Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Back to Slack  (gelezen 742 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Back to Slack
« Gepost op: 2016/10/08, 20:57:22 »
Back to Slackware.

Ik ben ooit begonnen met SuSe 6.3, maar daarmee kon ik nieuwe ontwikkelingen niet lekker volgen. Ik hoorde dat Slackware zo standaard was qua opzet dat je daarin nieuwere programma's desgewenst ook zelf kon compileren en zodoende stapte ik over.

Daarna kreeg ik een eigen laptop met Vista. Met dat systeem heb ik nooit mijn draai gevonden. Ik pakte Slackware met de gedachte dat als het nodig was Vista nog altijd een optie was. Maar na een halfjaar was ik vriend V al vergeten en ik besloot verder te gaan met alleen Linux.

Dat Linux werd verder Ubuntu, dat ook standaard genoeg was om bijvoorbeeld in te compileren en verder een heel grote actieve gemeenschap had. Zodoende vinden jullie me regelmatig hier op het forum.

Back

Aan dat Slackware heb ik nog steeds erg leuke herinneringen. Die laptop van toen draait nog steeds als een zonnetje, al heb ik nu een Dell i5 laptop. Zodoende heb ik op het ouwetje nog maar weer eens de laatste "current" Slackware gezet. Bij dat Slack wordt je veel minder bij de hand gehouden, maar er is genoeg te vinden aan heel goede instructies om iets voor elkaar te krijgen. Draait het dan, dan is het gelijk superstabiel.

Stick

Zodoende bleek het goed te doen om Slackware van USB-stick te installeren. Maar zoals je welhaast kan verwachten ging dat toch via de oeroude doodsimpele en foeilelijke installer. Ik kreeg ook dezelfde keuzes voor mijn neus waar een gewoon mens compleet de hik van krijgt. Gelukkig wist ik er nog net genoeg van om de installatie goed af te ronden met XFCE als keuze.

Lelijk

Waar Xubuntu er tegenwoordig heel netjes uitziet, bij Slackware was daar bepaald geen sprake van. Welke versie van XFCE dat nou was, geen idee.

Het menu stond wel boordevol programma's die ik in mijn Xubuntu op de Dell helemaal niet heb. "Beter mee verlegen dan om verlegen",  was misschien de gedachte?

Leuk

Leuk om weer eens te zien en uiteraard een stukje nostalgie. Het bestaat nog, dat Slackware en zijn fans zoals Eric Hameleers. Maar daar blijft het wat mij betreft wel bij. De oude laptop gaat terug naar Xubuntu 16.04 en tabé, Slack! Leuk om je weer eens terug te zien en dat je nog bestaat.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Back to Slack
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/09, 00:43:56 »
Wat een leuk verhaal :) Ik ben ook ooit begonnen met SuSe (6.1), dat was lekker makkelijk... de aanschaf dan :)  Dikke handleidingen en na 2 dagen zoeken (voornamelijk in 1 van de handleidingen)  kreeg ik mijn geluidskaart aan de praat. 'Modprobe', daar hadden we nooit van gehoord :P
Met Slackware was het anders, ik kreeg een pc waar het al op stond en ehhh... zonder X-windows, dat was geen probleem want het was de bedoeling dat ik er wat van zou leren :) Midnight Commander en ik werden na verloop van tijd vriendjes, maar er kwam een soort van luiheid in het spel. Debian-achtigen (dus ook Ubuntu) maakten het allemaal wat simpeler voor dagelijks gebruik. Maar echt een negatief iets over Slackware zou ik niet echt kunnen opnoemen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Wanneer er geen Debian-achtige zou zijn dan was dit mijn eerste keus, en de retro-installatie programma neem ik voor lief. 


