Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: items uit geleegde prullenbak keren terug  (gelezen 1195 keer)

Offline Roycoman

  • Lid
items uit geleegde prullenbak keren terug
« Gepost op: 2014/05/06, 14:30:26 »
Hallo allemaal, ik heb een vreemd probleem met mijn prullenbak op ubuntu 12.04 precise.
Wanneer ik mijn prullenbak leeg en de volgende dag de pc weer opstart, dan staat alles wat werd weggooid weer keurig op de plaats waar het ooit vandaan kwam.

Ook cut/paste naar mijn nas helpt niet: de bestanden komen altijd weer terug.
Ik heb al veel gezocht op dit probleem, maar het lijkt er op dat ik de enige ben?
Een tip om dit op te lossen is meer dan welkom!

Roy

Offline Roycoman

  • Lid
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/06, 18:33:09 »
dat is precies wat ik doe sinds december vorig jaar. De prullebak gaat leeg, volgende dag staat alles weer netjes waar het vandaan kwam.
De prullebak blijft dan leeg, de bestanden gaan weer terug de mappen in waar ze vandaan komen.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/07, 23:44:38 »
Niemand met het zelfde probleem?

Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/08, 17:34:03 »
Hoe leeg je de prullenbak? Je klikt niet toevallig nét op de optie 'geselecteerde bestanden terugzetten'? Want dan krijg je precies wat je nu omschrijft: een lege prullenbak en alle bestanden weer daar waar ze oorspronkelijk stonden....

Maar dan iedere keer verkeerd klikken klinkt ook weer niet zo aannemelijk..... Dan is de vraag hoe kan het dat de ene opdracht wordt uitgevoerd terwijl de andere is gegeven.

Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/08, 18:20:18 »
Eventuele andere methode:
Met [Shift]+[Del} gaan de bestanden niet naat de prullenbak, maar worden meteen geheel verwijderd.
Opgelet: Verkeerd verwijderde bestanden zijn dus ook niet zomaar meer terug te halen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/08, 20:12:32 »
De  prullenbak is de map ~/.local/share/Trash

Welke bestanden er in de prullenbak zitten kan je in een terminalvenster zien met de opdracht:
ls -l ~/.local/share/Trash/files
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roycoman

  • Lid
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/08, 22:07:09 »
Ik heb hier 3 pc's met ubuntu, de nieuwste heeft dit probleem vanaf de installatie al.  Als ik de prullenbak open en alle items verwijder (prullenbak legen) dan zijn de items weg, ook uit de oorspronkelijke mappen. Pas na herstarten staat alles weer terug op zijn oorsprnkelijke plek.

Gisteren heb ik ipv de prullenbak een groot aantal bestanden geknipt en geplakt naar mijn nas. Vanmorgen stond alles weer op de pc, het bureaublad in dit geval. Dus het lijkt er op dat ik dingen niet fysiek kan verplaatsen of verwijderen.  Ik zou shift+Del kunnen proberen vanuit de prullenbak vanavond, morgen zie dan wel of het echt weg is of niet.

Wat ik ook nog kan proberen is direct na het legen van de prullenbak, of na een knip/plak actie bleachbit te draaien en de lege ruimte te wissen. Maar dat is wel omslachtig. Alle rommel vanaf december staat dus nog op deze pc, dus ik moet wel iets gaan doen nu..


Offline jan11000

  • Lid
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/08, 23:19:47 »
Hoe zijn je hd's gemount in fstab?
Heb je schoon geinstalleerd?
Heb je software buiten ubuntu geinstalleerd?
Heb je iets met users/gebruikers gewijzigd?
Hoe geformateerd?

Toevallig geen software geinstallerd die backup maakt,
of software die terug in de tijd springt?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/08, 23:23:55 door jan11000 »

Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/09, 09:12:11 »
Heb je toevallig rsync draaien? Daarmee is het mogelijk om bestanden op twee pc's/schijven/nas te synchroniseren, maar bij een verkeerde configuratie schiet dat in een loop, met precies het effect dat je beschrijft.

Offline Roycoman

  • Lid
Re: items uit geleegde prullenbak keren terug
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/01, 20:07:35 »
Ja Rsync was hetprobleem! mijn backups stonden allemaal goed, op 1 na.. synchroniseren.
Bedankt en opgelost zou ik zeggen.