Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 netwerkkaarten  (gelezen 3903 keer)

la

  • Gast
2 netwerkkaarten
« Gepost op: 2008/12/31, 11:39:57 »
Ik heb sinds kort ubuntu geïnstalleerd en heb problemen met de netwerkkaarten.
Afzonderlijk werken ze maar niet samen.
De 2 netwerken zijn volledig gescheiden, dus ik moet geen forwarding doen van het 1 naar het andere netwerk

Ik heb 1 netwerkkaart aangesloten aan: 172.26.0.0/16 en 192.168.0.0/16
en de andere netwerkkaart is voor de rest.

Ik zal in /etc/network/interfaces iets moeten veranderen maar wat?

Alvast bedankt

LA

Offline ivo

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/01, 11:09:11 »
Ik heb sinds kort ubuntu geïnstalleerd en heb problemen met de netwerkkaarten.
Afzonderlijk werken ze maar niet samen.
De 2 netwerken zijn volledig gescheiden, dus ik moet geen forwarding doen van het 1 naar het andere netwerk

Ik heb 1 netwerkkaart aangesloten aan: 172.26.0.0/16 en 192.168.0.0/16
en de andere netwerkkaart is voor de rest.

Ik zal in /etc/network/interfaces iets moeten veranderen maar wat?

Alvast bedankt

LA

Leg eerst eens uit wat je wilt bereiken.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/01, 22:32:23 »
..
« Laatst bewerkt op: 2014/08/12, 17:30:07 door Geurt Hakfoort »

Offline ivo

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/01, 22:45:42 »
Je kan handmatig de ip gegevens invullen in /etc/network/interfaces.

Bedenk dat slechts op 1 interface een gateway ingevuld mag worden. Je krijgt dan een soortgelijke invulling als hieronder

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.2.23
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.1

auto eth1
iface eth1 inet static
address 172.19.3.12
netmask 255.255.255.0




Vul in /etc/resolv.conf de DNS server in.

ifup eth0
ifup eth1

als ze al up waren doe dan eerst ifdown eth0  en ifdown eth1

 

Nee, wat jij zegt is toch anders als wat hij vraagt.
Hij zegt dat ie de 192.x EN! de 172.x op 1 netwerkkaart (stel eth0) heeft en "de rest" op de andere kaart wil hebben (stel eth1). Maar hij wil geen routering toepassen. Lijkt me spannend worden.

Jij gaat er, logischerwijs, al vanuit dat de 192 op de eth0 en de 172 op de eth1 zit.

Dus, mijn vraag blijft overeind. Wat wil ie bereiken, want ik vind het tot nu toe nog niet helemaal begrijpbaar.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/02, 23:11:11 »
Ik begrijp de vraag niet goed, maar het is misschien de bedoeling om je twee netwerkkaarten als één kaart te laten werken? Zodat je bv 2Gbit aan verkeer kan verzetten of gewoon voor redundantie. Zoja, dan staat hier wel iets: http://www.linuxontdekt.be/2008/07/16/twee-netwerk-interfaces-een-ip-adres-network-bonding/
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline ivo

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/02, 23:23:08 »
Ik begrijp de vraag niet goed, maar het is misschien de bedoeling om je twee netwerkkaarten als één kaart te laten werken? Zodat je bv 2Gbit aan verkeer kan verzetten of gewoon voor redundantie. Zoja, dan staat hier wel iets: http://www.linuxontdekt.be/2008/07/16/twee-netwerk-interfaces-een-ip-adres-network-bonding/

Nee, dat is vlgs mij niet zijn bedoeling omdat hij zegt dat ie (lijkt me al vreemd) de 192.x en de 172.x op een kaart heeft en "de rest" op de andere kaart.
Maar goed, voorlopig heeft ie zelf nog niet gereageerd. Dat kan betekenen dat ie het zelf heeft opgelost of dat ie zelf zijn eigen vraag niet begrijpt. Ik zet €10 op het laatste.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/03, 12:43:35 »
In theorie kan het wel vermits hij NIC kaarten heeft met meerdere poorten.
Ik heb SUN NIC kaarten die 3 poorten hebben.
echter dan nog krijgt iedere poort van de kaart een eigen naam eg eth0 , eth1 , eth2 enz enz.

Waar je dan stuk loopt is de volledige instelling in de pc, je zal toch zeer uitgebreid router functies en andere zaken moeten instellen.

Of hij is bezig met iets waar ik mee bezig was ( staat atm in de koelkast)
Stel je gebruikt Linux  MCE.
Dit heeft een Backend en een Frontend.
De backend stuurt alle andere clients waar Linux MCE op staat aan, eg die booten daarvan.
en dit moet via een andere netwerk gebeuren dan waar je het internet en de rest over laat lopen, voor de computers thuis.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ivo

  • Lid
Re: 2 netwerkkaarten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/03, 13:57:50 »
In theorie kan het wel vermits hij NIC kaarten heeft met meerdere poorten.
Ik heb SUN NIC kaarten die 3 poorten hebben.
echter dan nog krijgt iedere poort van de kaart een eigen naam eg eth0 , eth1 , eth2 enz enz.

Waar je dan stuk loopt is de volledige instelling in de pc, je zal toch zeer uitgebreid router functies en andere zaken moeten instellen.

Of hij is bezig met iets waar ik mee bezig was ( staat atm in de koelkast)
Stel je gebruikt Linux  MCE.
Dit heeft een Backend en een Frontend.
De backend stuurt alle andere clients waar Linux MCE op staat aan, eg die booten daarvan.
en dit moet via een andere netwerk gebeuren dan waar je het internet en de rest over laat lopen, voor de computers thuis.


Inderdaad, dan nog heb je aparte interfaces. Wat echter wel bijzonder is (dat was tenminste een aantal jaren terug nog zo) dat op SUN in zo'n geval alle interfaces die op dezelfde kaart zitten, ook hetzelfde MAC-adres hebben.
En hij zal op zeker niet bezig zijn met MCE, daar is zijn vraag veel te basaal voor.

Maar goed, hij heeft nog steeds niet zelf gereageerd........
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.