Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet  (gelezen 1050 keer)

Offline jespdj

  • Lid
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Gepost op: 2006/06/28, 21:56:06 »
Ik heb eerder vanavond Ubuntu 6.06 gedownload en op een CD gezet. Als ik hiermee boot op mijn PC, dan kan ik in het bootmenu met het toetsenbord nog wel een optie kiezen, maar na booten als de desktop klaar staat, dan doen de muis en toetsenbord het niet.

- Ik heb een goedkoop (Nortek) draadloos toetsenbord / muis met USB aansluiting.
- In het BIOS heb ik USB Keyboard / Mouse Support op Enabled gezet (anders doet 'ie het helemaal niet, ook niet in het bootmenu).
- Ik heb een PS/2 muis geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Ik kan zien dat de draadloze receiver het wel doet, want het lampje knippert als ik de muis beweeg / iets typ - dat betekent dat 'ie verbinding heeft met de muis en het toetsenbord. Alleen de muispijl op het scherm reageert dus helemaal niet.

Ik kan dus helemaal niets doen met het systeem, en ik moet met de aan/uit knop de computer uit zetten.

Wat kan er aan de hand zijn / waar moet ik naar kijken / wat moet ik doen om het werkend te krijgen?

Ik heb de CD ook op een laptop geprobeerd, daar werkt het zonder problemen.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/28, 22:12:27 »
Zit er bij het toesenbord/muis toevallig geen kabeltje geleverd voor het geval dat het draadloos systeem uitvalt?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline jespdj

  • Lid
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/28, 22:15:18 »
Nee, en volgens mij werkt de verbinding gewoon - zoals ik al schreef zie ik op de receiver gewoon de lampjes knipperen net als onder Windows, en ik heb het ook met een andere muis geprobeerd (PS/2 aansluiting, gewoon met een kabel) en die werkt ook niet.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/28, 22:19:19 »
Is er een moment in de opstartfase dat de muis 't wel doet?
Het probleem is dat je niets kan aanklikken en intypen om de juiste instellingen te vinden.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline jespdj

  • Lid
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/28, 22:34:35 »
Hee, ik ben er wonder boven wonder snel achter gekomen!

Ik moet bij het booten een extra kernelparameter meegeven:

acpi=off

Als ik daarmee Ubuntu boot, dan werken de muis en het toetsenbord zonder problemen.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
LiveCD (6.06): Muis en toetsenbord werken niet
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/28, 22:41:22 »
Goed dat je toetsenbord dus wel werkte gedurende 't opstartproces. ik vreesde al dat we voor een moeilijke zaak stonden.

Veel suc6 met Ubuntu
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"