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline softbart

  • Lid
Re: Back to Slack
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/09, 09:55:50 »
Ja, dat waren toen spannende tijden.   :D :D
Ergens in 95/96 de eerste Salck. Toen Redhat, daarna Suse (cd's met boeken).
Weer terug naar Slack. In 2009 voor het eerst Ubuntu. Slack had problemen met de pata van de Asus 1101.
Deze later wel weer aan de praat gekregen met compileren van de kernel, wel bij Ubuntu gebleven.
Later de oversteek gemaakt naar Debian.
Misschien toch weer eens Slack proberen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Back to Slack
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/09, 10:09:53 »
Ja Theo en Theo,

Dat was een heel mooie tijd!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Back to Slack
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/09, 13:55:57 »
Welke versie van XFCE dat nou was, geen idee.
$ xfce4-about

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Back to Slack
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/09, 14:23:03 »
Dank je, Paul! Het is hier op Xubuntu 16 de 4.12. Nou eens kijken op Slack  (later, hoor)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Back to Slack
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/10, 18:12:58 »
Dan ben ik denk ik met Linux begonnen in de luxe tijden. Ik ging ergens in 2005 (?) met mijn toenmalige "tweede" kast, mijn Athlon xp2200 die het technisch nog doet, naar een vriend van me
en die had haar Ubuntu 6. nog iets op gezet. En dat was eigenlijk allemaal al best makkelijk. Na een tijdje Ubuntu gebruikt te hebben, overgestapt op Mint en vooral
gecharmeerd geraakt van KDE.

Vecht: jouw verhaal doet mij vooral denken aan mijn eerste stappen in de computerwereld met mijn commodore Amiga 500. Amiga Workbench, misschien wel de enige echte voorloper
van alle OS die vandaag de dag rondstuiteren......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Back to Slack
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/10, 19:00:35 »
Grappig dat er meerder mensen met SuSE zijn begonnen. Ik ook, heb nog een complete box met dikke handleiding en een CD cover met (meen ik) 6 CD's. Later Red Hat 6 nog later Ubuntu en nu Debian. Slackie heb ik ook wel eens uitgeprobeerd, zowel Slackware zelf als Zenwalk wat op Slachware gebouwd.

Af en toe bekruipt mij weleens het gevoel om Slackware eens beter te leren kennen. Mijn Debian systeem 1 op 1 overzetten is mij nog niet gelukt, en dat is wel een voorwaarde.

Op dit moment ben ik Systemd wat beu aan het worden dat ik Debian nu draai met sysvinit wat veel stabieler draait. Ook al vanwege het opstarten van mij WiFi op mij laptops. Wat mij bij mijn Slackware experimenten op valt is dat ik daar met sysvinit ook stabieler draait en Slackware is een van de distro's die nog zonder systemd werkt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: Back to Slack
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/10, 20:55:13 »
SystemD is op RedHat ook stabieler dan op Ubuntu, kan dus aan de implementatie per distro liggen.

Heb nooit slackware geprobeerd. Ik draai wel Arch, dus ik denk dat ik Slackware ook wel zou moeten kunnen.

Re: Back to Slack
« Reactie #9 Gepost op: 2016/10/11, 19:56:28 »
Wellicht een typische ervaring: ik heb eens getracht om Suse te gaan bekijken. Het is tenslotte een distro met "voorkeur" voor KDE
en het zal bij sommigen inmiddels wel bekend zijn dat ik daar fan van ben. Ik werd echter ontmoedigd doordat het mij volstrekt niet duidelijk was wat ik nu moest doen
om alleen al gewoon de installatie te starten......

Vecht: wat zijn eigenlijk de systeemeisen voor zeg eens de huidige nieuwste slack versie in bv een XFCE omgeving?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Back to Slack
« Reactie #10 Gepost op: 2016/10/11, 20:32:25 »
Hoi Bal,

Daar zeggen ze  van:

Slackware Linux doesn't require an extremely powerful system to run (though having one is quite nice :). It will run on systems as far back as the 486. Below is a list of minimum system requirements needed to install and run Slackware.

