Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?  (gelezen 7654 keer)

Offline fred101

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Gepost op: 2006/11/07, 11:40:23 »
ik ben nu echt een beetje radeloos aan het worden. ik zit nu met een mooie portable waar ik niks meer mee kan. Niks van de randapperaten werkt, XP kwijt enz.

Nu lees ik steeds over dapper en edgy. Ik heb de laaste. Is dapper voor mij een beter keus. Ik wil dat best doen maar ik lees overal dat dat een veel minder gebruikersvriendelijke versie is. minder grafische hulpprogramma's. Veel uit terminal moeten doen. Ik ben bang dat ik dan helemaal vast loop. edgy is verder perfect alleen een beetje erg autistisch op het moment.

Fred die al weer langzaam aan naar XP begint te verlangen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/07, 11:55:24 »
@fred
wanneer dure "randapparatuur" niet blijkt te werken onder ubuntu,zoals kostbare fax/printers, etc. nemen veel mensen een dualboot. dus XP met daarnaast ubuntu.

1) welke randapparatuur werkt niet? er zijn hier mensen heel goed in , om randapparatuur onder linux te laten draaien! :)
dan is een dualboot helemaal niet nodig.

2)op zich zou de hardware herkenning in edgy beter moeten zijn, toch adviseer ik je de stabiele DAPPER versie van ubuntu.

3) voor het partitioneren/indelen van je harde schijf adviseer ik je live cd (de iso) van G-PARTED te downloaden. uitstekende tool!

ik begrijp je frustratie overigens heel goed.

succes!

rowanb

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/07, 11:56:08 »
je zou beter dapper kunnen gebruiken werkt toch iets beter mischien of probeer anders linux xp want dat m oet een beetje op windows lijken kwa gebruikersvriendelijkheid

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/07, 12:35:36 »
Citaat van: fred101
Nu lees ik steeds over dapper en edgy. Ik heb de laaste. Is dapper voor mij een beter keus. Ik wil dat best doen maar ik lees overal dat dat een veel minder gebruikersvriendelijke versie is. minder grafische hulpprogramma's. Veel uit terminal moeten doen. Ik ben bang dat ik dan helemaal vast loop.
Dapper is vrijwel net zo grafisch als Edgy. En zeer gebruikersvriendelijk. Stabielere en uitgeteste technologie onder de motorkap. Aanrader!

Overigens: als je doorzet, dan gaat het lukken. De kick die je dan krijgt, is fantastisch en is de voorafgaande inspanning meer dan waard!

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/07, 14:06:34 »
rowanb  hier wil ik toch even op reageren


van windows weetje dat hij het niet doet
van mac denk je dat het ut doet maar het doet het niet
bij linux weet je dat hij het doet en hij doet het ook


Dit zijn geen feiten dit kun je niet zo stellen: Na drie jaar verschillende versies en distro,s van linux iederekeer weer entiosast er aan beginnend - ook mooie linux magazin gekocht die vertellen hoe eenvoudig linux is en daarbij een live cd leveren om het allemaal zelf te kunnen konstateren dat het niet -echt - werkt

Nu ubuntu -dapper omdat dit stabieler zou zijn als edgy -eerst geprobeert wertkt niet- en nu dan ubuntu dapper als zijnde stabiel - is hij niet- echt niet -als ik een keer in het systeem ben geweest dan kan ik nergens anders meer in komen en start er niets meer op dan maar weer opnieuw opstarten

FRUSTRATIES TE OVER




XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD


Apple ken ik ook en werk ik ook mee : werkt  eigenlijk ALTIJD goed



LINUX voor het grote publiek ---ZEKER NIET



eerdaags ga ik een site opzetten over mijn frustraties met linux
en het hoge arogantie idee van de mensen die dit hoe goed ook bedoeld promoten als zijnde voor iedereen geschikt om te gebruiken -instaleren- dat is niet zo.




groet senco

- Nixo -

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/07, 14:19:51 »
Ieder zijn eigen mening he! Ik vind wel dat je een beetje fel reageerd maarja zal ook wel... Veel plezier met je website!

