Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstart usb-stick als data stick herformatteren.  (gelezen 813 keer)

Offline HenkNH

  • Lid
Opstart usb-stick als data stick herformatteren.
« Gepost op: 2017/12/26, 18:37:25 »
Ik heb wat oude opstart sticks die ik qls data disk wil gebruiken, maar het lukt me op de een of andere manier niet dat te doen. Z e zijn read-only en dat verpest het op de een of andere manier.
Wat ik geprobeerd heb is gparted te gebruiken. Het eindresultaat is dat de opstartschijfongewijaigd  blijft. Zowel bii het pogen te verwijderen van data/partitiesals het pogen te formatteren.
Ik heb de disktool (gnome-disks) geprobeerdom hem te formatteren ook dit resulteerde in foutmeldingen en de stick bleef ongewijzigd.
IK heb een utility van Mint geprobeerd zonder resultaat.
Ook heb ik de filemanager als root gebruikt om te proberen de stick te veranderen
en ik heb het met de command line  geprobeerd als volgt;
1. Press Ctrl+Alt+T to run Terminal.
2. sudo mkdir /media/usb to create a mount point called usb.
3. Sudo fdisk -l to look for the USB drive already plugged in, let's say the drive you want to mount is /dev/sdb1.
To mount a USB drive formatted with FAT16 or FAT32 system, enter:

sudo mount -t vfat /dev/sdb1 /media/usb -o uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=137

Er volgdegeen foutmeldingen, maar de ooit start-up stick is nog steeds  de start-up stick.

U snapt het al ik weet kennelijk weinig van linux en ik begrijp het kennelijk ook niet.

Wel ben ik redlijk  handig in googlen, maar dat laat me nu ook in de steek.

Is er iemand die weet wat ik moet doen om mijn ooit gecreeerde opstartstick te herformatteren naar bruikbare data sticks?

Ik zou heel blij zijn.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Opstart usb-stick als data stick herformatteren.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/26, 18:46:36 »
Gparted starten,
dan rechtsboven in gparted, de usb stick kiezen,
dan boven in de puldown menu, de mbr vernieuwen(master boot record),
dan nieuwe partities maken.

Je hebt nu alles als admin gemaakt, dus je gebruiker kan niks met je usb stick doen.
Dus met je verkenner(ik gebruik  thunar), als admin de usb stcik de rechten wijzigen.
Dus in de terminal thunar starten,
gksudo thunar
dan de usb stick mounten, dan recht klik op usb stick, dan rechten naar je gebruiker zetten.

Dan misschien nog 1x ontkoppelen en koppelen, dan zou het moeten werken.


Re: Opstart usb-stick als data stick herformatteren.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/27, 08:11:17 »
Mocht het niet lukken, dan kun je het altijd nog in Windows proberen met Diskpart. (zie bijlage)

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline HenkNH

  • Lid
Re: Opstart usb-stick als data stick herformatteren.
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/06, 15:11:47 »
Ik heb op een oude computer met Mint erop de stick met mintstick kunnen formatteren en daarna was hij weer normaal te gebruiken.