Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hulp bij website maken  (gelezen 7863 keer)

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Gepost op: 2008/06/17, 10:43:56 »
ik zou een website willen maken, een hele simpele...maar ik heb weinig ervaring met html.

het zou gewoon 1 grote kalender moeten zijn waar ik items kan inplaatsen en waar de surfer in kan browsen en de evenementen raadplegen.
er moeten meerdere evenementen per dag kunnen plaatsvinden.
Bij het openen van zo'n evenement moet ik er een beetje uitleg kunnen bijschrijven en eventueel een weblink inplaatsen.

een eenvoudige kalendernavigator erbij en klaar is kees...

kan iemand mij opweg helpen...?

dank u, Johan

Offline idefix

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/17, 12:03:11 »
Citaat van: johand
ik zou een website willen maken, een hele simpele...maar ik heb weinig ervaring met html.

het zou gewoon 1 grote kalender moeten zijn waar ik items kan inplaatsen en waar de surfer in kan browsen en de evenementen raadplegen.
er moeten meerdere evenementen per dag kunnen plaatsvinden.
Bij het openen van zo'n evenement moet ik er een beetje uitleg kunnen bijschrijven en eventueel een weblink inplaatsen.

een eenvoudige kalendernavigator erbij en klaar is kees...

kan iemand mij opweg helpen...?

dank u, Johan
Dat is eigenlijk niet zo simpel als u zegt, want u wilt een dynamische website maken : als ik er vandaag op kom, wil ik in de kalender als eerste items die van vandaag hebben. Morgen zullen dat weer andere zijn.

Je hebt naast html dus ook nog een script-taal nodig en een databaseprogramma: PHP en MySQL dus. Met MySQL kun je een database maken en bijhouden, waar de items instaan. Elk item bevat dan een titel, een datum en een uitleg (tekst).

De scripttaal (PHP) heb je nodig om de kalender op het scherm te zetten (up to date), en om gegevens uit je database in de kalender te zetten.

Tenslotte wordt de opmaak in een CSS-file gezet. Dat is dus weer iets aparts, naast HTML, PHP en MySQL

Dit klinkt erger dan het is: zo een website leren maken is heel leuk. Er bestaan heel goede Nederlandse boeken voor. Op enkele weken / maanden kun je al iets deftigs maken.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/17, 12:59:05 »
maar het is niet zo dat die elke week wijzigd hoor...
ik stel die op in het begin van het jaar, en that's it.
(Hier en daar moet er nog wel een event toegevoegd/verwijderd kunnen worden.)

pjvolders

  • Gast
hulp bij website maken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/17, 13:10:22 »
Er zijn een aantal manieren op dit eenvoudig op te lossen:
- Maak gebruik van een kalender applicatie zoals google calendar, hier kan je eenvoudig een kalender maken en bedienen en heb je veel mogelijkheden om via een eevoudige copy paste van HTML code deze op je site te zetten.
- Maak gebruik van een "kant-en-klaar" kalender script in PHP dat je moet installeren op je website, je hiervoor moet natuurlijk over een PHP server beschikken en voldoende kennis van FTP en MySQL hebben.
- Een uitgebreide optie is het installeren van een heel content management systeem en hiervoor een kalender uitbreiding zoekt. (ik kan Joomla en drupal aanraden). Nadeel: veel werk. Voordeel: eens het werk heb je een mooie site die je heel eenvoudig kan onderhouden.

Als je enkel een online kalender nodig hebt is de eerste optie misschien nog het eenvoudigst. Hopelijk ben je nu een beetje wijze geworden ;-)

groetjes
PJ

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/17, 13:25:41 »
ik veronderstel dat je bij de 2 laatste opties een eigen webserver nodig hebt, of kan je dat ook op je beschikbare webruimte dat je bij een adsl-provider hebt plaatsen?

Offline kasperken

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/17, 14:09:36 »
het beste en het goed koopste in natuurlijk locaal.
lampserver in ubuntu instaleren zie topic Programmeren >> PHP daar staat in hoe je lan kan installeren en phpmyadmin (mysql) + root rechten activeren voor die map.

:) hopelijk ben je er wat mee..
mvg Kasper

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
hulp bij website maken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/17, 14:55:28 »
Ik denk inderdaad ook dat je best kijk naar google calendar :)
Google biedt de optie aan om de kalender eenvoudig op je website te kunnen plaatsen.

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/17, 14:57:36 »
Citaat van: Scormen
Ik denk inderdaad ook dat je best kijk naar google calendar :)
Google biedt de optie aan om de kalender eenvoudig op je website te kunnen plaatsen.

Grtz,
Kris
ah dus mensen moeten dan niet naar google.be surfen, maar naar mijn website??? dan is dait wel een optie dank u..

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
hulp bij website maken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/17, 15:05:45 »
Klopt.

Tenminste, als je een eigen webruimte (met eventueel domein hebt) om het scriptje van google op te plaatsen.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

marialice

  • Gast
hulp bij website maken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/17, 15:13:39 »
Google Calendar op je eigen website:

Citaat
Hoe kan ik Google Agenda op mijn website opnemen?
Je kunt de agenda in je website opnemen door onderstaande stappen te volgen:

1. Klik in de agendalijst aan de linkerkant naast de gewenste agenda op de pijl-omlaag en selecteer 'Agenda-instellingen'. (Je kunt ook op 'Agenda's beheren' onder in de agendalijst klikken en vervolgens op de naam van de gewenste agenda klikken).
2. Kopieer de iframe-code die in het witte vak staat in het gedeelte 'Deze agenda insluiten'.
3. Plak deze code in je website om de agenda op te nemen.

Als je de ingesloten kalender wilt aanpassen, klik je op de link boven het iframe-veld om de Insluitbare Agenda-helper van Google te openen. Selecteer zorgvuldig je opties in de Agenda-helper en plak de aangepaste iframe-code in je website.

Als je activiteiten uit meerdere agenda's in dezelfde ingesloten agenda wilt weergeven, volg je bovenstaande instructies voor het openen van de Insluitbare Agenda-helper van Google. Selecteer vervolgens het vakje naast elke agenda die je wilt weergeven, onder 'Agenda's voor weergave'.

Je kunt de hoeveelheid informatie die beschikbaar is op het adres voor je agenda, wijzigen door te klikken op de link 'Instellingen voor delen wijzigen' in het gedeelte 'Adres voor agenda'
http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?answer=41207

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/17, 15:19:43 »
bedankt allemaal, ik ga dit eens uitproberen

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/20, 11:33:19 »
bedankt, pjvolders en scoremen - geweldige tip

Mijn site-je af en werkt goed... en heb er eigelijk geen werk aan gehad
Ze is bedoeld voor hengelend vlaanderen...:-)

www.vlaanderenvangt.be

Offline Dave

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/24, 11:19:19 »
das best wel handig eigenlijk, ga er ook eens naar kijken.

Offline johande

  • Lid
hulp bij website maken
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/27, 09:16:33 »
Weet er misschien iemand het formaat van de csv-file dat nodig is om een google agenda in te vullen door de csv-file te importeren?