Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verse installatie 16.04  (gelezen 1107 keer)

verse installatie 16.04
« Gepost op: 2016/08/06, 22:28:01 »
Hallo,

ik ga een verse installatie van 16.04 doen.
Ik wil even een paar dingetjes checken voor de zekerheid:

Ik wil mijn back-up online opslaan bij Mega Cloud (mega.nz). Kan dit?
Zoals ik begrijp is de home map de map die ik moet opslaan.
Ik vindt deze in: Computer/home en de map bevat een map met de naam robindekker en een bestand met de naam .directory. (zie de afbeelding)
Ik kan online 50 GB opslaan. De totale grootte van de map is ruim 129 GB. Dit lijkt me erg veel. Zoek ik de map wel op de juiste plek?

Het gaat mij dus puur en alleen om instellingen, bladwijzers, foto's etc.. Dingen die niet mogen verdwijnen dus....

Robin
« Laatst bewerkt op: 2016/08/06, 23:59:31 door robindekker »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: verse installatie 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/08/07, 10:38:14 »
Ik wil mijn back-up online opslaan bij Mega Cloud (mega.nz). Kan dit?
Als jij voldoende vertrouwen heb in Mega Cloud (ik niet) kan je daar iets in bewaring geven.
Ik kan online 50 GB opslaan. De totale grootte van de map is ruim 129 GB. Dit lijkt me erg veel. Zoek ik de map wel op de juiste plek?
Volgens de schermafdruk heb je de juiste map (mijn map is nog groter dan 129 GB). Omdat 129 GB meer is dan 50 GB kan dit niet. De uploadsnelheid van Mega Cloud weet ik niet maar ik verwacht dat dit meerdere dagen (non-stop) gaat duren!!
Dingen die niet mogen verdwijnen dus....
Een computer kan altijd stuk gaan door software- of hardware-storingen. Het maken van reservekopieën (alias back-ups) is nodig voor “dingen die niet mogen verdwijnen”.
Een nieuwe installatie met behoud van gegevens is niet mogelijk zonder goede back-up(s) en ook een upgrade (opwaarderen) is niet aan te bevelen.

Een mogelijke oplossing om een back-up te maken (van 129GB) is de aanschaf van een externe harde schijf. Voor een “verse” installatie is één (1) externe harde schijf nog erg weinig, je bent dan geheel afhankelijk geworden van die ene harde schijf. Gaat daar iets mis mee, kan je alsnog dingen kwijt raken!
(om die reden heb ik zelf een aparte home-partitie, een data-partitie en meerdere back-ups)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: verse installatie 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/08/07, 11:57:30 »
Eigenaardig dat "backup" voor velen precies een abstract begrip is !

Tijdens mijn vroegere loopbaan als computertechnieker heb ik dikwijls voor een muur gestaan als het ging om persoonlijke klantendata te recupereren:
- ofwel was er totaal geen BU
- ofwel was er een 1 BU welke veel te oud was
- ofwel was er een 1 BU doch de schijf was kapot

zoals testcees zegt:
één (1) externe harde schijf is nog erg weinig, je bent dan geheel afhankelijk geworden van die ene harde schijf. Gaat daar iets mis mee, kan je alsnog dingen kwijt raken!
Ik doe het zo:
- om de beurt op zelfs 3 verschillende schijven (2 volstaan eigenlijk)
- in een werkblad hou je bij op welke schijf op welke datum de BU genomen wordt.

Meerdere BU-schijven hebben, heeft nog een ander voordeel:
tijdens je normale activiteiten op de computer heb je vb. een document totaal 'verkloot', je kan dan teruggaan naar een van de beschikbare oudere versies op je BU-schijven.

Tegenwoordig wordt alles op het internet gegooid, dus nu ook al de BU.
Nee, geef mij het maar liever zelf in de hand om te beslissen een BU te maken.