Nico

cvcaelen

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/07, 14:21:12 »
Citaat
Nu ubuntu -dapper omdat dit stabieler zou zijn als edgy -eerst geprobeert wertkt niet- en nu dan ubuntu dapper als zijnde stabiel - is hij niet- echt niet -als ik een keer in het systeem ben geweest dan kan ik nergens anders meer in komen en start er niets meer op dan maar weer opnieuw opstarten
raar,
ik draai nu toch al dapper sedert zijn stable release en wat jij beschrijft ben ik nog niet tegengekomen
soms draait ie 7weken zonder rebooten (bij nieuwe kernel kan je niet anders)
ik "probeer" ook vanalles uit, en soms gaan er dingen fout (bij de installatie dan)
maar het "systeem" heb ik nog niet plat gekregen
een vastlopend programma, dat wel (VariCad bij t

Offline fred101

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/07, 14:25:42 »
Citaat van: leoquant
@fred
wanneer dure "randapparatuur" niet blijkt te werken onder ubuntu,zoals kostbare fax/printers, etc. nemen veel mensen een dualboot. dus XP met daarnaast ubuntu.

1) welke randapparatuur werkt niet? er zijn hier mensen heel goed in , om randapparatuur onder linux te laten draaien! :)
dan is een dualboot helemaal niet nodig.

2)op zich zou de hardware herkenning in edgy beter moeten zijn, toch adviseer ik je de stabiele DAPPER versie van ubuntu.

3) voor het partitioneren/indelen van je harde schijf adviseer ik je live cd (de iso) van G-PARTED te downloaden. uitstekende tool!

ik begrijp je frustratie overigens heel goed.

succes!
Maar ik heb mijn XP partitie per ongeluk gewist. Ik heb nu weer een recovery cd gehad dus dat zal wel weer lukken.  Die printer lig ik ook niet wakker van.
maar mijn asus wg169g 54Mb usb (RA2500usb) draadloos internet geval doet niks en ieder poging dat te installeren strandt omdat de tips die ik overal lees uitgaan van een situatie die dan net anders is. Ik heb te weinig ervaring om dan de voor mij geldende dingen te doen en kan ik weer gaan herinstalleren. Zo heb ik bv de NVIDIA USB, nu las ik dat je in een file onder device de driver nv moets veranderen door nvidia dan zou het wel werken. Ik braaf gedaan, start opnieuw op, en blijk de Xwindow driver te hebben verwijderd. Weer opnieuw installeren dus maar weer.

Hij herkent die usb wlan wel, status idle maar het ding doet volgens mij niks. Er is netwerkactiviteit net netwerk tools. Tenmiste op wat poorten. Ping doet het dan, en zelfs firefox doet alsof hij druk aan het zoeken is maar er komt niks en er begint ook geen lampje te knipperen.

Ik kan best redelijk wat op een PC maar ik moet even een volgorde weten.
Nu doe ik maar lukraak van alles en dat loopt vast. Ik zal eerst wat dingen moeten nakijken neem ik aan, dan dingen installeren (zoals ndiswrapper ?) dan weer testen en dan moet het goed zijn. Er zijn genoeg mensen die die ASUS aan de gang hebben gekregen. maar vaak is een klein kommatje verkeerd al genoeg om net niet te werken.

Ik heb nu dus een net geinstalleerd systeem. Met Gparted live CD gepartintioneerd (anders ging het niet). 600MB swap en 10GB voor ubuntu. Ookm duallboot lukt me, daarom weet ik dat windows weg is.

Er zit zo'n test progje op, daar stelt hij een hardware Database samen. Het geluid, beeld en muis gaan goed. Behalve dat de muis(intern schuifmuis van pressario) een paar sec op een plaats houden het zelfde is als dubbelklikken.
maar dan komt de netwerkkaart (zit er ook in maar die deed ook niks) die nu dus geen kabel heeft en dan blijft ie hangen in dat deel terwijl er blijft staan dat de muis werkt.

Dus wat doe ik eerst ? Als dapper net zo gebruikersvriendelijk is (grafisch) ga ik dat wel doen maar ik hou niet van opgeven.

fred

Fred

Gast

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/07, 14:26:29 »
cvcaelen bedankt voor je positieve bericht

senco

Gast

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/07, 14:49:43 »
Citaat van: senco
rowanb  hier wil ik toch even op reageren


van windows weetje dat hij het niet doet
van mac denk je dat het ut doet maar het doet het niet
bij linux weet je dat hij het doet en hij doet het ook


Dit zijn geen feiten dit kun je niet zo stellen: Na drie jaar verschillende versies en distro,s van linux iederekeer weer entiosast er aan beginnend - ook mooie linux magazin gekocht die vertellen hoe eenvoudig linux is en daarbij een live cd leveren om het allemaal zelf te kunnen konstateren dat het niet -echt - werkt

Nu ubuntu -dapper omdat dit stabieler zou zijn als edgy -eerst geprobeert wertkt niet- en nu dan ubuntu dapper als zijnde stabiel - is hij niet- echt niet -als ik een keer in het systeem ben geweest dan kan ik nergens anders meer in komen en start er niets meer op dan maar weer opnieuw opstarten

FRUSTRATIES TE OVER




XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD


Apple ken ik ook en werk ik ook mee : werkt  eigenlijk ALTIJD goed



LINUX voor het grote publiek ---ZEKER NIET



eerdaags ga ik een site opzetten over mijn frustraties met linux
en het hoge arogantie idee van de mensen die dit hoe goed ook bedoeld promoten als zijnde voor iedereen geschikt om te gebruiken -instaleren- dat is niet zo.




groet senco
neem btw gelijk een cursus Nederlands erbij....

Gast

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/07, 16:18:37 »
Citaat van: senco
rowanb  hier wil ik toch even op reageren

XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD

groet senco
Sinds wanneer...?

@fred

als ik jou was zou ik xp (als je dat wil) en dapper opnieuw schoon installeren...

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/07, 16:20:07 »
Volgensmij is dat toch echt Nederlands, dat senco schrijft hoor :D

@senco: Er wordt door honderden vrijwilligers elke dag keihard gewerkt om van Linux een systeem te maken dat goed is voor het "grote publiek". Om dit op basis van 1 ervaring gelijk de grond in te stampen vind ik een beetje voorbarig.
Het kan zijn dat niet alle hardware 100% werkt onder Linux. Dit ligt niet aan de Linux-ontwikkelaars, maar aan de hardwarefabrikanten, die (niet allemaal hoor) alleen closed-source windowsdrivers maken. Linux-ontwikkelaars moeten hier dan zelf drivers voor gaan uitvinden... vaak in hun vrije tijd.

Als je hier verder over wilt discusseren, lijkt het mij verstandig dat je even een nieuw topic opent. En inderdaad, met problemen kun je ook altijd terecht op het forum! :)

@Fred:
Je moet eerst het pakket nvidia-glx installeren voordat de "nvidia"-driver zal werken. Dit is echter wat lastig zonder internet...

Je krijgt je draadloos niet aan de praat met ndiswrapper? (zie https://wiki.ubuntu.com/NlWifi/ndiswrapper )

//edit: oh ja vergeten: als het alleen om apparatuur gaat die niet werkt, weet ik niet of naar dapper migreren helpt. Edgy heeft wel meer build-in support voor hardware namelijk... maar het is altijd het proberen waard, als je er niet meer uitkomt!

Offline fred101

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/07, 18:20:29 »
Moet ik die nvidia driver installeren ?. Mijn videokaart werkt maar mijn USB controller is nvidea en als ik de problemen heb doordat ik die driver mis dan is dat de oplossing. Toen ik namelijk die driver dus verving viel mijn beeldscherm uit. Ik kreeg een soort grote CGA letters die schreven dat de driver er niet was en X nogwat daarom niet meer werkte.

Kan ik die via de mac downloaden en dan per usb stick in mijn portable stoppen (de usb stick werkt wel maar dat zal wel usb1 zijn ofzo) en hoe installeer ik hem dan want dat lukt dan niet met synapsys (of hoe dat heet)

de ndiswrapper kan ik installeren en ik weet hoe maar hij zegt dat hij niets met de XP driver kan. Maar ik heb nu wel gemerkt dat er onderscheid is tussen grote en kleine letters dus dat kan ik fout hebben gedaan


Fred

Offline Dave

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/07, 18:21:09 »
Citaat
FRUSTRATIES TE OVER
XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD
Apple ken ik ook en werk ik ook mee : werkt  eigenlijk ALTIJD goed

