Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!  (gelezen 6707 keer)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Gepost op: 2009/05/03, 23:14:34 »
Nadat Virtualbox een tijdje geleden OpenGL-ondersteuning kreeg, komt DirectX er nu ook aan dankzij het wine project. Surfend op het internet kwam ik al een testversie tegen, die ik direct even heb uitgeprobeerd op een Windows 2000 gastsysteem. Het draaide traag en had nog een paar bugs, maar het werkte. Dit zijn de installatie-instructies:

- Ensure OpenGL support is available and working in your Windows guest
- Download, onto your Windows guest, the latest version of WineD3D from: http://aybabtu.com/rmh/wined3d/
- Reboot in safe mode and run the installer (this is important, otherwise WineD3D may fail to install) // veilige modus ga je in door tijdens het starten op f8 te drukken.
- Reboot back into regular mode
bron: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=2&t=15436

Let wel op, doe dit niet op een virtualbox-systeem wat je dagelijks nodig hebt , maar dan op een kopie, of anders is in ieder geval werken met snapshots vind ik aan te raden, vanwege diep ingrijpende wijzigingen in de geinstalleerde virtuele windows.

Hebben jullie hier al ervaringen mee? Ik ben benieuwd of games ook al speelbaar werken, want dat is volgens mij voor veel mensen een reden om een dual-boot te houden. Ik houd jullie op de hoogte van mijn nadere expirimenten, ook in vista en xp.

Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/04, 09:29:41 »
Geweldig nieuws! Heb je een paar screenshots?

Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/04, 13:27:18 »
Kijk, dat begint er op te lijken! Virtualbox wordt alsmaar beter :)

Offline siegi

  • Lid
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/04, 14:52:18 »
Ik vraag me af of hier effectief meer games mee kunnen draaien dan gewoon wine op linux.
Tenslote gebruik je toch nog steeds wine?

Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/04, 15:05:47 »
Ik vraag me af of hier effectief meer games mee kunnen draaien dan gewoon wine op linux.
Tenslote gebruik je toch nog steeds wine?


Met Wine en Cedega kun je inderdaad beter draaien, want Virtualbox kan niet meer dan 128MB videogeheugen toewijzen aan een machine.

Offline lordnoid

  • Lid
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/04, 21:24:01 »
Hm is deze nu wat stabieler dan die in VMWare Workstation 6.5? Want die crashte aan een stuk door.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/05, 10:39:52 »
Ik vraag me af of hier effectief meer games mee kunnen draaien dan gewoon wine op linux.
Tenslote gebruik je toch nog steeds wine?


Alleen de 3d functies van wine worden gebruikt, en die zijn goed in orde. Verder draait er gewoon Windows, parallels voor de mac gebruikt hetzelfde systeem, en daar werkt het voor zover ik heb gehoord goed. Omdat windows dus alles afhandeld op 3d na, is dit een verbetering.

Op het moment verkeerd alles nog in onstabiel stadium, maar ik zal kijken of ik wat screens kan maken. Het was me nog niet opgevallen dat virtualbox niet meer dan 128mb videogeheugen kan toekennen, maar ik neem aan dat als ze directx stabiel hebben en er gamers toestromen dat ze die beperking ook wel zullen versoepelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/05, 10:46:19 door commandoline »

Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/05, 11:30:35 »
Parallels voor de Mac gebruikt dit ook... Parallels voor Linux dan ook?

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/05, 11:39:29 »
Volgens hun website niet... Als ik de moglijkheden van de linux versie doorlees zie ik geen voordelen bovenop een standaard virtualbox. Nog even wachten dus.

De screenshots lukken jammergenoeg niet, zowel niet op de host als op de guest.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/21, 10:16:34 »
Als ik vragen mag, is de Direct3D implementatie van Wine wel even waardig aan de officiƫle DirectX van Microsoft ? Of draaien sommige 3D games niet in Wine omdat er bepaalde services ontbreken ?

Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/21, 10:23:51 »
Het is nog niet volwaardig, maar dat komt nog wel. OpenGL wordt natuurlijk 90% ondersteund ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/21, 15:17:46 »
Is het dan eigenlijk niet mogelijk om Direct3D van Microsoft te gebruiken in een virtuele omgeving ? heeft dit met shaders te maken ?

Offline siegi

  • Lid
Re: DirectX in Virtualbox, het werkt al deels!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/21, 15:37:45 »
Is het dan eigenlijk niet mogelijk om Direct3D van Microsoft te gebruiken in een virtuele omgeving ? heeft dit met shaders te maken ?
Men kan niet rechtstreeks de videokaart aanspreken in een virtuele omgeving.

Wine zet directx calls om naar opengl.