Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVidia driver crasht na anderhalve dag  (gelezen 515 keer)

Offline ruujan

  • Lid
NVidia driver crasht na anderhalve dag
« Gepost op: 2014/01/06, 10:46:38 »
Hoi allemaal,

Ik heb iets geks met mijn pc sinds de update naar 13.10. Onder 13.04 had ik geen problemen, dus verwacht ik geen hardwarematige oorzaak.

Mijn PC doet raar als hij te lang aan staat. Er gebeurt dan eigenlijk niks meer. Ik kan de muis nog wel bewegen, maar ik kan niks meer selecteren of aanklikken. Ook het toetsenbord is meestal helemaal dood. Soms kan ik nog met CtrlAlt-F1 een terminal openen, maar soms ook niet. Ook vanaf een SSH-verbinding lukt dan soms wel en soms niet.

Het gekke is dat de problemen eigenlijk altijd na anderhalf tot twee dagen optreden. Nooit langer maar wel een heel enkele keer binnen een uur na het starten.

Ik heb al van alles geprobeerd, zoals een alternatieve kernel (3.12.0-031200-generic) maar dat maakt niks uit. De crashes blijven komen en altijd pas na zoveel tijd. Het enige dat nu wel werkt is om de nouveau driver te gebruiken. Dan merk ik wel eens dat het systeem even vertraagt, maar de pc is van 30 dec tot 4 jan blijven draaien. Toen heb ik hem moeten herstarten door een ander probleem.

Het nadeel van die Nouveau driver is dat het ding zo traag is, als je een filmpje kijkt. Zowel Netflix als XBMC werken dan zo schokkerig dat er van kijkplezier niet echt sprake is. Met de NVidia binary blobs had ik daar nooit problemen mee.

Dit is mijn werk-pc dus zo heel erg is het ook weer niet. Maar ik zou er toch graag een oplossing voor hebben.

De gegevens van de machine volgens hardinfo:



-Computer-
Processor      : 2x Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU     E8400  @ 3.00GHz
Memory      : 2032MB (1491MB used)
Operating System      : Ubuntu 13.10
User Name      : ruud (ruud)
Date/Time      : ma 06 jan 2014 10:42:12 CET
-Display-
Resolution      : 1920x1080 pixels
OpenGL Renderer      : Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.3, 128 bits)
X11 Vendor      : The X.Org Foundation
-Multimedia-
Audio Adapter      : HDA-Intel - HDA Intel
Audio Adapter      : HDA-Intel - HDA NVidia
Audio Adapter      : USB-Audio - USB Device 0x46d




Re: NVidia driver crasht na anderhalve dag
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/06, 18:17:14 »
Problemen die ontstaan als de computer een bepaalde tijd aan staan hebben vaak snel met de temperatuur te maken.
Hou de temperatuur eens in de gaten.

Dit kan je doen met het programma's 'sensors' en 'hddtemp'.
Voor de temperatuur van je grafische kaart heb je waarschijnlijk wel de gesloten nVidia driver nodig.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: NVidia driver crasht na anderhalve dag
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/06, 19:14:06 »
Misschien vind je dit vreemd, maar mijn werkpaard gaat eens per maand onbestemde vreemde kuren vertonen.
Video kaart eruit, contacten schoonmaken, fan schoonblazen en hij kan er weer een maand tegen.
Bij anderen meegemaakt, geheugen eruit, schoonmaken er weer in en ze zijn weer een half jaar onder de pannen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ruujan

  • Lid
Re: NVidia driver crasht na anderhalve dag
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/06, 21:24:57 »
Bedankt voor jullie adviezen. Ik zal mrgen eens kijken wat er gebeurt als ik er een extra fan bijzet.

Waar ik eigenlijk ook al blij mee ben, is dat het blijkbaar echt alleen bij mij gebeurt. Dat betekent dat ik ook zelf de oplossing moet kunen vinden. Als het een algemene bug was, dan had ik dat vervelender gevonden.