Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?  (gelezen 6195 keer)

Offline alfredo

  • Lid
Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Gepost op: 2015/11/25, 13:34:38 »
Durf niet te installeren voordat ik mijn vraag wordt beantwoord. (BVD)

Heb een Toshiba laptop met besturing systeem Windows Vista  service pack 2.

Technische gegevens Intel core processor 2DUO cpu  p7350  2.00Ghz  2.00Ghz
Geheugen 3.00Ghz,  harde schijf 250gb
 
Nu komt de vraag.  Kan ik hier installeren met Ubuntu 14.04.3 LTS 64 bits terwijl ik toch ook het besturingssysteem Windows Vista 32 bits  gebruik,
of moet ik als ik het wil bij installeren gebruik maken van Ubuntu 14.04.3 LTS 32 bits.

Op de DVD welke ik heb gekocht heb ik Ubuntu 64 bits als Ubuntu 32 bits geprobeerd zonder installatie op de harde schijf dus vanaf DVD. Volgens mij werkte dit correct. Omdat ik het wil installeren op de harde schijf wil ik natuurlijk wel weten welke u mij kan adviseren.

Ik dank diegeen welke mij kan helpen met de vraag en beantwoording .

Repesteeltje

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/25, 13:51:42 »
Ik heb een soortgelijke vraag ook wel eens gesteld:wat is het verschil eigenlijk tussen 32 en 64 bit?
Kreeg hier als antwoord dat er eigenlijk weinig verschil was in snelheid,maar dat je wel problemen kan krijgen met software die gemaakt is voor 32 bit.
Dus ik ben ook gewoon bij 32 bit gebleven.
Tenzij je dus een fanatieke gamer bent zal je wel verschil zien tussen 32 en 64 bit,ben je dat niet,is het de moeite niet waard.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/25, 13:54:22 »
Als je een 32bits processor hebt dan installeer je Ubuntu 32bits.
Een 64bits systeem installeren op een 32bits systeem is volkomen zinloos.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/25, 14:02:48 »
Ik heb een soortgelijke vraag ook wel eens gesteld:wat is het verschil eigenlijk tussen 32 en 64 bit?
Kreeg hier als antwoord dat er eigenlijk weinig verschil was in snelheid,maar dat je wel problemen kan krijgen met software die gemaakt is voor 32 bit.
Dus ik ben ook gewoon bij 32 bit gebleven.
Tenzij je dus een fanatieke gamer bent zal je wel verschil zien tussen 32 en 64 bit,ben je dat niet,is het de moeite niet waard.

Je kunt gewoon 32-bits-software installeren op 64-bits, precies op dezelfde manier als 64-bits-programma's.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/25, 14:04:31 »
Durf niet te installeren voordat ik mijn vraag wordt beantwoord. (BVD)

Heb een Toshiba laptop met besturing systeem Windows Vista  service pack 2.

Technische gegevens Intel core processor 2DUO cpu  p7350  2.00Ghz  2.00Ghz
Geheugen 3.00Ghz,  harde schijf 250gb
 
Nu komt de vraag.  Kan ik hier installeren met Ubuntu 14.04.3 LTS 64 bits terwijl ik toch ook het besturingssysteem Windows Vista 32 bits  gebruik,
of moet ik als ik het wil bij installeren gebruik maken van Ubuntu 14.04.3 LTS 32 bits.

Op de DVD welke ik heb gekocht heb ik Ubuntu 64 bits als Ubuntu 32 bits geprobeerd zonder installatie op de harde schijf dus vanaf DVD. Volgens mij werkte dit correct. Omdat ik het wil installeren op de harde schijf wil ik natuurlijk wel weten welke u mij kan adviseren.

Ik dank diegeen welke mij kan helpen met de vraag en beantwoording .

Repesteeltje


Als de 64-bits-versie werkt, zou ik gewoon voor de 64-bits-versie gaan. Je laptop heeft de juiste specificaties om 64-bits soepel te kunnen draaien en op 64-bits kun je gewoon 32-bits-programma's gebruiken, hoef je niks speciaals of technisch voor te doen, het werkt gewoon.
Wij raden zelf ook 64-bit aan als je processor ervoor geschikt is (zoals die van jou), zie onze download-pagina: http://ubuntu-nl.org/download

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/25, 14:46:37 »
Kies 64-bits. Je hebt meer dan 2 GB RAM, dus dat is geen probleem.

