Ik vermoed dat je LibreOffice Base ook moet installeren vooraleer je die Address Data Source optie ziet. In de "Address Book Data Sources" wizard selecteer je thunderbird, daarna heb je keuze tussen je adresboek, collected adresses, mailing lists die je hebt aangemaakt, .... In de laatste stap moet je een Libreoffice databasebestand uitschrijven en bewaren.
Vanaf dan verschijnt het adresboek in elke libreofficecomponent als je op F4 drukt. Het werkt bij mij: ik heb het gedaan terwijl ik de instructies hierboven typte.
Ook via "Tools - Address book source" in Writer kan je wellicht je thunderbird adresboek registereren. Achteraf kan je daar enkele aanpassingen doen.
Om nu een document te maken waarin de adresgegevens opgenomen worden, maak je eenvoudig een nieuw document aan. Je drukt op F4 en navigeert in het linker paneel naar je databank. Rechts zie je je gegevens in rekenbladvorm. Sleep een hoofding van een datakolom naar je document om een veld in te voegen. Bewaar dat document voor volgende gelegenheden zodat je het niet telkens opnieuw moet aanmaken.
Volgende stap is een beetje verassend: kies "Print". LO vraagt of je een "form letter" wil printen. Kies "ja". Daar kan je het resultaat rechtstreeks naar de printer sturen, maar het is misschien veiliger om naar een bestand te sturen (een nieuw Writer document), zodat je eerst kan controleren alvorens te printen.
PS: je kan adressen selecteren door Ctrl+klik op het grijze veld links van een adres.
[/quote]
Het
mede installeren van LO Base heeft weer veel bij mij naar voren gehaald.
Allereerst geeft het het verschil weer tussen downloaden vanaf Ubuntu Softwarecentrum en App Grid. De laatste gaat de voorganger ook vervangen in Ubuntu 16.04.
Nu LO Base is geïnstalleerd is ook de verwijzing zichtbaar en kunnen gegevens vanuit adresboek Thunderbird meegenomen worden.
Bedankt voor je reactie VANADIUM,
Peter