Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: X11/Motif widget writing  (gelezen 2057 keer)

Offline kuifje09

  • Lid
X11/Motif widget writing
« Gepost op: 2017/08/31, 14:41:00 »
Is er iemand die mij hier kan helpen bij het maken of aansturen hoe een widget voor motif te schrijven?

Ik heb er een aantal boeken voor , waaronder een met de hoofsdstuk-titel " widget writing "

Ik heb dat doorgenomen voorzover ik het kan volgen en de source van b.v. de motif button bekeken, maar het voert me een beetje erg ver allemaal.

Wat ik zoek is een widget die naar een ip-socket kan schrijven en een die van een ip-socket kan lezen.
Zoeken door mij naar iets wat ik ervoor kan gebruiken of al iets kant en klaar, leverde me niets op.
Allen een paar vrij komplexe programmaas, en dat voert dan onmiddelijk veel te ver...
Ook de c-taal is dan meteen van het "hogere" level waar ik nog steeds wel wat moeite mee heb.
Ook al kan ik er aardig mee uit de voeten. Maar iets lezen van een ander is anders dan zelf iets ontwikkelen.

Re: X11/Motif widget writing
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/31, 23:12:03 »
Hallo Kuifje,

1). Waarom specifiek voor Motif? Dat is volgens mij niet echt gangbaar buiten Unix-omgevingen (te lezen als: weinig gangbaar binnen Linux-omgevingen).
2). Wat wil je precies (van die IP-socket) lezen, en nog iets belangrijkers: waarom wil je dat? Vele wegen leiden naar Rome namelijk...


Offline kuifje09

  • Lid
Re: X11/Motif widget writing
« Reactie #2 Gepost op: 2017/09/01, 10:02:34 »
Ha Paul,

Wat ik wil is proberen een chat programma te maken, dat na aanmelding bij een server, een peer to peer verbinding kan organiseren. Dat moet via die hole-puncing-methode.
Ik ben erg benieuwd of dat wel werkt, maar dat moet wel. vele programmaas doen dat zo.
Dan is udp de beter keuze dan tcp. Vreemd, maar dat heeft met de werking van veel proxys en nat-routers te maken. Ik lees dat in sommige gevallen het nooit zal werken zelf.
Dat betekend dat je dus vanuit een bedrijfslokatie, niet naar een endere bedrijfslokatie , peer-to-peer kan kommuniceren.

Dat wil ik zelf een proberen, en wel via de X11-interface, met motif.
Nog steeds mijn favoriet!. Tenslotte is dat ook zo voor android. Dat is een soort van X11 upgrade zoals ik ewrgens tegenkwam.
Inderdaar lijkt het programmeren voor android heeeel veel op X11/motif.

Dus, daar zit de vraag , hoe maak ik een widget voor X11, en wel specifiek voor een IP-Socket
zowel lezen als schrijven.

Het is ook min of meer zo dat ik dit wil omdat ik niet gecharmeerd ben van skype, ( tot kort geleden wel ) maar nu laten ze de 32-bit linux vallen !. Dat blokkeerd meteen een vrij belangrijk kommunikatie kanaal voor mij, echt zwaar balen.
Alle ander serieuze chat programmaas willen je telefoon beheren...,nummer hebben etc.. mijn desktop is dat niet/heeft dat niet.

Dus zelf proberen en zien waar we uitkomen. En, het is een leuke bezigheid, zolang je verder kan.
Als ik nu domweg een button misbruik, dan gaat dat niet werken, omdat de interupt voor het aanroepen van de callback van de gebruiker moetkomen, en dat is niet het ip-verkeer.
Ik moet dus een widget hebben die eigenlijk op een door mij gedefinieerde actie/reactie moet reageren.
Dat plaatje is nog niet helemaal helder oe ik dat ga doen... maar het moet denk ik wel een zelfgemaakte widget zijn.

Hoop dat dit een en ander wat duidelijker maakt.

Re: X11/Motif widget writing
« Reactie #3 Gepost op: 2017/09/01, 10:46:58 »
Hallo Kuifje,
heb je al eens gekeken naar Linphone ( http://www.linphone.org/ ) of naar Asterisk ( http://www.asterisk.org/ )? Beide opensource-programma's bieden ook een chatmodule en dat is waar je naar op zoek bent toch?

Offline kuifje09

  • Lid
Re: X11/Motif widget writing
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/01, 12:46:22 »
Ja asterix ken ik van buiten, maar is niet wat ik zoek. Linphone is prima wat mij betrefd,
Maar ik kan er absoluut geen hoogte van krijgen hoe ik daar moet inloggen.
Ooit wel eens mee gespeeld, maar het enige wat ooitlukte was een echo, en dat zelfs niet betrouwbaar. Zal ongetwijfeld aan mij liggen !
Naast linphone is er nog zo'n programma ekiga, leek me ook heel aardig.
Bijde ook voor android.
Voor het aanmelden zou ik graag een uitgebriede handleiding zien... Dan komt het wellicht goed.
Daar wringt de schoen denk ik het meest.
Met Ekiga heb ik ooit gespeelt, maar nooit met iemand kon takt kunnen maken ?
Wellicht dat ook de instellingen van mijn voip-router ( van mijn provider ) daar part aan heeft.
Wat mogelijk ook zelfs niet goed in te stellen zal blijken te zijn.!
Ik kan me voor stellen dat mijn provider niet graag ziet dat ik echt internet telefonie ga doen.
Wqant dat zijn natuurlijk die Ekiga en Linphone.  Skype staat daar echt naast, werkt op een andere manier.

Offline kuifje09

  • Lid
Re: X11/Motif widget writing
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/04, 23:05:37 »
Okee,  work in progress..

Het werkt via een XtAppAddTimeOut - timer en een poll om te zien of er data in de buffer zit.
Stugge materie, maar weer even wat te doen. Ik kan al wat ontvangen en terug sturen  ;)
Nu kan ik eens na gaan denken hoe we het zinvol in elkaar gaan kloppen.
Maar we ploeteren , leren en zoeken voort.

Overigens is dit makkelijker met de timer dan een Widget maken. En de Poll is snel genoeg. Het is maar internet....

Wel even te gaan, want het is echt een leerproces, en nog nooit een dergelijk progje gemaakt.