LINUX voor het grote publiek ---ZEKER NIET

eerdaags ga ik een site opzetten over mijn frustraties met linux
en het hoge arogantie idee van de mensen die dit hoe goed ook bedoeld promoten als zijnde voor iedereen geschikt om te gebruiken -instaleren- dat is niet zo.
das waar. ik ken ook helemaal niemand die wel eens problemen heeft met z'n windows.
forums met windows problemen? zijn die er dan?
helpdesks? waarvoor dan?

rowanb

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/07, 18:29:00 »
Citaat van: senco
rowanb  hier wil ik toch even op reageren


van windows weetje dat hij het niet doet
van mac denk je dat het ut doet maar het doet het niet
bij linux weet je dat hij het doet en hij doet het ook


Dit zijn geen feiten dit kun je niet zo stellen: Na drie jaar verschillende versies en distro,s van linux iederekeer weer entiosast er aan beginnend - ook mooie linux magazin gekocht die vertellen hoe eenvoudig linux is en daarbij een live cd leveren om het allemaal zelf te kunnen konstateren dat het niet -echt - werkt

Nu ubuntu -dapper omdat dit stabieler zou zijn als edgy -eerst geprobeert wertkt niet- en nu dan ubuntu dapper als zijnde stabiel - is hij niet- echt niet -als ik een keer in het systeem ben geweest dan kan ik nergens anders meer in komen en start er niets meer op dan maar weer opnieuw opstarten

FRUSTRATIES TE OVER




XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD


Apple ken ik ook en werk ik ook mee : werkt  eigenlijk ALTIJD goed



LINUX voor het grote publiek ---ZEKER NIET



eerdaags ga ik een site opzetten over mijn frustraties met linux
en het hoge arogantie idee van de mensen die dit hoe goed ook bedoeld promoten als zijnde voor iedereen geschikt om te gebruiken -instaleren- dat is niet zo.




groet senco
als je linux niet goed vind werken wat doe je dan op dit forum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/07, 18:39:04 »
Waar moet je trouwens zijn als je je geld terug wilt?

Groet, Pjotr.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/07, 18:52:51 »
Citaat van: senco
het hoge arogantie idee van de mensen die dit hoe goed ook bedoeld promoten als zijnde voor iedereen geschikt om te gebruiken -instaleren- dat is niet zo.
Zou dat aan de mensen liggen, of aan de  hardware (fabrikant) ?
Dank je hartelijk voor het feit dat je weet dat "wij" het goed bedoelen, maar van arrogantie is op dit forum m.i. geen sprake !
Even het volgende: voor april 2006 dacht ik er ook zo over, nu 7 maanden later gebruik ik Ubuntu op 4 PC's, staat Ubuntu op de PC van mijn vrouw (dual-boot), gebruikt mijn jongste dochter Ubuntu (dual-boot) en gebruikt mijn oudste dochter op de laptop met mijn schoonzoon alleen maar Ubuntu.
Geen van allen hebben ze problemen met Ubuntu, maar ze hebben dan ook een (groene) helpdesk in de familie.

Natuurlijk geeft het (veel te) dure XP nooit problemen, daarom heeft MS ook geen gezellig forum nodig, alles werkt en altijd bij iedereen op alle hardware.
Zouden de heren PC fabrikanten beter opletten wat ze verkopen, dan was dit forum bijna overbodig.

Ubuntiaanse groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/07, 20:42:31 »
Dit is een erg leuke discussie maar het is de bedoeling dat we hier Fred helpen met zijn probleem. We kunnen beter een nieuw topic aanmaken. :D

@Fred:
Als ik het goed begrijp, werkt je USB (van nvidia) dus niet? En waar heb je dit nv veranderd in nvidia (in welk bestand)?
Kun je ook je typenummer ed geven van je USB-controller (als die niet werkt tenminste, hoop dat ik het goed begrepen heb ;))

Heb je de goede driver? Kun je de output geven van ndiswrapper -l in je terminal?

Gast

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/07, 20:47:37 »
O.k aan iedereen die zich enigsinds aangevallen voelt door mijn frustratie

Natuurlijk zie ik ook wel dat hier op het forum iedereen zijn best doet om elkaar te helpen.

