Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???  (gelezen 1935 keer)

Foilzone.com

  • Gast
Heb kortgeleden een HP LP1000R server gekocht.

'T ding is voorzien van een dual PIII 1.13 Ghz CPU, 1 GB ram, en een Raid controller (HP NetRaid) met 3  stuks 18,2 Gb disks eraan.

De schijven zijn al in de Raid manager gedefinieerd als logical drive, en ik ben nu aan't vechten met diverse distributies om die Raid controller te herkennen.

Heb mezelf op advies van een vriend (linuxkenner zegt ie) Fedora gedownload. Wat ik daar ook doe, ik krijg constant een melding dat er geen volumes gevonden konden worden waarop Fedora kon worden geinstalled.

Nu ben ik zeg maar een weekje bezig, waarin ik begon met Windows 2003 (in het kader van wat de boer niet kent gebruikt ie niet, linux dus), maar uiteindelijk toch maar met linux begonnen, omdat ik in IIS 6 problemen had met PHP en MySQL.

De server moet over een poosje een 1u gat gaan bezetten in een datacenter, en daar vrolijk de paar sites gaan serven die ik onder m'n beheer heb.

De server moet zo stabiel mogelijk draaien, en zo min mogelijk overhead hebben. Linux dus. Géén GUI / X-Server welke waarschijnlijk 't èchte werk alleen maar vertraagt.

Maargoed... Hier is wat ik vragen wil als n00b aan jullie Linux-Goden.. :-)

Heeft er iemand ervaring met een HP LP1000R en Ubuntu-Server? Heeft iemand 't goed en stabiel draaien? Welke acties waren er nodig? Of werkt 't gewoon out of the ISO (zeg maar). Moeten er eventueel aparte drivers worden geinstalleerd?

Alle hulp en advies is meer dan welkom moet ik zeggen, dus ik kijk met grote belangstelling uit naar jullie zeer gewaardeerde berichten!

Mark
Foilzone.com

Gast

  • Gast
RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/15, 15:26:08 »
Ik had hetzelfde probleem. Op diverse forums hadden ze een driverdiskette beschikbaar ter download zodat de RAID controller onder Fedora Core 3 gebruikt zou kunnen worden. Als dat niet lukte moest je Fedora Core 4 gebruiken, daar zou het wel mee werken.
Ik ben na Fedora Core 5 gestopt met deze distributie. Suse en Linspire kreeg ik ook niet aan de praat. Ik heb het met FreeBSD 4.0 geprobeert en FreeBSD 6.0 en deze distributies herkennen de RAID controller direct.

Dus als het je niet zoveel uitmaakt kan je het beste FreeBSD 6.0 installeren en je kan je HP LP1000r zonder problemen gebruiken.

Ik heb hem ingezet als Webserver....

Gast

  • Gast
RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/15, 15:28:38 »
Oh, mocht je die HP LP1000r nog eens van de hand doen, dan heb ik wel interesse... ;)

Phaldmmor

  • Gast
RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/15, 16:22:42 »
Ik heb een klein beetje ervaring met raid en ubuntu. Ik heb onboard SATA raid, dit is echter een software matige raid toepassing (zoals bijna alle goedkope raid systemen zijn). Ik heb deze aan de praat gekregen via een ingebouwde software raid van linux, al heeft mij dit ook wel de enige moeite en frustraties gekost.

Voor raid ondersteuning dien je in iedergeval gebruik te maken van de alternate cd van Ubuntu. De standaard cd ondersteund dit volgens mij niet...

wr19026

  • Gast
RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/16, 22:30:35 »
De software RAID in 6.06 had ik met een half uurtje aan de gang - had sneller gekund als ik niet eigenwijs buiten de door mij gebruikte howto (http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/raid.html) om was gaan prutsen :)

RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/16, 22:31:16 »
ik heb een sata schijf gekocht. in windows kon ik met veel rommelen de schijf wel zied met een software applicatie " RAID controller" maar kon hem niet gebruiken als zijnde een harde schijf. was het klooien met windows toen beu voordat ik alles opnieuw ging doen (format en partitioneren, en ging voor de gein ubuntu maar al installeren, ik dacht dat het wel niet zou werken omdat de hoofschijf ntfs was en de sata niet herkent werd(dacht ik) maar ubuntu install vroeg meteen waar ik hem wou installeren, en gaf de sata schijf aan, nou draai ik em sindsdien vrolijk op een raid schijf, heb ubuntu 2 keer opnieuw geinstalleerd vanwege mijn slordigheid met oemwachtwoorden, maar dat was mijn eigen fout.

The point: zonder de grafische zooi, heb ik geen benul van, maar in ieder geval de desktop versie werkte vanaf de iso vlekkeloos, waarschijnlijk zal dat bij de server ook wel zo zijn.

Phaldmmor

  • Gast
RAID controller wordt niet herkend op HP LP1000R. Wel met ubuntu???
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/17, 00:53:01 »
Citaat van: FreakyDude
ik heb een sata schijf gekocht. in windows kon ik met veel rommelen de schijf wel zied met een software applicatie " RAID controller" maar kon hem niet gebruiken als zijnde een harde schijf. was het klooien met windows toen beu voordat ik alles opnieuw ging doen (format en partitioneren, en ging voor de gein ubuntu maar al installeren, ik dacht dat het wel niet zou werken omdat de hoofschijf ntfs was en de sata niet herkent werd(dacht ik) maar ubuntu install vroeg meteen waar ik hem wou installeren, en gaf de sata schijf aan, nou draai ik em sindsdien vrolijk op een raid schijf, heb ubuntu 2 keer opnieuw geinstalleerd vanwege mijn slordigheid met oemwachtwoorden, maar dat was mijn eigen fout.

The point: zonder de grafische zooi, heb ik geen benul van, maar in ieder geval de desktop versie werkte vanaf de iso vlekkeloos, waarschijnlijk zal dat bij de server ook wel zo zijn.
Euhm heb je 1 of 2 sata schijven in je systeem zitten? Volgens mij is het namelijk niet mogelijk via de standaard iso raid te configuren, tenzij je gebruik gemaakt het heb van dmraid? Wat is het resultaat van het commando cat /proc/mdstat ?