Net als testcees heb ik bedenkingen bij Mega cloud, het volstaat om wat uitgebreider te googelen, en je weet dat je dat niet moet doen.
En om het even welke cloud dienst hangt af van het goed functioneren van je internetverbinding.
Zo'n massa synchroniseren is eigenlijk te gek voor woorden.

Momenteel heb ik dropbox om een beperkt deel van mijn data ook ter beschikking te hebben op de smartphone + een andere computer.
Doch dat staat daar in dropbox niet als een BU.
Dat beperkte deel data wordt samen met mijn andere data steeds meegenomen met de BU naar een externe schijf.
 
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: verse installatie 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/08/19, 15:27:20 »
Emvedeesje: 't lijjkt mij een zeer juiste conclusie uit de dagelijkse praktijk, enkel nog een vraag:  hoe denk je over RAID's.
Is het te..., want in feite bereik je hetzelfde met 2 of 3 externe HD's.
Het probleem zit hem meer in de adminstratie: "waar had ik dat ook weer gelaten" ?
Is er op dat punt een oplossing uit de dagelijkse praktijk te noemen (niet dement worden is een).   

Re: verse installatie 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/08/20, 09:21:15 »
€Beekhof
ook al is het een RAID...
Zelf heb ik geen installatie met een RAID, doch dan nog zou ik periodiek een backup nemen.

Er zijn daartoe meerdere redenen.
1- Als je van het 'worst case scenario' uit gaat, dan zou het dus kunnen dat een RAID ook zodanig om zeep kan gaan dat er niets meer te redden valt.
2- De algemene veiligheidsregel.
Veronderstel een brand of overstroming, we zien het bijna dagelijks in het nieuws.
Ook diefstal van je hardware mag je niet vergeten.
Vroeger dreven sommige bedrijven het zo ver dat ze hun backup schijven in een totaal ander gebouw onder brachten dan waar de computerzaal was.
Citaat
Het probleem zit hem meer in de adminstratie
Ook hier moet men consequent zijn.
Je moet steeds kunnen terugvallen op je genoteerde gegevens wat betreft paswoorden, pincodes van bankkaarten en ID-kaart, dus ook wat betreft backups.
En je hoeft nog niet eens 'dement' beginnen te worden.
Het is me al voor gevallen dat ik ineens een bepaalde pincode niet meer weet, maar geen nood via een paswoordbeheerder vind ik hem weer terug en staat hij weer fris in het geheugen.

Enfin, dit is mijn persoonlijke manier van werken, anders zou ik niet met een gerust gevoel rondlopen...
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

  • Lid
Re: verse installatie 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/08/20, 22:40:31 »
Misschien even een misverstand uit de wereld helpen. Raid is geen backup van je data.

http://www.ddrecovery.nl/3-redenen-waarom-raid-1-geen-back-up-is/

Re: verse installatie 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/08/21, 08:57:40 »
Dat klopt.

Je link weerlegt alles wat sommigen denken dat het is.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Beekhof

  • Lid
Re: verse installatie 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/01, 14:26:55 »
RAID is wel of geen Backup is enkel kwestie van taal gebruik!
Admninstratie: daarmee bedoelde ik: het terug vinden van een bepaald onderwerp in je eigen opslag systeem, een soort "Googlen" dus.
Intern i.p.v. extern op internet.
Bestaan er (naast commando's find en locate) speciale programma's onder Ubuntu?

Offline MKe

  • Lid
Re: verse installatie 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/01, 17:29:55 »
RAID is wel of geen Backup is enkel kwestie van taal gebruik!
Absoluut niet. Als je denkt dat je een backup kunt uitsparen omdat je raid hebt, heb je het behoorlijk mis.

Voor het terug vinden van bestanden zijn verschillende programma's. Eea is afhankelijk van welke desktop je gebruikt. Ik geloof dat unity al een ingebouwd file search systeem heeft. Gebruik het zelf niet. Ikzelf gebruikt tmsu, een soort traint systeem voor de commandline. Ook daar kun je veel alternatieven voor vinden.