Iedereen die mij helpt bedank ik ook regelmatig - lees mijn berichten en reacties.


Ubuntu is mijn -zoveelste poging om met Linux te werken.

Ubuntu heb ik momenteel -niet in dual boot- gewoon op een schone lege schijf geinstaleerd, zonder windows. - dit op de reactie van @fred - als ik jou was zou ik xp (als je dat wil) en dapper opnieuw schoon installeren.

Mijn nederlands -ik ben dyslectisch.

Mijn kritiek is in eerste instantie gericht op de linux distibuteurs/ontwikkelaars  die, b.v via tijdschriften, beweren dat iedereen zomaar even LINUX kan instaleren- dat is na mijn nu drie jaar ervaring met verschillende distro's uit te proberen wel duidelijk geworden dat is niet eenvoudig.

Inderdaad ik zal via een ander kanaal of draadje mijn -kritiek -punten verder uitgewerkt gaan deponeren.


Groet en bedankt voor de zinvolle reacties Senco

Offline Dave

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/07, 21:13:18 »
ach iedereen heeft wel eens een bui dat er gelukkig geen geluid bij is.
op internet wemelt het van de filmpjes wat mensen van agressie gaan doen met toetsenbord en monitor :-)
en vast niet allemaal linux gebruikers hahaha

Offline fred101

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/07, 22:59:43 »
yes yes yes, ik type dit weer op mijn vertrouwde laptopje. Ik heb eerst Windows er weer opgezet, toen ubuntu weer geinstalleerd. Toen de drives gemount en ben met iwconfig, ifconfig en lspci gaan kijken. Toen wat commado's uitgevoerd zoals in de wlan topic. iwconfig wlan0 key open enzo. Toen stond ineens de adapter overal bij. Ik heb alles op automaat gezet en firefox geopend en nu istie er.

Nu de volgende stap nog. Ik wil graag mijn usb muis gebruiken maar er staat geen te gebruiken programma bij de usb muis.

Nu ik net weer op XP zat moet ik zeggen dat ubuntu er veel beter uitziet en ook sneller is.

Ik hoop dat hij na reboot nog steeds werkt. Ga ik nu pogen mijn printer, camera en ipod aan te sluiten.

iedereen bedankt

Fred

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/07, 23:17:20 »
Proficiat! Geweldig. En hoe voelt-ie nou, die kick?

Je hebt de grootste hobbel genomen. De rest is veel kleiner.

Ik ben eigenlijk een beetje jaloers. Bij mij draait alles nou rotsvast stabiel, volledig afgestemd en aangevuld. Maar nou heb ik die kick niet meer, van het vinden van de oplossing voor een probleem....

Groet, Pjotr.

Offline Dave

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/07, 23:22:53 »
begon even te twijfelen na dit te lezen maar heb er toch echt een usb muis inzitten.
geen vraag over gezien zelfs en werkt gewoon vanzelf.
camera trouwens ook. scanner nog niet geprobeert maar in dapper was dat ook al geheel vanzelf geregelt.

Is me bij XP nog nooit gelukt met een HP apparaat, zo zonder bemoeienis.

Offline woteb

  • Lid
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/07, 23:46:15 »
Citaat van: Dave
begon even te twijfelen na dit te lezen maar heb er toch echt een usb muis inzitten.
geen vraag over gezien zelfs en werkt gewoon vanzelf.
camera trouwens ook. scanner nog niet geprobeert maar in dapper was dat ook al geheel vanzelf geregelt.

Is me bij XP nog nooit gelukt met een HP apparaat, zo zonder bemoeienis.
Vandaag was er een collega van mij, die zag dt ik CD' s aan het branden was met K3B. H
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
kan ik beter naar dapper overgaan of terug naar XP ?
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/08, 00:01:52 »
Citaat van: senco
XP daar hou ik niet van MAAR HET WERKT en eigenlijk ALTIJD
Das onzin, er kwam laatst iemand naar mij toe, of ik wilde proberen linux op zijn computer te installeren, er waren al 20 mensen geweest die hadden geprobeert XP, 2000, ME en NT te installeren en het was niemand gelukt.

LiveCD met Ubuntu erin, starte probleemloos op. installeren ging probleemloos en systeem draait als een zonnetje.