Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd  (gelezen 1444 keer)

skipper_Johan

  • Gast
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Gepost op: 2006/12/18, 19:38:06 »
Ben al een tijdje zoet met het zoeken hoe ik mijn printer Lexmark Z53 aan de praat krijg.
Heb Xubuntu geinstalleerd op een oude PC Pentium II.
Alles werkt prima maar als ik mijn printer wil configureren met cups over firefox: http://localhost:631/admin kan ik de ganse procedure doorlopen tot op het moment dat een usernaam en een passwoord moet ingegeven worden.
Bij gelijk welke user met paswoord dat ik hier ingeef komt het venstertje met login name en paswoord altijd terug.

Vermoedelijk iets met rechten en plichten maar geen idee waar ik iets van rechten moet veranderen.

Iemand een idee wat ik over het hoofd gezien heb ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/18, 20:28:08 »
Hoezo configureren? Gewoon de USB-kabel aansluiten, printer met knop aanzetten en kijken of-ie werkt: tekstdocumentje afdrukken.

Zo ja: opgelost. Zo nee, dan zit er geen driver in de Linuxkernel. Zie hier: http://forum.ubuntu-nl.org/message/57040#p57040

Groet, Pjotr.

skipper_Johan

  • Gast
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/18, 22:55:33 »
thanks voor de hint
De printer is op parallelle poort aangesloten.
ik probeer het morgen eens met een USB kabeltje. Kijken of dit lukt.
ik vindt echter bij :  " Printing system selection " CUPS printing system support for Xfprint. versie  4.3.90.2  De dropdownbox voor printer is leeg en het is niet mogelijk om iets in te typen.
De driver kan ik wel terug vinden bij /usr/share/cups/model/gutenprint/5.0/en/stp-lexmark-z53.5.0.ppd.gz
maar /etc/cups/ppd  bevat geen files, wat ik een beetje vreemd vindt.
Ik heb wel een minimale versie xubuntu geinstalleerd omdat de PC eigenlijk alleen voor E-mail en Web Browser bedoeld is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/18, 23:08:24 »
Xubuntu is alleen maar minimaal wat betreft de gebruikersschil: onder de motorkap is het een volwaardige Ubuntu, inclusief de bijbehorende drivers. Xfce schil, vandaar de X. Ubuntu heeft de Gnome schil, Kubuntu de KDE schil. Xfce gebruikt de minste systeemkracht.

Overigens is het een verstandige keuze om Ubuntu te gebruiken voor e-mail en internet: je bent dan onkwetsbaar voor virussen, spyware en adware. Windows kun je blijven gebruiken voor enkele taken waarvoor geen internet is vereist. Doe ik zelf ook. Mijn Windows is afgekoppeld van het internet (netwerkverbinding uitgeschakeld in het beheerdersaccount).

Maar ff voor alle duidelijkheid:
Heb je al eens gewoon geprobeerd om een tekstbestandje af te drukken? Gewoon, op de afdrukknop drukken in een tekstverwerkertje? Hetzij met de parallelle kabel, hetzij met de USB-kabel?

Ik blijf de indruk houden dat je eigenlijk veel te moeilijk doet..... Linux is soms veel makkelijker dan Windows, hoor!

Groet, Pjotr.

skipper_Johan

  • Gast
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/19, 19:35:04 »
Heb het printen ook eens geprobeerd met een usb kabeltje.
De printer reageert niet.
Ik heb de printer gecheckt op een andere computer met Linux Suse 10.0 en daar werkt het wel.
Een documentje vanuit Openoffice geeft me:
Fout bij afdrukken.
En printen van commandlijn:  lp test.txt   geeft me  lp:  Error no default destination available.
Misschien heb ik niet de normale procedure gevolgd voor het installeren.
Ik heb mijn installatie gedaan met ubuntu-6.06.1-server-i386.iso en daarna met apt-get install de xubuntu-desktop geinstalleerd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/19, 19:42:28 »
Het lijkt een beetje op een verziekte installatie.... Al dat onnodige wroeten in de configuratie van de printer heeft het ook geen goed gedaan, denk ik.

Je hebt verder ook een minder gelukkige aanpak gekozen voor het installeren van Xubuntu. Eerst de servereditie, dan de Xubuntu-desktop....

Mijn advies is: ga voor een schone herinstallatie. Haal daarvoor eens de offici

skipper_Johan

  • Gast
Krijg Lexmark Z53 niet geinstalleerd
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/19, 23:06:51 »
Heb de xubuntu-6.06.1-desktop-i386.iso gedownload en geinstalleerd, maar helaas kom ik tot het zelfde resultaat.  

Op het internet wat rond gekeken en dit zou een bug kunnen zijn die in de beta versie reeds gerapporteerd is.
Volgens dat bericht van augustus 2006 is bij Xfce Desktop  dat Xfprint niet werkt.  Bij KDE desktop werkt dit wel.
Is deze bug ondertussen gefixed ?