    486 processor
    64MB RAM (1GB+ suggested)
    About 5GB+ of hard disk space for a full install
    CD or DVD drive (if not bootable, then a bootable USB flash stick or PXE server/network card)

Additional hardware may be needed if you want to run the X Window System at a usable speed or if you want network capabilities.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Back to Slack
« Reactie #11 Gepost op: 2016/10/11, 21:42:03 »
@ZijneBalorigheid, hier nog een ex-amiga gebruiker. Alhoewel ik heb nog steeds een Amiga 1200, daarvoor had ik de 500. Ik geef de Amiga ook de schuld dat ik destijds ben overgestapt naar Linux. Het is dan wel niet hetzelfde, maar heeft veel meer raakvlakken in gebruik dan bijvoorbeeld met Windows. Veel serieuze zaken deed je met de Amiga Shell net zoals we vandaag de dag doen met de terminal :)

Suse heeft inderdaad een voorkeur voor KDE, maar ik geloof dat de laatste KDE (neon) juist Ubuntu heeft gekozen als onderliggende motor. Men mag mij verbeteren, tenslotte werk ik niet met KDE. Persoonlijk hou ik van lichte werkomgevingen, en dan is Suus minder geschikt.

@h2o, Slack is denk ik één van de grotere distro's die nog niet met Systemd werkt, sterker nog ze zijn pas over gegaan naar pulseaudio als standaard. En er is geloof ik al een 'how-to' te vinden om het weer terug te draaien naar ALSA en een soort van 'fake-pulseaudio' op te zetten, zodat bijvoorbeeld Skype werkt. Ik wil geen flamewar beginnen over Systemd, tenslotte is dat een persoonlijke keuze, maar zelf heb ik het liever ook niet op mijn laptops. Vandaar dat ik 2 verschillende versie van Linuxbbq (Debian zonder Systemd) daarop geïnstalleerd heb (1 met openbox en de andere met calm window manager).

@MKe, dat met Slack zou je zeker lukken er zit echter wel een behoorlijk verschil tussen Arch en Slack en dat is denk ik in dit verhaal wel duidelijk. Arch loopt voorop wat betreft nieuwe dingen, terwijl Slack wat meer conservatiever is. Niet zo zeer qua software-aanbod, maar zeker aan het onderliggend systeem.Wellicht ten overvloede, maar  je zou dus met redelijke zekerheid kunnen zeggen dat Slack 1 van de meest stabiele Linux-distributies is.

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Back to Slack
« Reactie #12 Gepost op: 2016/10/11, 21:51:52 »
AmigaOS was trouwens ook vewant aan *nix. De overstap van Amiga was idd niet zo groot naar Linux (hier ook een ex- Amiga gebruiker).

Ik zit af en toe te overwegen om mijn Arch installatie te vervangen door iets conservatievers, maar ik doe het nooit. Zit altijd wel weer enigszins ongerust te kijken bij elke update, maar uiteindelijk gaat het altijd wel weer goed. Wel wat meer werk af-en-toe. Maar ik denk dat terug gaan naar Ubuntu (al-dan-niet een netinstall) een betere keus voor mij is dan naar Slack gaan. Maar goed, tot nu toe is het gevoel niet zo dringend dat ik Arch eraf gegooid heb en als het draaid is het bloed snel. Ik ben overigens wel fan van systemd. Maar dat komt omdat dit binnen Arch uitstekend is geintegreerd, dit in tegenstelling to Ubuntu 16.04. Wij moesten op het werk overstappen van Ubuntu 16.04 server naar centos vanwege de instabiele systemd integratie. Geeft niets, mijn services draaien toch in Ubuntu dockers ;)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Back to Slack
« Reactie #13 Gepost op: 2016/10/11, 22:35:40 »
Dank je, Paul! Het is hier op Xubuntu 16 de 4.12. Nou eens kijken op Slack  (later, hoor)

Slackware: dezelfde. De behoorlijke verschillen zijn dus puur een kwestie van configuratie. Eigenlijk wel leuk ... , mijn vingers jeuken al :D

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Back to Slack
« Reactie #14 Gepost op: 2016/10/12, 20:39:41 »
Als ik weer eens tijd over heb (Lees: tijd wil vrij maken) voor mijn alleroudste machine dan denk ik dat
daar eens Slack op ga proberen te draaien. Met 1.8 ghz en 2gb werkgeheugen. Daarbij nog een redelijke Radeon dr in
zou Slack toch goed moeten werken. Zowaar een machine voor in de schuur of zo......

Aan alle Amiga gebruikers: hoe zou de computerwereld er uit hebben gezien als ze bij Commodore iets beter waren geweest in commercieel uitbuiten?........Als dit een aparte draad moet worden, merken we het vanzelf.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.