Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ext4 Driver Windows?  (gelezen 2881 keer)

Ext4 Driver Windows?
« Gepost op: 2010/03/21, 20:12:13 »
Hallo allemaal,

Ik heb nu een triple boot Ubuntu 9.10, Kubuntu 9.04 en Windows XP Home edition. Ik zou graag mijn /home-partitie van Ubuntu benaderen vanuit Windows. Ik heb begrepen dat je daar een driver voor nodig hebt, maar ik kan er nergens een vinden. :'(

Ik heb ook gehoord dat het niet verstandig is om je Linux-partities vanuit Windows te benaderen? Kan Windows in principe iets fout doen wanneer ik enkel mijn /home-partitie mount in Windows?

Iemand tips?

Dank bij voorbaat
"Free as in freedom"

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/21, 20:14:17 »
Hallo allemaal,

Ik heb nu een triple boot Ubuntu 9.10, Kubuntu 9.04 en Windows XP Home edition. Ik zou graag mijn /home-partitie van Ubuntu benaderen vanuit Windows. Ik heb begrepen dat je daar een driver voor nodig hebt, maar ik kan er nergens een vinden. :'(
De Ext2-driver zou moeten werken, volgens mij.

Citaat
Ik heb ook gehoord dat het niet verstandig is om je Linux-partities vanuit Windows te benaderen? Kan Windows in principe iets fout doen wanneer ik enkel mijn /home-partitie mount in Windows?

Iemand tips?

Dank bij voorbaat
jazeker. Stel dat je Windows malware oploopt die de intentie heeft om bestanden te verwijderen, of een virus dat je partities aantast, dan wordt je Linux-partitie ook aangetast als die onder Windows toegankelijk is.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/21, 20:19:34 »
Om iets te verwijderen zal meestal niet opgaan, maar aanpassen van partities wel.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/21, 20:29:12 »
Dus geen verstandig idee?

Over Windows-virussen gesproken: Ik ben al een tijdje van plan om Wine te installeren, maar naar ik begrijp kunnen Windows-virussen ook gebruik maken van Wine? Pjotr (http://sites.google.com/site/computertip/wine) raadt aan om de mappen Bureaublad, Documenten, Afbeeldingen, Muziek en Video's te veranderen. Kan er dan nog veel fout lopen?

Moeten die virussen zich niet als superuser inloggen om in wine te draaien? Hoe doen ze dat? Kunnen virussen echt je bestanden definitief verwijderen?

Thx
"Free as in freedom"

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/21, 20:32:30 »
Dus geen verstandig idee?

Over Windows-virussen gesproken: Ik ben al een tijdje van plan om Wine te installeren, maar naar ik begrijp kunnen Windows-virussen ook gebruik maken van Wine? Pjotr (http://sites.google.com/site/computertip/wine) raadt aan om de mappen Bureaublad, Documenten, Afbeeldingen, Muziek en Video's te veranderen. Kan er dan nog veel fout lopen?
Moeten die virussen zich niet als superuser inloggen om in wine te draaien? Hoe doen ze dat? Kunnen virussen echt je bestanden definitief verwijderen?
Je moet eens weten. Ik kan jou een leuke screensaver opsturen die, zonder dat je het weet, jouw persoonlijke map leeghaalt. Oftewel: je moet de maker vertrouwen. Ik geloof dat Wine standaard is ingesteld om je persoonlijke map en je gehele bestandssysteem beschikbaar te stellen als schijfletters. Stel dat je een kwaadaardig programma draait in Wine dat alles in het bestandssysteem wil verwijderen, dan gaat dat niet, want daarvoor heeft het programma geen rechten. Het kan echter wel jouw persoonlijke map leegslurpen. Het is een heel, HEEL slecht idee om Wine-programma's als root uit te voeren. Ik geloof dat Wine dat niet eens toestaat.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 20:57:25 »
Citaat
Stel dat je een kwaadaardig programma draait in Wine

Dus virussen kunnen zich niet zelf laten uitvoeren in Wine? Je moet ze zelf laten uitvoeren? Als je oplet welke .exe files je runt in wine, kan er niets mislopen?  :|

Citaat
Het is een heel, HEEL slecht idee om Wine-programma's als root uit te voeren. Ik geloof dat Wine dat niet eens toestaat.

Ik bedoel eigenlijk dat als er toch een virus in wine draait, het dan niets kan uitvoeren? Ofwel? ???
"Free as in freedom"

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/21, 20:59:32 »
Tuurlijk kan Wine wel als root. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat dat niet kan Cumulus ???

Maar een virus kan bijna niet onder Wine, want het is niet gegarandeerd dat dat virus ook werkt onder Wine. Incomptabiliteit ftw.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/21, 21:06:44 »
Citaat van: Wine
sander@sander-desktop:~$ sudo notepad
wine: '/home/sander' is not owned by you, refusing to create a configuration directory there

@Karmic Koala
vraag 1: correct.
vraag 2: incorrect. Wat versta jij onder een virus? Malware kan gewoon draaien onder Wine. Wine probeert immers een omgeving te creƫren waarin exe-programma's kunnen draaien. Daaronder valt ook malware. Echter, Wine of niet, malware onder Wine zal niets buiten je persoonlijke map kunnen aanpassen zonder rootrechten.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/21, 21:11:52 »
@Cumulus: -kuchkuch-

Tuurlijk kan Wine wel als root. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat dat niet kan Cumulus ???

Maar een virus kan bijna niet onder Wine, want het is niet gegarandeerd dat dat virus ook werkt onder Wine. Incomptabiliteit ftw.

Re: Ext4 Driver Windows?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/21, 21:16:28 »
Citaat
Echter, Wine of niet, malware onder Wine zal niets buiten je persoonlijke map kunnen aanpassen zonder rootrechten.

Mijn persoonlijke map is juist het belangrijkste ;) Maar wanneer ik de truck van Pjotr gebruik. (http://sites.google.com/site/computertip/wine) Dan kan Wine in principe alleen de map wijnazijn (uit het voorbeeld) aantasten?
"Free as in freedom"