Hoofdregel: kies altijd 64-bits, tenzij je slechts 2GB RAM of minder hebt of wanneer je oude apparatuur hebt die sowieso geen 64-bits kan draaien.

32-bits is ouderwets en wordt langzaam uitgefaseerd: openSUSE heeft bijvoorbeeld in zijn nieuwste versie al geen 32-bits-editie meer....

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/25, 23:22:32 »
Ik heb een soortgelijke vraag ook wel eens gesteld:wat is het verschil eigenlijk tussen 32 en 64 bit?
Kreeg hier als antwoord dat er eigenlijk weinig verschil was in snelheid,maar dat je wel problemen kan krijgen met software die gemaakt is voor 32 bit.
Dus ik ben ook gewoon bij 32 bit gebleven.
Tenzij je dus een fanatieke gamer bent zal je wel verschil zien tussen 32 en 64 bit,ben je dat niet,is het de moeite niet waard.

Je kunt gewoon 32-bits-software installeren op 64-bits, precies op dezelfde manier als 64-bits-programma's.
Niet elke software is beschikbaar in 32 en 64 bit...32 bit op 64 bit zal best wel kunnen,andersom niet.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/25, 23:25:21 »
Kies 64-bits. Je hebt meer dan 2 GB RAM, dus dat is geen probleem.

Hoofdregel: kies altijd 64-bits, tenzij je slechts 2GB RAM of minder hebt of wanneer je oude apparatuur hebt die sowieso geen 64-bits kan draaien.

32-bits is ouderwets en wordt langzaam uitgefaseerd: openSUSE heeft bijvoorbeeld in zijn nieuwste versie al geen 32-bits-editie meer....
Ja nou!Dat is een populaire versie zeg!Wow!Iedereen heeft dat.... :laugh:
Dat jullie nou na twee jaar weer een nieuwe PC kopen,wil niet zeggen dat iedereen dat doet.De mijne is van 2009 en doet het nog goed,zij het een paar kleine mankementjes.Ik heb zelfs nog de oude bios..
« Laatst bewerkt op: 2015/11/25, 23:27:41 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/25, 23:52:20 »
Kies 64-bits. Je hebt meer dan 2 GB RAM, dus dat is geen probleem.

Hoofdregel: kies altijd 64-bits, tenzij je slechts 2GB RAM of minder hebt of wanneer je oude apparatuur hebt die sowieso geen 64-bits kan draaien.

32-bits is ouderwets en wordt langzaam uitgefaseerd: openSUSE heeft bijvoorbeeld in zijn nieuwste versie al geen 32-bits-editie meer....
Ja nou!Dat is een populaire versie zeg!Wow!Iedereen heeft dat.... :laugh:
Dat jullie nou na twee jaar weer een nieuwe PC kopen,wil niet zeggen dat iedereen dat doet.De mijne is van 2009 en doet het nog goed,zij het een paar kleine mankementjes.Ik heb zelfs nog de oude bios..
Wat jij ervan vindt, doet er totaal niet toe. Dat geldt voor iedereen, trouwens.

Het is simpelweg wat er gebeurt: 32-bits wordt langzaam uitgefaseerd. En dat beschrijf ik. Niks meer, niks minder. Kun je jammer vinden, kun je fijn vinden, dat is irrelevant. Het is gewoon aan het gebeuren.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/26, 09:49:37 »
Dus jij zegt dat de nieuwe LTS versie van Ubuntu al alleen maar 64 bit gaat worden?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/26, 09:58:12 »
Dus jij zegt dat de nieuwe LTS versie van Ubuntu al alleen maar 64 bit gaat worden?
Voor 16.04 is hier volop keus 32/64-bit: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Lijkt me niet echt slim om 32-bit nu (al) uit te faseren. Een heel hoop oude beestjes (zo ongeveer alle donor-PC's die wij aangeboden krijgen) werken simpelweg niet op 64-bit. In blijkbaar snapt Canonical dat want die 32-bits versie is gewoon nog verkrijgbaar, ook bij de nieuwste LTS 16.04.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/11/26, 12:23:13 »
Zo iets dacht ik ook al..Al die mensen die anderen op dringen dat ze een nieuwe pc moeten kopen..Hebben ze misschien aandelen in de computerindustrie?? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/11/26, 12:31:12 »
32-bit zal blijven bestaan zolang als ontwikkelaars en bedrijven tijd, geld en moeite willen blijven steken in de ontwikkeling van 32-bits-versies van hun producten (naast de 64-bits-versies). En dat is in steeds mindere mate het geval.

