Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing  (gelezen 8192 keer)

Offline Haris

  • Lid
Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Gepost op: 2010/01/18, 17:26:34 »
Ik vergeet nogal eens de stekker in het stopkontakt te steken en dan geeft mijn laptop plotseling de geest na een uurtje.
Is er een programma dat waarschuwt, bv wanneer er nog 10% power in de batterij zit?
Dank voor de tips!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/18, 17:51:39 »
Het icoontje in de statusbalk verwittigt toch?

Bij een oude batterij kan het wel zijn dat de aanduiding van de indicator niet meer nauwkeurig is: batterij verliest vroeger vermogen dan voorzien.

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/18, 18:10:21 »
Dank voor je snelle antwoord. Mijn batterij is goed. Ik heb het icoon van power management aangezet en zie inderdaad nu de laadtoestand van de batterij.
Is er toch niet een manier om een signaal (beeld of geluid) te krijgen wanneer de batterij bijna leeg is?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/18, 18:13:41 »
Een alarm kost energie, en dat heb je net niet als je batterij kritisch laag is.

Standaard gaat Ubuntu hiberneren als het kritisch wordt. Steek daarna de stekker in, en start terug op: je bent waar je gebleven was.

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/18, 18:19:57 »
Mijn laptop hiberneert niet, hij slaat uit en ik moet opnieuw opstarten....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/18, 20:33:40 »
Als hij door de software uitgeschakeld wordt, is dat niet erg. Als hij opeens afslaat (met systeem nog geladen en alle bestanden open), dan kan dat aanleiding geven tot een herinstallatie of ergere defecten.

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/14, 11:17:25 »
Ik begrijp het nog steeds niet goed.
Als ik mijn laptop opstart zonder netspanning, verschijnt de power manager2.28.1 niet in bovenste balk en blijft de laptop werken totdat de batterij leeg is na een uur. Zonder enige waarschuwing slaat ie dan af....bam.
Vraag is dus eigenlijk ..waarom start de power manager niet altijd op bij het starten van de laptop...
(Altijd icoon tonen staat aan)
Ik zag net een nieuw topic over slechte batterij weergave, misschien heeft dit hiermee te maken?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/14, 11:35:24 »
dit lijkt me een ander probleem.

probeer het eens te testen in een live sessie,
dus met de live cd of een opstartbare usb stick, en kijk of het dan net zo verloopt.

het zou ook kunnen dat iets in energiebeheer niet goed staat en daar kom je zo makkelijk achter ;)

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/14, 11:51:36 »
Gefeliciteerd Chris! 6666 berichten, op naar de 7777!

Betr. energiebeheer, is dit power management(?)..hier zie ik alleen tabs ..On AC Power en General. Of is er nog een andere energiebeheer dat batterij instellingen heeft?
Ik ga dat met live cd proberen.
Bedankt!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/14, 11:57:08 »
dankjewel, was me nieteens opgevallen :)

ik bedoelde idd energiebeheer en dan dit scherm:





dit is op een desktop, op een laptop moet je er nog een tabblad bij hebben voor wat te doen op netstroom,
hier kan je ook heea nog instellen wat te doen bij een lagere of kritieke accu spanning.

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/14, 12:14:06 »
Ik krijg in 9.10 alleen de netstroom tab en de algemeen tab. De accu tab is er niet.... (gnome power manager 2.28.1)
In mijn oude laptop met 9.04 krijg ik wel de 3 tabs...(gnome power manager 2.24.2)


Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/14, 12:31:39 »
vreemd?

ik heb in 9.10 op mijn eee pc met power manager 2.28.1 wel het derde tab, ik denk dat er hier iets dus misgaat bij jou.

mischien eens opnieuw installeren via synaptic, wel zorgen voor een werkende internet verbinding natuurlijk

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/14, 12:53:57 »
Power Manager helemaal eraf en opnieuw geinstalleerd, maar geen verschil, geen 3e tab accu...
Ik zie in Synaptic: Laptop-mode-tools....dit is reeds geinstallerd, maar hoe start ik het op? Misschien is dit wat?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/14, 13:05:14 »
geen idee, ik heb het nooit nodig gehad.

blijkbaar word jou laptop niet als laptop maar als desktop herkent, tenminste ten dele.

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/14, 19:54:09 »
Ik heb via Synaptic,  KPowersave geinstalleerd, en dit lijkt goed te werken. Ik laat het automatisch opstarten bij aanzetten laptop (commando: kpowersave --force-acpi-check) en zie nu netjes of er netvoeding of batterij wordt gebruikt. Ook zijn er allerlei alarms in te stellen...en een hoop andere energie instellingen te doen. De gnome power manager heb ik uitgezet.

Mijn laptop is een Acer 6930, Ubuntu Karmic.


Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/14, 20:02:10 »
een oplossing waar ik niet aan had gedacht,

toch gek dat een Kde app wel doet wat de Gnome app laat liggen, maar als het maar werkt, dat is het belangrijkste :)

Offline Haris

  • Lid
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/14, 20:13:34 »
Zo is dat...ik ga verder met testen en als ik gekke dingen tegenkom meld ik mij weer.
Bedankt voor het meedenken! Ik krijg er steeds meer lol in!

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Batterij laptop bijna leeg waarschuwing
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/14, 20:16:26 »
dat is het belangrijkste,, lol erin hebben =D

daar doen we het voor,, veel plezier nog XD