Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Handleiding  (gelezen 23207 keer)

Offline Mij

  • Lid
Ubuntu Handleiding
« Gepost op: 2010/01/08, 00:19:15 »
Jullie kunnen hier
https://translations.launchpad.net/ubuntu-manual/main/+pots/ubuntu-manual/nl/+translate?start=0
de Ubuntu handleiding vertalen. Deze komt in Ubuntu 10.04 als hier http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-Manual-Will-Be-Available-with-Ubuntu-10-04-131201.shtml beschreven staat. Ik heb al iets kleins gedaan! Als iedereen nu een klein beetje doet :)

Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/16, 12:48:52 »
Dat ziet er interessant uit, ik wist niet af van het bestaan ervan. Bedankt! :)

Als ik het goed begrijp, is dit dus niet de enorme Ubuntu Desktop Course?

We zullen dit zeker meenemen in onze volgende meeting.

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/02, 09:59:23 »
Ik heb po_ubuntu-manual-nl.po eens bekeken met Gtranslator. Het eerste wat mij opvalt is dat "u" en "je, jij" door mekaar worden gebruikt. Het enige dat voor alle Nederlandstaligen aanvaardbaar is, is "u". Als er toch moet getutoyeerd worden dan gebruik consequent "je, jij, jou en jouw" en laat de beleefdheidsvorm overal weg.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/02, 15:06:05 »
Ik heb po_ubuntu-manual-nl.po eens bekeken met Gtranslator. Het eerste wat mij opvalt is dat "u" en "je, jij" door mekaar worden gebruikt. Het enige dat voor alle Nederlandstaligen aanvaardbaar is, is "u". Als er toch moet getutoyeerd worden dan gebruik consequent "je, jij, jou en jouw" en laat de beleefdheidsvorm overal weg.
We zijn nog niet eens begonnen aan de vertaling ervan, iemand anders zal dat dus gedaan hebben.

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/02, 17:07:08 »
Ook goed ! Dan is dat een inconsequente "iemand anders". Of anders is die tekst vanzelf in dat po bestand gekomen dat ik gedownload heb.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/02, 18:18:10 »
Ook goed ! Dan is dat een inconsequente "iemand anders". Of anders is die tekst vanzelf in dat po bestand gekomen dat ik gedownload heb.
Beide opties zijn mogelijk, Launchpad kan wel eens vreemd doen bij het downloaden van po's.

Je bent overigens van harte welkom bij het vertaalteam, als je dat wilt :)

Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/02, 18:57:12 »
Ik zal er eens over nadenken.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/02, 23:26:56 »
Ik zal er eens over nadenken.

Ik heb nagedacht. Ik doe mee.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/03, 00:01:53 »
De wiki kunnen we wel opdoeken wel deze handleiding. =D Succes met vertalen!

Ik las ergens het idee de handleiding als .pdf mee te leveren in de "examples" folder op de LiveCD. Zal dat de vertaalde versie worden (denk het niet :()?  ???
Vraagje: hoe komt de vertaling (als .pdf?) beschikbaar?

Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/03, 14:15:45 »
De wiki kunnen we wel opdoeken wel deze handleiding. =D Succes met vertalen!

Ik las ergens het idee de handleiding als .pdf mee te leveren in de "examples" folder op de LiveCD. Zal dat de vertaalde versie worden (denk het niet :()?  ???
Vraagje: hoe komt de vertaling (als .pdf?) beschikbaar?


Als onze vertaling op tijd af is, zal die inderdaad vertaald meegeleverd worden. Als pdf ja :)

Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/24, 12:52:16 »
Heb een beetje gedaan... Zal vast nog wel meer doen...

Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/24, 12:56:23 »
Heb een beetje gedaan... Zal vast nog wel meer doen...
Waar heb je de vertalingen precies gemaakt?

Offline daanmidd

  • Lid
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/06, 19:48:01 »
Beste Forumleden,

Het lijkt mij leuk om ook mee te werken aan deze vertaling. Ik heb op Launchpad al een stuk of 50 stukken gedaan, maar de meesten hiervan zijn weer verdwenen omdat de Engelse tekst is aangepast.

Waar kan ik mij opgeven zodat ik direct vertaling kan doorvoeren, en niet alleen suggesties kan geven?

Bvd.
You are Unique, Just like Everyone Else

Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/06, 20:03:29 »
Beste Forumleden,

Het lijkt mij leuk om ook mee te werken aan deze vertaling. Ik heb op Launchpad al een stuk of 50 stukken gedaan, maar de meesten hiervan zijn weer verdwenen omdat de Engelse tekst is aangepast.

Waar kan ik mij opgeven zodat ik direct vertaling kan doorvoeren, en niet alleen suggesties kan geven?

Bvd.
Dat kun je niet. Daarvoor moet je lid worden van het vertaalteam. Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Vertaalteam voor details.

Moderator Edit: Link werkte niet, even aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/19, 20:29:43 door Sjoerd Broekhuijsen »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/30, 07:31:30 »
De Engelstalige versie van deze handleiding is beschikbaar op http://ubuntu-manual.org/
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/15, 16:08:45 »
Hierbij even een update. Het is gelukt om een eerste versie van de manual te vertalen. Op het moment wordt het document gebouwd en getest. Zie ook https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-l10n-nl/2010-October/000384.html
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/16, 09:37:56 »
Groot applaus voor het vertaalteam !!

Zodra de PDF klaar is zal ik de handleiding zeker een keer doorlezen. Mocht ik nog fouten tegenkomen, dan zal ik deze zeker melden.

Vertaalteam BEDANKT
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Parbo

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu Handleiding
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/18, 16:14:55 »
De vertaling van de handleiding is onlangs voltooid en ik heb deze als po/tex/pdf-bestand naar ubuntu-manual.org gestuurd. Daar zal de vertaling binnenkort in pdf-formaat gedownload kunnen worden. Het wachten is nog even op het boek dat in de maak is. Dit zal men straks tegen druk- en verzendkosten kunnen kopen. Let wel, het gaat hier om de Lucidversie (LTS).
Ubuntu Dutch Translators