Voorlopig is er bij Ubuntu nog niets aan de hand, maar:
http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-32-Bit-Images-Are-Not-Going-Away-Too-Soon-465055.shtml

Kerncitaat:
Citaat
it's likely that 32-bit images will be dropped after the launch Ubuntu 16.04 LTS.

Zie ook:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTgzODE

Ga er maar van uit, dat er voor Ubuntu 18.04 LTS geen 32-bits-versie meer zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/26, 12:33:49 door Pjotr »

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/11/26, 12:52:15 »
Nou dan tegen die tijd heb ik wel een andere.. =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/11/26, 13:16:52 »
Andersom gezegd: wat win je er mee als je aan 32 bit gebruikt?
De hoeveelheid RAM-geheugen is een factor.... Als je "slechts" 2 GB RAM of minder hebt, heb je meer aan 32-bits.

Want een toepassing (bijvoorbeeld Firefox) gebruikt in 64-bits ongeveer 50 % meer RAM dan diezelfde toepassing in 32-bits.

Maar goed, tegen 2018 heeft iedereen wel genoeg RAM in z'n bak zitten, mogen we hopen. En anders fietsen ze maar gewoon door tot 2021 met Ubuntu 16.04 LTS.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/11/26, 15:17:23 »
Ga er maar van uit, dat er voor Ubuntu 18.04 LTS geen 32-bits-versie meer zal zijn.
Daar heb ik mijn twijfels over.
Nu heeft Lubuntu (dacht ik) ook een non-pae kernel, en bestaat er nog een alternate ISO dus waarom niet een 32 bits Lubuntu voor de liefhebbers van grondig geteste hardware ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/11/26, 19:17:51 »
Zo iets dacht ik ook al..Al die mensen die anderen op dringen dat ze een nieuwe pc moeten kopen..Hebben ze misschien aandelen in de computerindustrie?? =D

Ik dring helemaal niemand iets op. Ik geef alleen advies aangaande 64-bits en dat doe ik alleen als ik zie dat een computer geschikt is voor 64-bits. Niets meer en niets minder.

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/11/26, 19:18:49 »
Ga er maar van uit, dat er voor Ubuntu 18.04 LTS geen 32-bits-versie meer zal zijn.
Daar heb ik mijn twijfels over.
Nu heeft Lubuntu (dacht ik) ook een non-pae kernel, en bestaat er nog een alternate ISO dus waarom niet een 32 bits Lubuntu voor de liefhebbers van grondig geteste hardware ?

Pjotr had het over UBUNTU 18.04 Lubuntu heeft ie niks over gezegd, dat kan inderdaad een ander verhaal zijn.

Offline alfredo

  • Lid
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/11/27, 16:49:41 »
Buzzin, een mooie moter lijkt dat je devraag goed hebt beantwwordIk kan windows vista gewoon op het systeem late , en tevens Ubuntu 64 bits installeren , u vermeldde dat de systeem eisen voldeden geled op de processor.
Hierbij dank, als alles gelukt is meld ik dit nog.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/11/27, 16:56:13 »
Ga er maar van uit, dat er voor Ubuntu 18.04 LTS geen 32-bits-versie meer zal zijn.
Daar heb ik mijn twijfels over.
Nu heeft Lubuntu (dacht ik) ook een non-pae kernel, en bestaat er nog een alternate ISO dus waarom niet een 32 bits Lubuntu voor de liefhebbers van grondig geteste hardware ?
Ik verwacht het niet.... het probleem is namelijk, dat het niet "alleen" de kernel betreft, zoals bij PAE.

Het gaat ook om de hele infrastructuur daar omheen: 32-bits-versies van Firefox, Libre Office, Chrome, Thunderbird, noem maar op. De makers van al die toepassingen moeten ook maar zin blijven hebben in het maken van 32-bits-versies....

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/11/27, 18:59:06 »
@ Forumleden,

Met welk commando, in de terminal, kan je opvragen of de processor (desktop of laptop) 32 of 64 bits is ? (ongeacht of er een Linux-gestuurd besturingssysteem is geïnstalleerd)

Met dank.

