Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer  (gelezen 2224 keer)

Offline Abri

  • Lid
Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Gepost op: 2014/05/17, 23:48:32 »
Op een desktop heb ik Lubuntu naast Windows XP.
Gewoonlijk log ik bij Lubuntu in als Voornaam Achternaam, met een wachtwoord. Dat wachtwoord gebruik ik ook bij authenticaties met als gebruiker "eigenaar". Dat lukt overal, bijvoorbeeld bij Synaptic pakketbeheer of bij gebruik van sudo in de terminal, of bij aankoppelen van Windows partities.. Maar sinds geruime tijd lukt het niet bij Afdrukbeheer. Ik wil daar een printer verwijderen . Maar dat lukt niet omdat de authenticatie mislukt. Ik ben dan niet gemachtigd en het wachtwoord zou onjuist kunnen zijn. Daar begrijp ik niets van. Ik heb er al eerder over bericht, maar dat bericht kan ik niet meer vinden op deze site. Ik ben zeer onthand, want ik wil mijn nieuwe printer toevoegen. Hopelijk weet iemand raad.
Toentertijd heeft iemand me gewezen op de mogelijkheid het wachtwoord te resetten: http://www.psychopats.net/ubuntu/resetpassword . Maar hoe kan het wachtwoord voor "eigenaar" alleen bij afdrukbeheer fout zijn?
Of kan ik de nieuwe printer ook langs andere weg toevoegen (de lpr software is geinstalleerd volgens Synaptic pakketbeheer)?

Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/17, 23:59:19 »
Ik merk net dat de authenticatie ook mislukt in Systeembeheer> Gebruikers en groepen. Er wordt dan gemeld: U heeft geen toestemming de systeemconfiguratie te wijzigen, En daaronder:
An error occurred while checking for authorizations: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
You may report this as a bug.

Wat nu?


Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/18, 15:22:42 »
Heel hartelijk dank voor het duidelijke artikel. Het is eigenlijk gelijk aan de Engelse versie waarnaar de link in mijn bericht verwijst.
Het probleem is dat ik mijn wachtwoord(en) weet.
Zou je met deze methode ook het wachtwoord voor "eigenaar" (met administratieve rechten) kunnen resetten?
Of zou ik wat kunnen bereiken door in te loggen als superuser (ik weet niet of dat kan en zo ja hoe)?
Via het opstarten in recovery mode kan ik ook als root aan het werk. Heb ik daar wat aan, bijvoorbeeld om mijn nieuwe printer aan te melden? Heb je voor superuser of root ook wachtwoorden nodig? (Moet ik nog nalezen; ik ben newbie).
Voor mij is het belangrijkste: hoe kan ik mijn nieuwe printer toevoegen (en liever ook de oude printer verwijderen). Later ook het werken met  "Gebruikers en groepen". Een tijdje geleden werkte dat laatste nog wel.
Ik heb het idee dat het probleem ontstond na installatie van drivers voor mijn Canon PIXMA iP4500. Ik wilde daarna de toegevoegde printer weer eens even verwijderen en toen kreeg ik dat authenticatieprobleem. Ik dacht toen "Laat maar voorlopig", maar een printer niet kunnen toevoegen is een zeer ernstig probleem.

Offline jolo

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/18, 16:44:41 »
Als je nog gewoon kunt inloggen in Lubuntu op je hoofd-account, die je had aangemaakt gedurende de installatie, dan zou je wachtwoord niet hoeven te resetten. Maar dan moeten de sudo terminalvenster commando's nog wel werken. Bijvoorbeeld sudo apt-get update [Enter]

Dus je had het verwijderen van een printer, via het Afdrukbeheer system-config-printer zonder succes geprobeerd. En heb je het al geprobeerd via CUPS? Dus http://localhost:631/printers/ Op de geïnstalleerde printer klikken > Administration > Delete Printer. Zodat je weer een nieuwe printer kunt toevoegen via http://localhost:631/admin
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/19, 00:26:37 »
Heel hartelijk dank.
sudo apt-get update in Terminal werkt ==> een heleboel URL's, waarvoor staat Genegeerd of Geraakt en eenmaal Ophalen.

http://localhost:631/printers geeft: Printers-CUPS 1.75c1 (of zoiets) en localhost 631/printers/?QUERY-Brother (of zoiets).
Merkwaardig. De nieuwe printer is inderdaad een Brother, maar ik begon (op aanraden van Brother) met de LPR installatie. Ik denk dat het belangrijk is om na te gaan of die werkt alvorens verder te gaan met de CUPS installatie. Brother zei namelijk: als een installatie niet werkt moet je die eerst verwijderen alvorens verder te gaan.

http://localhost:631/admin>Printers>Manage Printers vermeldt de Canon printer (status idle). Daarop geklikt >knop Adminitration>Delete Printer>Delete Printer geeft Authenticatie vereist. Ingevuld "eigenaar"en wachtwoord ==> Unable to delete printer, forbidden. (Blijkt niet herhaald te kunnen worden).
Ook gevonden No printers found en Add Printer geeft forbidden.
Ik denk nu dat een WW fout onstaat door een ^teken daarin. Mijn toetsenbord vereist namelijk een spatie na ^ intypen in Abiword. Die spatie natypen bij het WW helpt niet. Toch gek, is bij sudo geen probleem.
Kan ik het wachtwoord van "eigenaar" veranderen?
Toch de moeite van het proberen waard? (Hoewel kopieren en pakken van het getypte WW ook niet werkt.)





Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/19, 22:18:52 »
Ik heb het wachtwoord voor "eigenaar" veranderd in een wachtwoord zonder dode toetsen, via opstarten in herstelmodus en root. Dat wachtwoord werkt goed voor eigenaar bij sudo en voor inloggen als gewone hoofdgebruiker en bij Systeemgereedschap>Gebruikers en groepen>Advanced Settings, maar helaas niet in afdrukbeheer en localhost. WIE HELPT?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/19, 22:33:33 door Abri »

Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/19, 23:05:22 »
Het is me gelukt de Canon printer te verwijderen via sudo -system-config-printer.
Voor het toevoegen van de nieuwe Brortherprinter heb ik de URI nodig. Hoe vind ik die?
In Synaptic pakketbeheer zie ik wel dat dcpj552dwlpr is geïnstalleerd (Brother lpr inkjet Printer Definitions).
Dit laatste ga ik ook vragen bij Vraag en antwoord (hopelijk is dat toegestaan, anders bijvoorbaat mijn excuses)).

Offline Abri

  • Lid
Re: Authenticatie mislukt alleen bij Afdrukbeheer
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/25, 21:05:51 »
Iemand raadde me aan de volgende commando's te proberen:
sudo adduser (naam administratieve gebruiker) lpadmin
sudo adduser (naam administrative gebruiker) lp.
En dat lostte de problemen op (tot nu toe).