Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.  (gelezen 735 keer)

Offline bart85

  • Lid
Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Gepost op: 2016/12/15, 19:45:01 »
In dosbox heb ik een c.img bestand aangemaakt. Hierop staat een partitie aangemaakt met fdisk. In dosbox geformatteerd met de opdracht 'format c:'. Hierop staat windows95 geinstalleerd.
c.img wil ik in linux koppelen aan een map, zodat ik bestanden kan overzetten. Met onderstaande code krijg ik een error.
mount -o loop c.img dosboxfiles/
Andere mogelijkheid is een andere image aanmaken met linux. Image had ik aangemaakt met:
dd if=/dev/zero of=files.img bs=512 count=818496
mkdosfs -F 16 files.img
mount -o loop files.img dosboxfiles/
Nu kan ik wel bestanden overzetten, maar dosbox wil hem niet mounten:
imgmount d files.img -t hdd -fs fat
Hoe los ik dit op zodat ik bestanden, het gaat om updates, over kan zetten.
Windows95 wil ik in dosbox, onder linux gebruiken voor retrogamen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline peer

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/16, 07:41:34 »
ik weet het antwoord niet (geen ervaring met dosbox) maar denk aan het volgende:

1. klopt de mountopdracht wel?     mount -o loop c.img dosboxfiles/
Moet dit niet zijn:                            mount -o loop c.img /home/user/dosboxfiles
user is natuurlijk je eigen usernaam
Ik vind het merkwaardig om de slash achteraan te zien staan.

2. Als mounten niet lukt dan is het vaak een rechtenprobleem.

Offline bart85

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/16, 10:03:58 »
In c.img zit een mbr met partitie. Deze in linux aankoppelen met mount geeft problemen. Linux verwacht alleen de partitie in de image.
De aangemaakte image met dd (en geformatteerd) geeft een probleem in dosbox vanwege het ontbreken van de mbr.
Dit vermoed ik.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/16, 13:07:09 »
Had je de DOSBox Wiki al gecheckt? Bijvoorbeeld. Je maakt eerst in je home map een map aan met de naam dos en daarin maak je een map aan met de naam c . Daarin kun je dan sub mappen aanmaken voor de dos programma's.

Het mounten doe je in de dosbox.
mount c ~/dos/c  [Enter]

Dit kan je eventueel automatiseren. Bijvoorbeeld open met een teksteditor ~/.dosbox/dosbox-0.74.conf
Onderaan heb je een sectie [autoexec]
[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
# You can put your MOUNT lines here.

Bijvoorbeeld
[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
# You can put your MOUNT lines here.
mount c ~/dos/c
c:

Je kunt dan gewoon bestanden en dos programma's in Linux kopiƫren, naar die ~/dos/c map. Daarna pas start je de dosbox.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bart85

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/16, 16:31:04 »
In dat geval boot je niet op een image met daarin de c partitie. Binnen dosbox draai ik windows95. In de handleiding word dat in een image geinstalleerd.
Moet windows95 op een image staan? Kan ik de installatie kopieeren naar ~/dos/c en hoe boot ik dan windows95?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline bart85

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/16, 17:46:10 »
Onderstaande code heb ik in dosbox geprobeerd:
mount d /home/user/dos
imgmount c c.img
boot c.img

Windows95 wil wel booten, maar het ziet de D schijf niet. Voor het booten is de C en D schijf beide wel beschikbaar. Hoewel de D schijf in windows95 niet te zien is kan ik van tevoren bestanden kopieeren in dosbox naar de C schijf. De schijf met windows95.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/16, 17:56:39 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/16, 18:03:46 »
Welke howto had je gebruikt? Probeer het anders met deze van Google Docs Guide. (Omdat je blijkbaar onderaan de Guide terecht komt, scroll je eerst helemaal omhoog.) Zo te lezen heb je daarvoor wel de eerste uitgave nodig van Windows 95. (Dus niet de OEM versie van Windows 95 OSR2.5, die uitsluitend verkrijgbaar was met een nieuwe pc.)
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bart85

  • Lid
Re: Bestanden overzetten naar image bestand van DosBox.
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/22, 14:44:09 »
Welke howto had je gebruikt? Probeer het anders met deze van Google Docs Guide. (Omdat je blijkbaar onderaan de Guide terecht komt, scroll je eerst helemaal omhoog.) Zo te lezen heb je daarvoor wel de eerste uitgave nodig van Windows 95. (Dus niet de OEM versie van Windows 95 OSR2.5, die uitsluitend verkrijgbaar was met een nieuwe pc.)


Die howto had ik gebruikt. Ben nu overgestapt op virtualbox met daain een VM met windows 98. Werkt prettiger. Daar kwam ik qemu-nbd tegen om een vdi bestand aan een device te koppelen en daarna met mount aan een directory. Dit werkt bij deze image ook:
modprobe nbd
sudo qemu-nbd -c /dev/nbd0 c.img
sudo mount /dev/nbd0p1 /mnt/img/

Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.