Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc blokkeerde, nu system halted  (gelezen 5880 keer)

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Gepost op: 2007/06/23, 20:12:00 »
ik vroeg iemand hoe hoog de temp van je cpu mag worden. Hij zei dat hij bij hem op 42° draaide en dat dat ging (ook een $ù$^µ celeron) nu liet ik hem klokken tot 40°
ga ik even naar beneden, kom ik terug boven en zie ik een zwart scherm (niet iets als de terminal, gewoon leeg, zwart)
dan pc laten afkoelen en klok teruggesteld zoals ervoor
en nu krijg ik crc error, system halted
is dat een beveiliging of is mn pc goed voor het stort?

ps: vroeger, met windows 98 blokkeerde die pc ook altijd, als je gewoon in word aan het typen was zat hij plots vast
dan flikkerde dat ledje van de hd ook niet meer, net zoals nu...

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/24, 15:13:43 »
bump

Offline siegi

  • Lid
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/24, 15:38:00 »
Een cpu zou volgens de fabrikanten dacht ik maximum iets van een 70 graden mogen worden hangt van de cpu een beetje af.  
Dat het voor de levensduur slecht is ja op lange termijn maar zo lang gebruiken we onze computers niet.  Mijn draait al 3 jaar rond de 60 - 70 graden.

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/24, 16:06:27 »
Met "sensors" had ik de instelling zo gezet dat je een waarschuwing kreeg bij eente hoge temperatuur. Bij 60 graden kreeg ik dus een waarschuwing.

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/24, 17:30:43 »
dat had ik ook, maar wat kan ik nu doen om mn systeem terug te krijgen?

is mn pc nu naar de *** of moet ik mn systeem herinstalleren?

Offline Duckie

  • Lid
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/25, 19:21:51 »
Heb je niet toevallig een live-cd liggen om te proberen?
Als die wel werkt dan weet je in ieder geval dat je pc nog zou moeten werken.
Wanneer de processor echter inderdaad te heet wordt zou ik, als ik jou was, wel even proberen om dat op te lossen.
Misschien een ventilator die niet goed meer draait of zit ie vol met stof?
____________________________________________

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/25, 19:43:15 »
Citaat van: reinhout
is mn pc nu naar de *** of moet ik mn systeem herinstalleren?
je zet je pc aan en blijf gelijk op f8 duwen zodat je in je bios komt zet daar ( bij advanced bvb) je fsb  front side bus terug orgineel       bvb : cpu orgineel 2000mhz= 10multipl(die staat vast)    maal  200 fsb    dan save    f10  en enter  dan zou hij moeten rebooten probeer
ook even die live cd zoals gezegd voor  alle zekerheid.... maar je bent toch zeker dat je de gpu van je grafische kaart niet overklokt hebt ?

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/25, 20:42:14 »
de gpu heb ik niet overklokt (kweet zelfs niet hoe je dat doet). de cpu staat nu terug zoals voor dat hij te heet werd (al versta ik niet wat er te heet is aan 40°)
dat van system halted is na het laden van dat dinges, grup of zo???
Moet ik dus nu herinstalleren of valt mijn systeempje nog te redden?

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/25, 21:15:57 »
Citaat van: reinhout
de gpu heb ik niet overklokt (kweet zelfs niet hoe je dat doet). de cpu staat nu terug zoals voor dat hij te heet werd (al versta ik niet wat er te heet is aan 40°)
dat van system halted is na het laden van dat dinges, grup of zo???
Moet ik dus nu herinstalleren of valt mijn systeempje nog te redden?
40 graden is normaal als je pc al een tijdje opstaat  maar kan je ff uitleggen wat je juist gedaan hebt om je cpu te overklokken? heb je het in je bios gedaan? want daar moet je dan 1st je fsb terug goed zetten(orgineele waarde) maar als je grub hebt zou ik gewoon toch even met een live cd testen . als dat werkt weet je dat je hardware al goed werkt. en ja je hebt toch toevallig geen twee harde schijven in je pc  dat je per toeval je boot prioriteit niet hebt gewijzigd want dan krijg je grub error

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/26, 19:07:27 »
ik heb het in de bios aangepast, inderdaad. Staat nu terug juist.
De grup laadt maar daarna komt die fout van system halted (ik denk zelfs dat het gewoon een beveiliging is, dat je je systeem terug kan in werking stellen, maar ik weet neit hoe)

Nu reageerd hij niet meer op de live-cd. Ik krijg gewoon een knipperend dinske:'(
Is mn hd overleden?

