Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kolomnaam veranderen libre calculator  (gelezen 601 keer)

Offline Paloma

  • Lid
Kolomnaam veranderen libre calculator
« Gepost op: 2014/07/19, 17:54:10 »
Is het in Libre office calculator mogelijk om de klommen een andere naam te geven als de letter die er standaard staat?

De standaard namen zijn A   B     C    D   etc
Kan ik dat wijzigen in een eigen text of naam

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kolomnaam veranderen libre calculator
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/20, 11:02:51 »
Is er een goede reden waarom je dat wil doen? De rij en kolomnamen zijn er om uniek naar de cellen te kunnen verwijzen. Het lijkt me niet aangewezen dat je die zou kunnen veranderen.

Je kan wel je eigen kolomlabels aanbrengen in bijvoorbeeld de eerste rij. Plaats dan je cursor in de tweede rij. Kies "Window - Freeze" ("Venster - Bevriezen?, sorry, werk met Engelstalige versie). Nu blijft je eerste kolom steeds in beeld, ook als je naar beneden scrolt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kolomnaam veranderen libre calculator
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/20, 11:32:36 »
Paloma,

Het is rij 1 waar je de kolomkoppen inzet. Zoals Vanadium al meldde, die letters voor de kolommen en de cijfers voor de rijen zijn nodig voor alle berekeningen en verwijzingen. Die kan je niet veranderen.

Zodra je bijvoorbeeld gaat sorteren zal je zien dat men in rij 1 rekening houdt met de aanwezigheid van die kolomkoppen. En zoals Vanadium ook al opmerkte: rijen kan je vastzetten zodat ze in beeld blijven. Heel handig bij wat grotere overzichten. Het kan met één rij, maar ook met meerdere.

Calc is een geweldige programma, maar soms moet je je er even in verdiepen

Hier vind je uitleg over Calc: https://help.libreoffice.org/Calc/Instructions_for_Using_Calc/nl Misschien heb je er wat aan.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/20, 11:38:08 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Paloma

  • Lid
Re: Kolomnaam veranderen libre calculator
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/20, 14:41:58 »
@vanadium  Ik gebruik beiden dus engels en nederlands.
Wat jij aangeeft is voor mij ook voldoende, maar zodra ik dan sorteer moet ik er voor zorgen dat de eerste rij niet mee selecteer.

@jvecht ik ken libreoffice redelijk maar de specifieke instellingen zijn mij dan weer niet bekend.
In rij 1 houden ze geen rekening met de kolomkoppen althans  niet met alleen de freez optie.

Enige wat er gebeurd is dat deze rij mee gaat als ik verder  naar onderen ga.
Als het mogelijk is om rij 1 vast te zetten dat deze niet mee gesorteerd wordt zou dat helemaal geweldig zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/20, 14:45:52 door Paloma »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kolomnaam veranderen libre calculator
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/20, 16:08:05 »
In rij 1 houden ze geen rekening met de kolomkoppen althans  niet met alleen de freez optie.

Enige wat er gebeurd is dat deze rij mee gaat als ik verder  naar onderen ga.
Als het mogelijk is om rij 1 vast te zetten dat deze niet mee gesorteerd wordt zou dat helemaal geweldig zijn.
Zeker wel, zoals jvecht aanhaalde. Als er géén lege rij is tussen de kolomkoppen en de gegevens, en geen lege kolom tussen de data, dan zal het commando "Data - Sort" standaard alle gegevens als de volledige dataset beschouwen, en de eerste rij hierbij als kolomkoppen zien. Doet hij dat om een of andere reden toch niet, ga dan naar het tabblad "Options", en schakel in: "Range contains column labels". Die instelling wordt onthouden voor dat gegevensbereik.