Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.  (gelezen 1177 keer)

PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Gepost op: 2011/07/11, 21:30:12 »
Heb op een blanco schijf (in nieuwe pc) XP gezet, nu wil ik de Ubuntu (LL) CD draaien, zie hem in de speler met logo, maar bij aanklikken krijg ik: "D:\ De toepassing kan niet worden gestart omdat de configuratie van de toepassing onjuist is. Het opnieuw installeren van de toepassing kan het probleem oplossen"

Ik had al een keer eerder Ubuntu geprobeerd te installeren maar dat mislukte. Als ie er nu al deel op staat, dacht ik, ik formatteer de hele schijf (dus ook XP er weer af) en start van nul weer op.
Formatteren wil hij ook niet doen.

Voor het geval dit voor jullie nodig is om te weten:
Moederbord: Asrock 890GM PRO3
Processor: AMD PHENOM II X4 955

Vraag van een leek: 32 of 64 (weet niet meer wat er achter komt) versie verschil of zo?

Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline HarzG

  • Lid
Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/11, 21:57:45 »
Wat ik gelezen heb: je  wilt vanuit een Windows-systeem de live-CD van Ubuntu starten  - dat mislukt.
De installatie moet anders worden uitgevoerd.

De manier waarop je Ubuntu 10.04 Lucid Lynx kan installeren, staat hier.
Voordat je installeert, zou ik in de beschikbare informatie in forum en wiki een afweging maken of je een 32/64bit-systeem wilt installeren.
Mijn eigen voorkeur staat hier onderaan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/11, 21:57:59 »
HarzG typt sneller. :)
Om met je laatste vraag te beginnen, 32 bit of 64 bit, dit hangt van de processor af, jouw processor kan 64 bit draaien. Dus beide versies kan je gebruiken, nog niet alle programma's zijn geschikt voor 64 bit. Ik draai zelf ook 64 bit en ben nog geen problemen tegen gekomen.

Wat je andere vraag bereft, als de PC opstart kan je op een toets drukken om in de BIOS te komen, bijv. F2 of DEL, dit zie je aan het begin bij het eerste scherm van het opstarten. In de BIOS verander je de opstart volgorde zodat de cd/dvd rom speler als het eerste staat. Als het goed is start nu Ubuntu op.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/11, 22:42:43 »
Kun je zien dat ik TE moe werd. De 1e keer had ik automatisch de speler als boot gezet!  :-[
Ga het morgen weer proberen.

Ik dank jullie voor de info  XD. Ik hoop dat het vanaf nu llemaal wat beter gaat met het installeren. Hoewel, internet draaiende hebben, mislukt ook nog steeds. Waarom weet ik (nog) niet.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/11, 23:03:51 »
Als de cd niet opstart vanuit de BIOS, kan het zijn dat de MD5 checksum niet goed is. Hier http://wiki.ubuntu-nl.org/community/HoeMD5SUM meer erover.
Het gebeurt wel eens dat de configuratie van de PC net iets afwijkend is, bijv met RAID, in dat geval kan je de Alternate cd gebruiken, dit is een vergelijkbare tekst installatie zoals Windows heeft. We zien morgen wel wat je verder doet. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/12, 13:39:29 »
Ubuntu staat er nu op, maar de internetverbinding is er nog niet. Dus ga verder zoeken waarom dat niet lukt.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/12, 13:54:48 »
Ubuntu staat er nu op, maar de internetverbinding is er nog niet. Dus ga verder zoeken waarom dat niet lukt.

Als je er niet uitkomt kun je er het best een apart topic over openen.

Re: PC wil Ubuntu CD niet afspelen etc.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/12, 14:31:16 »
Indien nodig zal ik dat doen.

Dank aan allen.
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)