Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu op apple imac g5  (gelezen 1571 keer)

Offline daantje

  • Lid
Lubuntu op apple imac g5
« Gepost op: 2016/10/19, 21:04:13 »
Hoi .
Ik krijg geen werkende gui met lubuntu op een oude Imac g5 .
Het enige wat ik te zien krijg is een zwart scherm.
Ook wat meldingen over nouveau.
Het probleem is ook met debian .
Heeft iemand ook zo computer ?
Het probleem is de grafische kaart maar ik weet niet hoe je dat moet oplossen.
Jammer dat je zo oude Imac geen linux distro op kan zetten.
Zonder gui is zo computer natuurlijk niet te bedienen.
Vind het maar ongebruiks vriendelijk dat ubuntu geen enkele foutmeldig ofzo afgeeft zo wordt het zoeken naar een oplossing onmogelijk.
Mijn ervaring is dus dat powermacs en linux niet samen gaan.
Weet iemand wat je hier nog eventueel wel op kan zetten behalve OSX?
Ik zet er maar Osx Leopard op terug.
Specs zijn natuurlijk niet heel modern,maar met 1 gig gehugen 80gb harddisk en nvidia 64mb kaart moet er toch wat opgezet kunnen worden?
Snap niet waarom dit zo moeizaam gaat.
Dacht dat linux wat was voor oudere computers maar dit klopt niet ,linux werkt totaal niet op oudere hardware.
Er hebben toch ook wel nederlanders zo soort computer?



Offline daantje

  • Lid
Re: Lubuntu op apple imac g5
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/20, 13:06:48 »
Ja denk ik wel ppc iso gebrand op een Mac.installatie ging goed dus het is de juiste iso.dat hele ubuntu is gewoon ongeschikt voor een Mac.omgebruiksvriendelijke rotzooi.heb er weer osx opteruggezet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lubuntu op apple imac g5
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/20, 14:00:38 »
Hoi daantje,

Jammer dat het niet wilde lukken!

Dat je dat een beetje aan Ubuntu wijdt is niet helemaal terecht in mijn  ogen. Apple gebruikt heel specifieke hardware. De ontwikkelaars moeten natuurlijk wel zo'n ding in handen hebben om alles voor elkaar te krijgen. Voor zo'n machine hoef je niet bij Apple aan te kloppen.  Bij geen enkele fabrikant trouwens.

Nu de ontwikkelingen bij Apple ook een aardige vlucht nemen had ik zo gedacht een leuke wat oudere iMac via markplaats op te duiken voor een redelijke prijs. Natuurlijk met de bedoeling er Ubuntu op te zetten. Maar helaas zijn de prijzen nog steeds fors. Te fors voor mijn budget

Je weegt toch het risico van een mislukking tegen het nut van een geslaagde poging. De hoop op zo'n mooi stuk Apple hardware dat niet echt meer mee wil op een moderne versie van MacOSX en wel heerlijk draait op Ubuntu is misschien later nog een droom die uitkomt, maar nu zo te zien niet.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Lubuntu op apple imac g5
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/23, 23:56:23 »
Helaas heb ik geen ervaring met Linux op een g5 imac (volgens mij die witte dingen).
Heb hier wel linux draaien op een oude mac, maar dat is een eerste generatie mac pro. Dus de eerste intel mac pro.

En ik kan het verhaal van jvecht dan ook bevestigen.
Linux instaleren op een apple product kan een heel verhaal op zich zijn.
Bij de eerste mac pro zit nl een 32bits efi boven op een 64 bits machine. En daar moet je wat kunst en vlieg werk uithalen voordat je dat aan het booten hebt.
Apple maakt fantastische hardware en heel leuke software, maar het is een appart produkt.
Er zit een heel eigen bios in, zover je bij UEFI over bios kan spreken.

https://wiki.ubuntu.com/PowerPCFAQ
Misschien moet je dit eens doorlezen.

Vroeger in de tijd pre G3-G4-G5. Dus in de tijd van de ppc604 en ppc603e draaide ik yellowdog linux.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Yellow_Dog_Linux

Misschien kan je wat met deze info.

Maarten.

Offline maartenbc

  • Lid
Re: Lubuntu op apple imac g5
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/24, 00:05:58 »

Nu de ontwikkelingen bij Apple ook een aardige vlucht nemen had ik zo gedacht een leuke wat oudere iMac via markplaats op te duiken voor een redelijke prijs. Natuurlijk met de bedoeling er Ubuntu op te zetten. Maar helaas zijn de prijzen nog steeds fors. Te fors voor mijn budget



Just

Nou een oude mac pro 1.1 is niet meer zo prijzig en op zich zijn dat leuke apparaten om linux op te draaien.
Zoals ik al gezegd heb moet je wat kunst en vlieg werk uithalen, maar het is met een beetje ervaring goed te doen.
Wel triest dat apple het support op deze machines heeft laten vallen, terwijl je er met gemak een moderne linux distro op kan laten draaien.
Zelfs windows 10 draait op deze machine.
Maar daardoor is hij wel goedkoop.

Mocht je toch op zoek gaan naar een oude mac of imac let dan wel op welk apparaat je koopt.
De eerste generatie van die intel machines zijn volgens mij nl 32 bits machines.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Lubuntu op apple imac g5
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/24, 10:49:40 »
Hoi Maarten,

Ik had het idee om ergens een iMac op te duiken die onder de laatste versies van MacOSX niet meer vooruit te branden is. Zeg maar een echt verouderde bak en dan voor een overeenkomstige prijs.

Nou zijn de vraagprijzen nooit wat je ervoor geeft, maar het was me toch te gek ten opzichte van wat ik te besteden heb. Maar voorlopig weet ik dankzij jou alweer wat meer. Leuk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021