Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginner Ubuntu  (gelezen 1817 keer)

Beginner Ubuntu
« Gepost op: 2010/10/01, 13:07:04 »
Hallo, mijn naam is Davey en ik ben nieuw op dit forum! Ik ben na jaren gebruik van MS Windows, er zwaar gefrustreerd van geraakt en er op uitgekeken.
 
Ik weet niet of dit hier wel goed geplaatst is!

Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu, en heb er vragen over. Ik heb goed gezocht, maar niks kunnen vinden.

1. Is er in Ubuntu een soort van register? Met alle instellingen?

2. Hoe weet het Gnome menu dat hij bepaalde programma's moet weergeven?

3. Waar worden die programma's geïnstalleerd, als ik deze met een .DEB pakket installeer?
Ik ben nog geen Program Files of Windows map achtig iets tegengekomen.

4. Bestaat er in Ubuntu een Administrator account?

5. Bestaat er een programma voor Ubuntu voor MS Windows SteadyState? Ik wil bepaalde Ubuntu-onderdelen blokkeren voor
mijn zus en broer. Er is namelijk kans dat ze gaan lopen kloten met hun GNOME omgeving.

6. In Windows heb je MSCONFIG. Hiermee kun je opstartprogramma's/services manipuleren. Is dit ook in Ubuntu?

7. Is er een taakbeheer in Ubuntu? Waarmee ik vastlopers kan ''killen''?

8. Ik ben gebruiker van Photoshop, Dreamweaver en speel regelmatig GTA IV en andere games. Hoe zorg ik er voor dat ik deze kan blijven gebruiken?  ???

9. Wat voor soort type accounts heb je in Ubuntu?

10. Hoe installeer ik Java, Flash, Shockwave voor alle gebruikers?

11. Hoe kan ik verbinding maken met MS Windows machines in huis?


Alvast super bedankt!


Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/01, 13:15:34 »
1) Gconf-editor. Kan in het menu gezet worden via Systeem=>Voorkeuren=>Hoofdmenu, sectie "Systeemgereedschap".

2) Zie punt 1

3) Bij het openen van een deb is er een tabblad "Ingesloten bestanden". Daar staat waar alles geinstalleerd word. In Synaptic staat ook zoiets onder de eigenschappen van een pakket.
Als ge het in het algemeen wilt weten, zou ik eens inlezen over de Linux mappenstructuur.

4) Ja, maar is standaard uitgeschakeld. Als ge iets als root (administrator) wilt doen, zet dan sudo of gksudo voor uw commando.

6) Systeem=>Voorkeuren=>Opstarttoepassingen

7) Systeem=>Beheer=>Systeemmonitor

8) Kijk eens naar Wine en op hun site om te zien wat anderen ervan zeggen: http://appdb.winehq.org/

10) Het pakketje ubuntu-restricted-extras installeren. Shockwave is er niet voor Linux.

Voor meer info kan er ook altijd in onze documentatie gekeken worden (link rechtsboven).

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/01, 13:46:11 »
Super bedankt voor jullie antwoorden!

Ik werk zelf in een computerwinkel, dus begrijpen jullie wel dat het automatisch verplicht is een volledige Windows kennis
te hebben. Echt een drama.

Ik heb Ubuntu al binnen Windows geïnstalleerd, maar lijkt op een één of andere reden altijd mis te lopen. Grub error nogwat.
Zal wel een Wubi-fout zijn, dus whatever. Oftewel tijd voor een 2e partitie ;)

Ik ga Ubuntu installeren naast Windows 7, zal wel weer ''moeten'' voor bepaalde Visual Basic projecten.

Ik hoop dat u nog een oplossing heeft voor dat MS SteadyState, dat moet ik echt hebben om gekloot met GNOME en de wallpaper te voorkomen.

Wat ik ook ben vergeten te vragen, is of dat er misschien een oplossing is voor Window$ Live Me$$enger. Iets dat er een beetje het zelfde uitziet.

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/01, 14:03:34 »
Eerst dat MSN-punt: er zijn diverse programma's om te msn'en. Gaat het om zoveel mogelijk functies uit de officiële Messenger te kunnen gebruiken, dan zou ik aMSN aanraden. Dit heeft qua indeling er wel wat van weg. Je kunt ook Empathy proberen, die zit standaard in Ubuntu.

Het vastzetten van bepaalde onderdelen kan tot op zekere hoogte met gconf-editor (bijvoorbeeld met de sleutel /apps/panel/global/locked_down). Maar ik zou gewoon een aparte account voor ze aanmaken, dan blijft hun schade beperkt tot hun account. Het terugzetten van instellingen elke keer bij aanmelden is ook mogelijk.

Er zijn twee accounttypen in Linux: root en gewone gebruikers. Root bestaat altijd en er kan er maar één van zijn. In Ubuntu is de rootaccount standaard op slot gezet. Je kunt dat veranderen, maar dat wordt zeer sterk afgeraden. De veiligheid van Ubuntu bestaat er voor een deel uit dat je programma's draait met gebruikersrechten waardoor ze niets buiten je account kunnen veranderen en pas rootrechten gebruiken wanneer dat nodig is. De account die standaard voor je wordt aangemaakt is ingesteld om rootrechten te mogen aanvragen. Je kunt ook gebruikersaccounts maken waarbij dat niet mag, voor je broer en zus bijvoorbeeld. Die kunnen dan geen software (de)installeren of systeembrede aanpassingen maken.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/01, 14:04:28 »
Er zijn heel wat vervangers voor Live Messenger. Hier is het Emesene, maar Empathy staat standaard geinstalleerd en waarschijnlijk komen er weer een hele hoop berichten van iedereen met zijn favoriet, zoals Pidgin, Kmess of Amsn :).
Met de zoekfunctie van het forum zal er heel wat tevoorschijn komen.

Nog even dit: Windows bashen is niet toegestaan op het forum. Dus graag gewoon Microsoft en Windows bij hun naam gebruiken. Bashen is niet leuk en werkt iriiterend.

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/01, 14:11:12 »
Wow, ben niet zo een goede hulp gewend! Bedankt!

Sorry voor het bashen, had het niet door...

Ik heb na goed zoeken gevonden dat ik Pessulus kan gebruiken als alternatief voor SteadyState. Raden jullie me dit aan?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/01, 14:12:07 »
Altijd handig voor de Ubuntubeginners die van Windows komen: http://ubuntuguide.org/wiki/Alternatives
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/01, 14:13:16 »
Bdankt, wazzzaaa!

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/01, 14:28:55 »
Bestaan er trouwens virusscanners en firewalls voor Ubuntu? Ik neem aan dat Ubuntu niet hacker vrij is...

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/01, 14:31:01 »
Ubuntu is zo goed als virus vrij. Je hoeft geen virusscanner te gebruiken..
Firewalls zijn er wel, maar meestal zit dat ook al in je router toch?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/01, 14:32:50 »
Bestaan er trouwens virusscanners en firewalls voor Ubuntu? Ik neem aan dat Ubuntu niet hacker vrij is...

Ik zou zeggen kijk hier eens.
http://wiki.ubuntu-nl.org/Veiligheid

Re: Beginner Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/01, 17:58:55 »
Oke, bedankt