Kan iemand me nu eindelijk eens zeggen of mijn hd nu naar de z*k is of dat er nog hoop is????

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/30, 10:55:49 »
Citaat van: reinhout
Kan iemand me nu eindelijk eens zeggen of mijn hd nu naar de z*k is of dat er nog hoop is????
Als je zo'n toon aanslaat, dan zul je weinig hulp hoeven te verwachten, reinhout.....

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/30, 12:05:33 »
Dus de live-cd werkt ook niet?
Dan ligt het niet aan de harde schijf want die wordt niet gebruikt bij een Live-CD.
Ik denk dat je beste gok is om de computer even binnen te doen bij een computerwinkel. Ik denk persoonlijk niet aan je CPU (PowerOnSelfTest wordt uitgevoerd zodra je computer opstart en aangezien hij zover als GRUB gaat, kan het geen probleem met CPU zijn) en ook niet aan je harde schijf. Eerder een corrupte installatie van Ubuntu ...

Dat die live-CD niet werkt echter, daar heb ik geen antwoord op ...
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/30, 13:41:13 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: reinhout
Kan iemand me nu eindelijk eens zeggen of mijn hd nu naar de z*k is of dat er nog hoop is????
Als je zo'n toon aanslaat, dan zul je weinig hulp hoeven te verwachten, reinhout.....
Sry, maar nu zit mn pa de hele tijd met mij te lachen van: "Zie je nu wel dat je niets kan met die pc"
Kon me even niet beheersen -_-
nogmaals sorry

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/30, 13:49:13 »
Ik heb eens het geheugen uitgehaalt en teruggestoken, gekeken naar kabels en zo en nu komt hij tot over de grub maar hij toont enkele dingen die het systeem probeert zoals:
do_sync_write
do_copy
read_buffer
en dan komt er iets van:
Kernel panic

ik ga een herinstallatie proberen, maar kweet niet of de live_cd nu weer wel werkt...
duimen maar

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #14 Gepost op: 2007/06/30, 13:49:38 »
Als de live-cd ook niet werkt lijkt 't me iets van je moederbord of een foute instelling in je bios.
Je weet zeker dat je pc als eerste opstart vanuit de cdspeler hé?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #15 Gepost op: 2007/06/30, 14:02:08 »
1st boot device: cd-rom
2nd boot device: harddisk

Ik kraak nu al in het menu van de live-cd maar als ik dan installeren in text-mode kies of resque a broken system
begint hij een balkje te laden in een windows 2000 achtig venster terwijl er ... verschijnen, maar als dat balkje vol is gebeurt er niets meer.
Wat mij opvalt:
op mijn pc zijn er 2 ledjes: 1 voor de power en 1 voor de transacties met de hd
dat lampje van die had flikkert bijna nooit  (alleen als mn bios de hardware checked bij het opstarten

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/01, 10:34:18 »
iemand met voorstellen?

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/01, 13:36:06 »
Goede leer voor de volgende keer prul nooit met je cpu laat die gewoon zo staan zoals die is.. ik heb nooit problemen met men pctje..
Ben geen computer-nerd.. weet niet super veel van pcs.
Maar ben er graag mee bezig :)

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/01, 15:13:02 »
Citaat van: reinhout
1st boot device: cd-rom
2nd boot device: harddisk

Ik kraak nu al in het menu van de live-cd maar als ik dan installeren in text-mode kies of resque a broken system
begint hij een balkje te laden in een windows 2000 achtig venster terwijl er ... verschijnen, maar als dat balkje vol is gebeurt er niets meer.
Dat is de alternate-install-cd, niet de live-cd.

Ik heb de alternate cd eens geprobeerd op te starten zonder dat er een harddisk aangesloten was, en je komt dan een heel eind in het installatieproces.

Probeer eens van cd te booten terwijl je de harde schijf geheel losgekoppelt hebt. Als de installatie dan ook meteen hangt, dan weet je tenminste zeker dat het probleem niet in eerste instantie bij de schijf zit.

