nouveau driver.

Bij Wheezy is het een ander verhaal met 64 bits, dan kun je de nouveau driver wel vergeten en is de Nvidia driver de enige die werkt. Met een 32 bits installatie kun je wel voor nouveau (standaard) of Nvidia (optioneel) gaan. Mits je geen exotische dingen doet en geen GL zaken gaat draaien, dan is ook hier nouveau een betere keus. Ga je voor de gimmicks, dan kun je beter voor de optionele Nvidia gaan.

Je vraag over een rolling release lijkt makkelijk omdat Squeeze = Stable
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

FrSu

  • Gast
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #9 Gepost op: 2012/08/12, 19:45:34 »
De laatste versie gedownload en via de Live USB opgestart. Ziet er goed uit en werkt snel op mijn netbookje.
Misschien toch de opvolger van Zorin Core 5.2 voor mij?

Hoe zit het met de ondersteuning van deze Gnome versie? Het is geen LTS, dacht ik.

Edit: Helaas, pindakaas. Ook deze loopt ook vast op mijn netbookje. Toch maar even weer verder speuren...
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 08:24:30 door FrSu »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/31, 23:58:34 »
Ik ben nu enkele dagen met Solus aan het stoeien, en ik moet zeggen dat dit me enorm bevalt. Sterker nog, ik denk dat Xubuntu en met name Mint er een serieuze concurrent bij heeft.

Wel een rariteit die wat fronsen op mijn voorhoofd oproept: als je in dezelfde sessie voor de tweede keer synaptic opstart, ongeacht de tijdsspanne ertussen, hoef je je password niet meer in te voeren. Lolwut? Dat is dus gecached of zo. In de terminal is dat niet zo, overigens. Call me traditional, maar dat vind ik een wat vreemde gang van zaken. Het is geen halszaak, maar ik krijg wat kriebels om diep in configuratiefiles te duiken om dit eruit te slopen.

Voor de rest heel compleet, gebruikersvriendelijk, en retesnel. Sneller dan Xubuntu en Mint. Ik heb bij Mint zowel de cinnamon als de mate-desktop gebruikt op dezelfde machine, maar die halen het niet bij deze distro.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 00:03:58 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/01, 09:52:18 »
Ik ben nu enkele dagen met Solus aan het stoeien, en ik moet zeggen dat dit me enorm bevalt. Sterker nog, ik denk dat Xubuntu en met name Mint er een serieuze concurrent bij heeft.

Wel een rariteit die wat fronsen op mijn voorhoofd oproept: als je in dezelfde sessie voor de tweede keer synaptic opstart, ongeacht de tijdsspanne ertussen, hoef je je password niet meer in te voeren. Lolwut? Dat is dus gecached of zo. In de terminal is dat niet zo, overigens. Call me traditional, maar dat vind ik een wat vreemde gang van zaken. Het is geen halszaak, maar ik krijg wat kriebels om diep in configuratiefiles te duiken om dit eruit te slopen.

Voor de rest heel compleet, gebruikersvriendelijk, en retesnel. Sneller dan Xubuntu en Mint. Ik heb bij Mint zowel de cinnamon als de mate-desktop gebruikt op dezelfde machine, maar die halen het niet bij deze distro.

Op het forum van Solus kan je dat melden aan iKey (de ontwikkelaar); toffe gast, en voor zulke dingen maakt hij snel verbeteringen.
Deze fout was me niet opgevallen met het testen van SolusOS.
Maar omwille van andere 'kleine foutjes' was voor ons (werk) SolusOS geen goede kandidaat, maar wél Xubuntu met een goed geleverd Xfce (basic maar met een professionele logica).
Pjotr heeft daar een punt, om als professionele gebruiker, de kleinere 1-mans distro's beter te mijden.
Maar voor, uitgebreid, recreatief (semi-professioneel zelfs) gebruik is deze distributie-uitgave gewoon super.
Persoonlijk houd ik deze distro in het oog; al was het maar dat de ontwikkelaar 'een stap verder' denkt; ook voor professionele doeleinden.
Maar ik vermoed dat hij al blij is met dit, voortreffelijk, resultaat.
Maar ook ik had  van meet af aan 'dit is goed' .
« Laatst bewerkt op: 2012/09/01, 13:42:54 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: SolusOS Eveline; 32 bits Debian based, ideaal voor oudere computers
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/03, 20:14:43 »
Eenmansdistro's mijden gaat het hem volgens mij niet om want hij raadt zelf wel AntiX aan welke ook door 1 persoon gemaakt wordt. Het gaat hem volgens mij om beproefdheid.