Mau.

 Weet u niet of uw Linux Mint 64-bits dan wel 32-bits is? Dat kunt u controleren met de terminalopdracht " arch "
 Als de uitvoer is:
i686, dan is uw systeem 32-bits. Is de uitvoer: x86_64, dan is uw systeem 64-bits.


Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/11/27, 20:53:50 »
@ Forumleden,

Met welk commando, in de terminal, kan je opvragen of de processor (desktop of laptop) 32 of 64 bits is ? (ongeacht of er een Linux-gestuurd besturingssysteem is geïnstalleerd)

Met dank.

Mau.

 Weet u niet of uw Linux Mint 64-bits dan wel 32-bits is? Dat kunt u controleren met de terminalopdracht " arch "
 Als de uitvoer is:
i686, dan is uw systeem 32-bits. Is de uitvoer: x86_64, dan is uw systeem 64-bits.



Edit: begreep Mau verkeerd, excuses voor deze loze post...

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/11/27, 21:43:15 »
Durf niet te installeren voordat ik mijn vraag wordt beantwoord. (BVD)

Heb een Toshiba laptop met besturing systeem Windows Vista  service pack 2.

Technische gegevens Intel core processor 2DUO cpu  p7350  2.00Ghz  2.00Ghz
Geheugen 3.00Ghz,  harde schijf 250gb
 
Nu komt de vraag.  Kan ik hier installeren met Ubuntu 14.04.3 LTS 64 bits terwijl ik toch ook het besturingssysteem Windows Vista 32 bits  gebruik,
of moet ik als ik het wil bij installeren gebruik maken van Ubuntu 14.04.3 LTS 32 bits.

Op de DVD welke ik heb gekocht heb ik Ubuntu 64 bits als Ubuntu 32 bits geprobeerd zonder installatie op de harde schijf dus vanaf DVD. Volgens mij werkte dit correct. Omdat ik het wil installeren op de harde schijf wil ik natuurlijk wel weten welke u mij kan adviseren.

Ik dank diegeen welke mij kan helpen met de vraag en beantwoording .

Repesteeltje
Om na al dat gekrakeel een goed antwoord op je vraag te geven:

Je processor is een 64 bits processor. Werkt dus prima met een 64 bits linux. Voor 32 bits moet hij zich inhouden en werkt dan niet optimaal. Dat Vista 32 bits is maakt niet uit als je de computer tweevoudig opstartbaar maakt. Wil je linux echter in een virtuele machine draaien dan moet linux wel 32 bits zijn. Bij dualboot zijn de twee besturingssystemen volledig onafhankelijk van elkaar en kun je dus prima een 64 bits linux naast een 32 bits windows zetten.
64 bits betekent dat je volledige processor gebruikt kan worden en daardoor is het dus iets sneller dan 32 bits. Het is echter niet 2x sneller, omdat er meer factoren meespelen dan alleen de bus breedte. Ook gebruikt 64 bits iets meer geheugen. Dat sommige programmas wel of niet voor 32 of 64 bits zijn geschreven ga je in de praktijk niet heel veel van merken. Je kunt dus de 64 bits versie zonder gevaar installeren. Probeer zeker eerst even de live cd m jezelf te overtuigen. Pjotr heeft gelijk dat 64 bits de toekomst is, dus ik zou daar de voorkeur aan geven.

Offline alfredo

  • Lid
Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/11/28, 10:05:10 »
MKE
Ook bedankt voor je duidelijke uitleg. Probeer het snel. Ik vind UBUNTU zoals ik hem nu had gekocht met beschrijving installeren erg goed, oudere versies gaf vaak problemen met internet dit gaat nu ook vrij eenvoudig. Daarom probeer ik het programma nu op mijn  laptop te installeren. gebruikte in windows al verschillende programma's welke ook worden gebruikt bij ubuntu dus vermoed dat het wel zal lukken.
Nogmaals iedereen bedankt voor jullie reakties.
Alfredo

Re: Ubuntu 32 bits of Ubuntu 64 bits?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/11/28, 10:50:21 »
Citaat
Met welk commando, in de terminal, kan je opvragen of de processor (desktop of laptop) 32 of 64 bits is ? (ongeacht of er een Linux-gestuurd besturingssysteem is geïnstalleerd)

In de terminal met: lscpu
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)