Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution  (gelezen 2977 keer)

Offline Haris

  • Lid
Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Gepost op: 2011/06/02, 11:32:39 »
Is het mogelijk in Evolution vanzelf een hoofletter te krijgen na het einde van een zin? Dus na de punt?
Kan dit wel bij andere mailprogramma´s?

Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/02, 11:37:27 »
Volgens mij niet; je zal met de shifttoets moeten werken om dat te bekomen.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/02, 11:39:05 »
Ik geloof dat alleen tekstverwerkprogramma's dat kunnen/doen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Haris

  • Lid
Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/02, 11:43:21 »
Vroeger, toen ik nog outlook gebruikte, was dat wel mogelijk, want inderdaad, outlook gebruikte ms word als tekstprogramma (als optie).
Kan het bv in Thunderbird of enig ander mailprogramma?

Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/02, 12:10:36 »
Thunderbird kan het niet (bij mij in ieder geval)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline HarzG

  • Lid
Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/02, 12:25:54 »
Je kan je mail gewoon typen in LibreOffice (of OpenOffice) en dan in het menu "Bestand->Verzenden->Document e-mail".
Als deze opdracht wordt uitgevoerd, gebruikt LibreOffice het standaard-mailprogramma om een geschreven tekst te verzenden.

De voorkeuren van wel/geen hoofdletter en alle andere opties van je tekstverwerker staan je hierdoor volledig ter beschikking.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline ivo

  • Lid
Re: Vanzelf hoofdletter na . in Evolution
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/02, 13:35:11 »
Je kan je mail gewoon typen in LibreOffice (of OpenOffice) en dan in het menu "Bestand->Verzenden->Document e-mail".
Als deze opdracht wordt uitgevoerd, gebruikt LibreOffice het standaard-mailprogramma om een geschreven tekst te verzenden.

De voorkeuren van wel/geen hoofdletter en alle andere opties van je tekstverwerker staan je hierdoor volledig ter beschikking.

Hé, grappig, dat had ik nog niet ontdekt.
Dan start ie Evolution op, kan ik dat ook ergens veranderen dat ie dan Thunderbird start?

EDIT: Ja, dat kan onder Tools   =D
« Laatst bewerkt op: 2011/06/02, 13:51:46 door ivo »
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline HarzG

  • Lid
mailverzending via LibreOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/02, 16:15:36 »
Het is iets complexer met de verzending dan ik dacht, maar wel mogelijk.

1. De verzending zoals ik dat i.e.i. beschreef, wordt uitgevoerd door LibreOffice met het "bestand als bijlage". Deze bijlage kan dan in verschillende formaten worden verzonden. Dat is afhankelijk van de sub-applicatie van LibreOffice die je open hebt. De 1e optie in writer verzend het bestand met de huidige extensie (=geen formaat-controle). De andere opties maken er een ODT/DOC/PDF-indeling van het huidige document.

2. Het verzenden van een mail vanuit LibreOffice vereist, dat vooraf in Writer onder "Extra->Opties-LibreOffice Writer->Standaardbrief E-mail" de gebruikersgegevens van de afzender en de smtp-server worden ingevuld. Anders kan niets worden verzonden. Deze vrij complexe functie is gemaakt voor bulk-mail en niet voor een simpele verzending van een eenvoudige tekst.
Je moet een adresboek paraat hebben met een indeling die LibreOffice kan lezen. Hiervoor kan je het Thunderbird adresboek laten exporteren als CSV-bestand. Dat bestand kan worden gebruikt om adressen te selecteren voor de mailverzending. Hierna wordt "Extra->Assistent Standaardbrief" gestart an daarin gekozen onder punt 2 voor "e-mail".
Voor een simpele mail naar 1 ontvanger kan je de meeste opties (zoals aanhef) negeren en niets invullen, maar je moet wel uit de adressenlijst iemand selecteren. Uiteindelijk kom je bij de optie om het document te bewerken. Nu kan je gewoon aan de slag met je tekstverwerker. Nadat je helemaal klaar bent met het document, kom je bij punt 8 "opslaan/afdrukken/verzenden". Vul daar eerst een onderwerp in (anders "behoor" je in de SPAM-box van de ontvanger terecht te komen). Als je voor verzenden kiest, wordt het direct verzonden.

Het is dus wel mogelijk, maar de handelingen zijn nogal complex en wat je oorspronkelijk wilde "een hoofdletter" staat niet in verhouding met de inspanningen.

De nadelen van de verzending met een tekstverwerker:
- je weet niet of de ontvanger complexe opmaak met het mailprogramma kan lezen
- je ziet de mail niet terug in "verzonden items" (tenzij via een omweg, je kan jezelf ook als bcc-ontvanger toevoegen onder punt 8).

De oplossing voor je hoofdletter kan ook eenvoudiger worden geregeld. Schrijf je tekst met LibreOffice zoals je gewend bent. Kopieer de complete tekst naar je mailprogramma en wijzig je lay-out in je mailprogramma. Thunderbird/Evolution passen nl. de standaarden toe voor de lay-out zoals die ook door andere mailprogramma's kunnen worden gelezen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce