Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Slechte harde schijf ?!?  (gelezen 6569 keer)

(opgelost)Slechte harde schijf ?!?
« Gepost op: 2009/12/07, 16:56:41 »
Toen ik de live cd van ubuntu 9.10 opstartte gaf deze een uitroepteken te zien in een icoontje van mijn harde schijf.
Nadat ik hierop klikte opende hij het programma Palimpsest Disk Utility welke de volgende gegevens aangaf in het rood:

Disk has many bad sectors  917518.

Ik heb een 40GB ATD Fujitsu MHV 2040 AT

Betekent dit dat ik beter een backup van deze harde schijf kan maken, en op zoek kan gaan naar een nieuwe harde schijf?
of kan hier nog iets aan verbeteren.

Hoe betrouwbaar is het Programma  Palimpsest Disk Utility?

Ik draai daar nu xp die overigens wel slecht draaide  en ubuntu 9.04 op die in mijn ogen goed werkt

« Laatst bewerkt op: 2009/12/08, 22:47:53 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/07, 17:20:47 »
Hallo, ik ken dat programma niet, maar kijk eens in de logs van Ubuntu, onder Systeem - Beheer - Logbestandweergave. In het venster dat vervolgens opent, moet je aan de linkerkant op 'dmesg' klikken, waarna rechts een lange lijst verschijnt. Doe control-F om de zoekfunctie te activeren en typ daar bijv. sda1 (of welke benaming je schijf ook heeft). Als er idd. veel slechte sectoren op de schijf staan, zou je dat ook daar moeten terugvinden. Zo niet (en als Ubuntu goed draait), dan geeft jouw programma mogelijk een vals alarm af.

Backups maken is onder alle omstandigheden sterk aan te bevelen, ook met goede schijven.

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/07, 17:47:09 »
Hallo, ik ken dat programma niet, maar kijk eens in de logs van Ubuntu, onder Systeem - Beheer - Logbestandweergave. In het venster dat vervolgens opent, moet je aan de linkerkant op 'dmesg' klikken, waarna rechts een lange lijst verschijnt. Doe control-F om de zoekfunctie te activeren en typ daar bijv. sda1 (of welke benaming je schijf ook heeft). Als er idd. veel slechte sectoren op de schijf staan, zou je dat ook daar moeten terugvinden. Zo niet (en als Ubuntu goed draait), dan geeft jouw programma mogelijk een vals alarm af.

Backups maken is onder alle omstandigheden sterk aan te bevelen, ook met goede schijven.

thanx voor je antwoord

Ik heb gedaan wat je zei en gezocht op sda5 en de volgende regels kwamen naar voren:
[    2.133049]  sda: sda1 sda2 < sda5 sda6 > sda3
16.679874] EXT3 FS on sda5, internal journal
zegt jou dit iets?
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/07, 17:57:25 »
Je kunt ook de zaak op fouten controleren met Gparted, ook als je niets partitioneerd kun je hem een controle laten uitvoeren.

In dit geval is het het beste als je de Live-cd versie van Gparted gebruikt: http://sourceforge.net/projects/gparted/

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/07, 18:02:19 »
Je kunt ook de zaak op fouten controleren met Gparted, ook als je niets partitioneerd kun je hem een controle laten uitvoeren.

In dit geval is het het beste als je de Live-cd versie van Gparted gebruikt: http://sourceforge.net/projects/gparted/

oke Peter , ga ik proberen thanx.
Ik houd je op de hoogte.
 Ben Gparted nu aan het downloaden
« Laatst bewerkt op: 2009/12/07, 18:04:48 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/07, 18:12:21 »
Hallo

Voor meer en diepgravender testwerk, haal je de ultimatebootcd
hier op;
http://www.ultimatebootcd.com/index.html

Het ding draait in live modus en via hard disk tools-diagnostic tools
kom je bij de tools, die de disk fabrikanten zelf aanleveren, vrij te gebruiken.

Gebruik alleen de diagnostic of analyse , ga niet low level formatteren oid.
Vaak geven die tools exact uitsluitsel over crc errors (neem de long tests)
lang voordat bijv. de smart monitor alarm geeft. Zie je tijdens deze tests
afwijkingen, direct backuppen en afvoeren die schijf. Mocht je fabrikant
er niet tussen staan, kun je altijd nog voor de seatools gaan, zijn eigenlijk voor
seagate/maxtor, maar hanteren betrouwbaar ook andere merken.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/07, 18:34:20 »
Hallo

Voor meer en diepgravender testwerk, haal je de ultimatebootcd
hier op;
http://www.ultimatebootcd.com/index.html

Het ding draait in live modus en via hard disk tools-diagnostic tools
kom je bij de tools, die de disk fabrikanten zelf aanleveren, vrij te gebruiken.

Gebruik alleen de diagnostic of analyse , ga niet low level formatteren oid.
Vaak geven die tools exact uitsluitsel over crc errors (neem de long tests)
lang voordat bijv. de smart monitor alarm geeft. Zie je tijdens deze tests
afwijkingen, direct backuppen en afvoeren die schijf. Mocht je fabrikant
er niet tussen staan, kun je altijd nog voor de seatools gaan, zijn eigenlijk voor
seagate/maxtor, maar hanteren betrouwbaar ook andere merken.

Groeten Gerrit

Hoy Gerrit,

Ga ik zeker proberen, zal hem zo downloaden en branden,
dan maar eens kijken wat hier uit komt.

dank je.


Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/08, 09:31:08 »
Ik heb het idee dat er iets mis met de rapportage. Er loopt nog zo'n draaje:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/smart-waarschuwing-bij-pata-harde-schijf/

Maar voor de zekerheid toch maar even testen.

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/08, 10:31:37 »
Ik heb het idee dat er iets mis met de rapportage. Er loopt nog zo'n draaje:

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/smart-waarschuwing-bij-pata-harde-schijf/

Maar voor de zekerheid toch maar even testen.
He dank je wel hiervoor

Ik ben hem op dit moment aan het testen met De Gparted Live CD maar dit loopt nu al 14 uur en zo te zien is hij nog steeds niet klaar.
Ik krijg nu het volgende op het scherm te zien:
[56973.496516] VFS: Bussy inodes on changed media or resized disk hdc
[56973.512480] VFS: Bussy inodes on changed media or resized disk hdc

En deze lijst blijft doorlopen. ik weet alleen niet of ik dit proces ongestraft kan onderbreken, want het duurt mij nu eigenslijk wel veel te lang.

Ik heb de computer uitgezet en opnieuw opgestart en zo te zien loopt mijn lapietoppie normaal.

 
« Laatst bewerkt op: 2009/12/08, 13:45:00 door RobertPeter »
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/08, 17:11:54 »
Indien gparted zolang er over doet dan het wel niet goed zijn, misschien oppervlakte beschadigd.

Elke harddisk fabrikant heeft ook een eigen test programma om je hd te checken.

Voor de zekerheid kun je de hd nog in een andere pc hangen, ivm storing kabel, storing harddiskcontroller, storing moederbord, storing voeding, dan weet je zeker dat het niet aan andere hardware ligt.

Re:(opgelost) Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/08, 17:30:53 »
Indien gparted zolang er over doet dan het wel niet goed zijn, misschien oppervlakte beschadigd.

Elke harddisk fabrikant heeft ook een eigen test programma om je hd te checken.

Voor de zekerheid kun je de hd nog in een andere pc hangen, ivm storing kabel, storing harddiskcontroller, storing moederbord, storing voeding, dan weet je zeker dat het niet aan andere hardware ligt.

Via de live ultimate boot cd heb ik inmiddels mijn harde schijf met het programma van fujitsu na laten kijken.
Hieruit kwam dat er een paar bad sectors waren die het programma kon repareren

Ik denk dat het programma in ubuntu 9.10 niet de juiste weergave geeft dus voor mij is hiermee de kous af. aangezien ik verder onder 9.04 geen problemen ondervindt.

Allemaal bedankt voor het meedenken. ;) :D ;)

Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/08, 19:49:06 »
Installeer onder ubuntu gsmartcontrol, hiermee kun je smart uitlezen, en op google uitzoeken wat alles betekend.

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/08, 20:13:59 »
Installeer onder ubuntu gsmartcontrol, hiermee kun je smart uitlezen, en op google uitzoeken wat alles betekend.

ga ik zeker proberen
thanx

Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/08, 21:51:43 »

Via de live ultimate boot cd heb ik inmiddels mijn harde schijf met het programma van fujitsu na laten kijken.
Hieruit kwam dat er een paar bad sectors waren die het programma kon repareren

.

Controleer die schijf voor de gein over een niet al te lange tijd, dagje mee werken of zo, nog maar eens met deze methode,
grote kans dat er stiekem al weer bad sectors zijn verschenen.  Een schijf met bad sectors, ook al worden ze gerepareerd,
is gewoonweg onbetrouwbaar, leuk misschien om wat onbenullige filmpje oid. op te zetten, maar niet meer in zetten
voor belangrijke data.

Smart slaat vaak te laat alarm, soms zie je dat ook tijdens zo'n low level test; "smart has not been tripped", daarna als je dan
een long test doet, duiken er ineens crc errors of bad sectors op. Ondertussen al een knappe verzameling met rotte diskjes
aangelegd en wel erg veel van dit voorbij zien komen.

Dusss, be alarmed  ;)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/08, 22:13:24 »
Aan RobertPeter

Als ik zulke meldingen zie, haal ik direct een nieuwe. Die bad sectors zijn gewoon "dunne" plekken op de platter, die niet goed meer te magnetiseren zijn. Met repareren bedoelen ze overschrijven in een andere sector. De slechte plek wordt gemarkeerd en niet meer gebruikt. Maar ze breiden zich wel langzaam uit. Voor je het weet zit je met een niet meer toegankelijke schijf.

Er ligt hier nog een Fujitsu schijfje van 60 GB. Fujitsu gebruikt schijfjes met naast de stekerpinnen 2 nokken, waardoor je ze praktisch in geen ander merk meer kunt gebruiken. Als je er belangstelling voor hebt, stuur een PB'tje, dan zal ik hem even testen.

Vr.groet, peter

Nee vergeet die nokken, het is een uitstekende rand evenwijdig aan de stekerpennen. Die rand valt in een opening naast de stekervoet in de Fujitsu laptop. Daardoor kun je een Fujitsu HD (tenminste deze HD) niet ver genoeg in een voet van een andere laptop steken.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/12, 14:45:51 door Petervdw »

Re: Slechte harde schijf ?!?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/08, 22:22:09 »

Via de live ultimate boot cd heb ik inmiddels mijn harde schijf met het programma van fujitsu na laten kijken.
Hieruit kwam dat er een paar bad sectors waren die het programma kon repareren

.

Controleer die schijf voor de gein over een niet al te lange tijd, dagje mee werken of zo, nog maar eens met deze methode,
grote kans dat er stiekem al weer bad sectors zijn verschenen.  Een schijf met bad sectors, ook al worden ze gerepareerd,
is gewoonweg onbetrouwbaar, leuk misschien om wat onbenullige filmpje oid. op te zetten, maar niet meer in zetten
voor belangrijke data.

Smart slaat vaak te laat alarm, soms zie je dat ook tijdens zo'n low level test; "smart has not been tripped", daarna als je dan
een long test doet, duiken er ineens crc errors of bad sectors op. Ondertussen al een knappe verzameling met rotte diskjes
aangelegd en wel erg veel van dit voorbij zien komen.

Dusss, be alarmed  ;)

Groeten Gerrit


Hoy Gerrit,

Mijn bestanden sla ik toch op een externe schijf op dus mocht het mislopen is er nog niks verloren.

Ik houd hier gewoon rekening mee.

dank voor je antwoord.
Gr RobertPeter
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.