Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu + kapotte computers = succes?  (gelezen 1090 keer)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
ubuntu + kapotte computers = succes?
« Gepost op: 2012/09/15, 16:32:31 »
beetje vreemd verhaal maar wil t graag delen

ik heb afgelopen week een laptop van een collega van mijn vader meegekregen die was gevallen.
die man had m naar een reperateur gebracht en die zei: ik kan m niet meer maken, het moederboard is gescheurd.
hij liet het er niet bij zitten en is naar een andere reperateur gegaan, die zei dat alleen de harde schijf kapot was.
hij heeft een nieuwe HDD gekocht en vervolgens kreeg ik de laptop.
mij werd gevraagd er "eventjes" windows 7 op te zetten. en ach dat lukt me wel!  =D =D
echter na het installeren kreeg ik allemaal streepjes in het beeld:


een extern beeldscherm eraan hangen hielp niet, officiele AMD driver installeren maakte het alleen maar erger en aero aanzetten maakte het ondraaglijk!
toen moest ik denken aan een ander verhaal:
een jaar geleden had een vriend bij de studentenvereniging ook zijn laptop laten vallen. ook daar was "alleen de harde schijf van stuk" (en ook nog van t zelfde merk :o :o).
HP stuurde hem een nieuwe harde schijf op en op mijn aanraden had hij ubuntu op zijn laptop gezet omdat de recovery-cd's van windows 2 weken later kwamen (en dan kon hij zijn pc in ieder geval ff gebruiken!)
ubuntu werkte prima op die laptop, snel stabiel, t gebruikelijke  ;) . toen hij zijn recovery cd's had en begon aan de windows installatie bleek windows op geen enkele manier aan de praat te krijgen.
weer gebeld met HP die zeiden dat zijn moederboard stuk was en dat hij de laptop voor reparatie moest opsturen. dat hebben we gedaan en het moederboard was inderdaad aan diggelen.
toch verbaasde wij ons dat ubuntu het al die tijd prima heeft gedaan, ubuntu heeft dus goed gedraaid op een KAPOTTE laptop!


om weer terug te gaan naar de laptop van mijn vader's collega, ik probeerde een ubuntu-live-cd erop en ook op deze laptop draait ubuntu stabiel en snel, geen grafische gliches niets! compiz draait prima!
ik heb dus gedwongen ubuntu op de laptop moeten zetten omdat hij anders onbruikbaar is. (owja en de oude harde schijf was helemaal niet stuk! heb alle bestanden kunnen redden)

ik heb dus tot nog toe 2 kapotte HP-laptops gehad, beiden met een kapot moederboard waar windows op weigerde op te starten en ubuntu perfect draait.
kan iemand mij een verklaring geven waarom ubuntu op KAPOTTE pc's draait?  :o :o ??? ???

Re: ubuntu + kapotte computers = succes?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/15, 18:40:06 »
Omdat Ubuntu Linux is.
Niet meer en niet minder.

Heb het zelf ook al meegemaakt, ook wanneer windows met geen mogelijkheid meer was te installeren, of na installatie niet wilde werken.
Ubuntu erop en PC werkte, feilloos ook nu nog na vele jaren.... :)

Mocht je toch een nieuw moederbord erin willen kan ik wel een adresje regelen waar ze voor weinig? te koop zijn.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: ubuntu + kapotte computers = succes?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/16, 14:43:16 »
Omdat Ubuntu Linux is.
Niet meer en niet minder.

Heb het zelf ook al meegemaakt, ook wanneer windows met geen mogelijkheid meer was te installeren, of na installatie niet wilde werken.
Ubuntu erop en PC werkte, feilloos ook nu nog na vele jaren.... :)

Mocht je toch een nieuw moederbord erin willen kan ik wel een adresje regelen waar ze voor weinig? te koop zijn.

nieuw moederboard is niet nodig, maar bedankt voor t aanbod.
misschien moeten we een teller op de ubuntu-site zetten die aangeeft hoeveel pc's we al gered hebben van de ondergang  =D =D

Re: ubuntu + kapotte computers = succes?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 17:26:00 »
die teller mag dan gelijk op 3, ik heb hier ook een soort-gelijk idee.
een Compaq NC6120, ooit geleverd met Windows XP Pro, maar ineens, wel een boot logo, maar daarna alleen zwart.
werkte wel met een extern beeldscherm, maar ja, een laptop die enkel met los scherm werkt, daar heeft een bedrijf niet veel aan, dus hij mocht weg.
ik heb toen gevraagd of ik hem mocht meenemen, dat mocht, nadat alle data was gewist, en ik kreeg hem netjes met voeding mee.
Windows werkte inderdaad alleen met een los scherm, althans, hij werkte wel, maar je zag niks, eerst geprobeerd de grafische driver er opnieuw op te zetten, niks.
even een Kubuntu LiveCD proberen, ineens wel beeld, en op alle resoluties die hij ondersteund, zelfs de grafische effecten werkte normaal.

het raarste daaraan echter, was dat hij nu, nadat ik hem een keer via LiveCD gestart heb, wel weer correct werkt met Windows XP :o


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!