Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu  (gelezen 814 keer)

Offline nicow

  • Lid
landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu
« Gepost op: 2011/12/26, 16:21:14 »
Ik heb iets doms gedaan denk ik, maar ik had een slecht lopende bootsplash (paars scherm en 3 seconden de eigenlijke bootsplash).

Dus ik heb het solar theme genomen en deze als standaard ingesteld (via de zoekfunctie van het forum een tip van Prosper). Geen verbetering helaas.

Dan heb ik de truc uitgehaald : http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/tip-problemen-met-bootsplash-11-04/  een tip van Joris Donders (ik weet dat was voor 11.04 en niet 11.10).

Maar nu start de laptop op: normaal Bios en daarna ongeveer een 15 seconden een gewoon zwart scherm en dan pas komt de, nu perfect weergegeven, bootsplash met het solar theme.

Kan ik die wijzigingen nog ongedaan maken (vooral die tip van Joris is blijkbaar voor 11.10 niet een goede zaak helaas) ? En zo ja hoe ?
Mijn totale  boottijd is nu ongeveer 52 seconden.

Re: landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/26, 23:31:31 »
Ubuntu heeft een brak bootsplash, soms werkt het, soms werkt het niet.


Wat voor videokaart heb je?

Offline nicow

  • Lid
Re: landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/27, 10:34:51 »
het enige dat ik weet dat het een HP Compaq NC8430 is met 2Gb RAM geheugen.

Maar het is zo dat de bootsplash wel correct wordt meegegeven, alleen zit er een 'dood punt' in mijn booten van om en bij 15 seconden. Vlak na de BIOS.

Eens dat ie daadwerkelijk boot gaat alles supervlot en goed. Ik vind het raar. De schijf staat dan ook gewoon stil bij dat dood punt dus niets van activiteit of wat dan ook.

Als ik de bootsplash dan eindelijk zie gaat het enorm snel. Zelfs voor Unity 3D  ;)

Ik zal het maar zo laten zeker ??? , ten andere via Joris' tip ivm de pauzestand heb ik in feite geen boot nodig zelfs.

Maar ik vind het niet professioneel van Ubuntu, hebben nog mensen hier last van dan ?

Re: landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/27, 10:49:57 »
Het is zeker niet professioneel, maar er wordt blijkbaar geen aandacht aan gegeven. Zo zijn er nog tientallen andere bugs in Ubuntu die veel te weinig aandacht krijgen.

sudo su
echo FRAMEBUFFER=y > /etc/initramfs-tools/conf.d/splash
update-initramfs -u
exit

Probeer dit eens, en herstart je pc.

Offline nicow

  • Lid
Re: landurig zwart scherm bij opstarten 11.10 ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/27, 10:57:38 »
Cumulus dat is inderdaad die tip die Joris ook gegeven heeft met 11.04, maar dat lost het probleem helaas niet op.

Ik heb zelfs geprobeerd om die FRAMEBUFFER=n te zetten maar ook dat niets van beterschap.
Tegendeel mijn bootsplash was zelfs fout weergegeven.
Dus terug op y gezet en dan werkt het weer normaal, buiten dat dood punt dan.

Ik heb gemerkt als ik in dat dood punt op ctrl+alt+delete druk dat ie ineens sneller doorstart. Het is precies of er iets in een lus blijft draaien voor dat ie gewoon de bootsplash laadt.

Vreemd, heel vreemd.

EDIT: bij wijze van experiment heb ik op shift gedrukt tijdens en na de BIOS (dus Grub laden), gewoon opstart van de eerste regel, dan gaat ie sneller ???
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 11:05:20 door nicow »