Nog een vraag: als je boot vanaf harde schijf, geraak je dan in het grub menu, of gaat het al fout voordat dat gebeurd? Als je wel in grub kan komen, kijk dan eens via de 'e'-toets wat er voor commando's worden meegegeven aan het bootproces.

Het gaat om een regel als deze:

kernel          /boot/vmlinuz-2.6.20-16-generic root=UUID=ea43288b-7d06-4e9a-bcaf-619c15e406b9 ro quiet splash noacpi apm=off

De commando's zijn in mijn geval: ro quiet splash noacpi apm=off

Probeer daarna de cd op te starten met die commando's (je kan ze toevoegen via de F6 toets geloof ik.)

Offline kamelot

  • Lid
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/01, 17:14:35 »
Probeer is of je memtest kan draaien meestal met overklokken van je processor moet je  ook je werkgeheugen mee doen zover ik het heb gelezen .
Misschien heb je teveel spanning door je plankjes heen laten gaan en heb je ze stuk gemaakt .
probeer eens als je 2 of 3 plankjes heb om er telkens 1 in te doen zo kun je zien of er 1 stuk kapot is als je daar niks uit krijg probeer memtest .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/01, 19:11:51 »
thanks beiden! Ik ga het proberen zoals jullie zeiden

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/01, 19:25:16 »
happyhamster: Ik graak via esc --> e in dat menu en dan stonden er mogelijkheden (bij mij de bovenste, gehighlight root (0,0)
Dus ik ga met de pijltjes naar die regel die bij jouw staat en druk op b (boot)
dan kom ik terug op een zwart scherm en staat er: starting up... [knipper]
Hierna gebeurt er niets meer :'(

edit:
Ik ga die commands eens aanpassen want na die splash van jouw staat ern iets meer in de mijne

edit2:
Ik heb geboot met de command die jij zei, maar nu kom ik een grijs scherm uit(bijna wit)
Kga nu even het geheugen controleren...

edit3:
De memtest leverde 1 error op bij test #3 met code: 000000
Hoop dat dit maar op 1 plaatje ram terugslaat...

Offline kamelot

  • Lid
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/01, 20:02:50 »
dit kan je testen door wat ik zei haal alles er uit zet er 1 reepje in probeer te booten.
Als hij dit niet doet pak de andere doe die der in haal de andere der uit en probeer te booten .
als hij allebei niet boot dan ga je 1 voor 1 memtest draaien dus eerst 1 plankje er in en dan memtest ,
Heb je trouwens al gekeken of je werkgeheugen ze oude voltage en zo terug heeft als hij dit niet heeft kan dit ook het probleem zijn en kan je hem alleen maar meer kapot maken .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #23 Gepost op: 2007/07/01, 20:31:03 »
Heb je in de bios trouwens alles weer op normaal gezet? Je moet booten na de "default" instelling te hebben geladen (of "save default" o.i.d.).
Pas als dat is gebeurd (een reboot met veilige instellingen) kan je proberen de bios weer in te stellen voor jouw systeem. En dan bedoel ik niet overklokken, maar het uitschakelen van apparatuur die je toch niet gebruikt (gameports, etc).

N.B. Als je geheugen verwijdert of plaatst: zet eerst de pc uit, voeding uit, stekker uit stopcontact, en druk vervolgens de aan-knop van de pc een paar maal in (om de electronica in de pc te ontladen). Zorg ervoor dat je zelf ook niet bol staat van de statische electriciteit.

Je kan ook een keer proberen te testen na in de bios de klokfrequentie van het geheugen te hebben verlaagd en de timings te hebben verhoogd.

[edit: heh, Kamelot was me voor :)]

reinhout

  • Gast
pc blokkeerde, nu system halted
« Reactie #24 Gepost op: 2007/07/01, 20:37:39 »
ik heb 3 reepjes:
1 die fataal kapot is
2 die bij sommige delen van de memtest een fout geeft
M'n geheugen is er dus gewoon aan :'(
Bedankt voor jullie hulp, kga even moeten sparen voor nieuw geheugen (of een nieuwe pc want deze heeft constant problemen; ook voor hij overgeklocked werd)