Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: navigeren in de terminal  (gelezen 3305 keer)

Offline tryer

  • Lid
navigeren in de terminal
« Gepost op: 2008/06/27, 23:30:01 »
het werken in de terminal vind ik lastig blijven. Om een tar.gz programma te installeren moet ik navigeren naar een map. ik begin met cd /home, dat lukt dan. Vervolgens wil ik naar de map met mijn voornaam, laten we zeggen "voornaam" , ik doe: cd /voornaam, vervolgens zegt hij: "Bestand of map bestaat niet". hoe kan ik navigeren ?

navigeren in de terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/27, 23:33:46 »
als ge de terminal opent, staat hij automatisch in uw home map (let op de ~).

de fout die ge maakt is de / op het begin, die moet er helemaal niet staan. voorbeeld:
cd /home
cd naam
cd Desktop
cd testmap

om het zomaar in het lang te doen. ge kunt in de dezelfde map geraken door:
cd Desktop/testmap

gebruik ook de tab-toets, deze zal automatisch aanvullen. als hij niks aanvult, druk dan nog eens en dan geeft hij alle mogelijk combinaties met de door u opgegeven beginletters.

Offline joop905

  • Lid
navigeren in de terminal
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/27, 23:35:47 »
ik gebruik daar voor nautilus-open-terminal
dan kan je met de rechte muis knop terminal open


10sec telaat

navigeren in de terminal
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/27, 23:36:48 »
ahja, die gebruik ik ook, haha :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
navigeren in de terminal
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/27, 23:46:42 »
Wanneer je geen grafische desktop hebt, dan is midnight-commander een aanrader, installeren metsudo apt-get install mcsucces !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tryer

  • Lid
navigeren in de terminal
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/27, 23:54:36 »
Ik heb mc en nautilus-open-terminal geïnstalleerd, echter ik kan dat programma nergens vinden na het installeren. Voel me wel een kneus

Offline tryer

  • Lid
navigeren in de terminal
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/27, 23:57:33 »
Nog wat: na "cd /home"   en vervolgens "cd voornaam"   komt er niks, gewoon weer de beginstand van de terminal

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
navigeren in de terminal
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/28, 00:05:09 »
type eens mc (van midnight commander) waar je ook zit op je HD, het moet altijd werken !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
navigeren in de terminal
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/28, 01:09:38 »
Citaat van: tryer
Ik heb mc en nautilus-open-terminal geïnstalleerd, echter ik kan dat programma nergens vinden na het installeren. Voel me wel een kneus
Nee hoeft niet hoor, ik kan hem ook niet vinden, ook niet bij rechterklik waar dan ook...
Maar....als je nautilus opstart, dan zie je hem wel ;) (net geprobeerd) wel rechterklik geven...

edit: Oooops, sorry, dacht dat het over de plugin van nautilus ging.
Start je pc eens nieuw op, of meldt je eens af en weer aan, dan zou Midnight Commander zo moeten verschijnen, of zoals mijn voor-naamgenoot hier zegt, MC intikken in terminal.
Ubuntu user#: 24352

navigeren in de terminal
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/28, 07:50:50 »
Citaat van: tryer
Nog wat: na "cd /home"   en vervolgens "cd voornaam"   komt er niks, gewoon weer de beginstand van de terminal
Zoals gezegd: je stond standaard al in je persoonlijke map. Dat is niet /home, maar /home/gebruikersnaam.
Ik krijg de indruk dat je probeert te navigeren naar je gebruikersnaam, alwaar je standaard al staat.

Waar wil je nu naartoe precies? Of wat wil je doen?



p.s.
offtopic
misschien willen we ontopic blijven met ons allen?
De vraag luidde, hoe we kunnen navigeren in de terminal. Ik weet wel dat er alternatieven zijn, maar laten we Tryer eerst helpen te navigeren in de terminal. Daarvan kunnen anderen ook leren.
Hoe vinden jullie mijn voorstel?
/offtopic

Offline tryer

  • Lid
navigeren in de terminal
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/28, 09:54:18 »
O.k: ik heb Nautilis gevonden en ook MC (via de terminal), ik wist simpelweg niet dat Nautilus bestandbladeraar was, staat er ook niet bij. Ik wil een driver (Tar.gz) installeren, maar dan moest ik eerst naar die map navigeren, dat lukt me nu wel. Bedankt voor jullie hulp.