Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04  (gelezen 351 keer)

Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/05/07, 11:14:16 »
Hallo allemaal,

Nadat ik mijn ThinkPad heb geupgrade naar Ubuntu 18.04 is mijn touchpad actief tijdens typen en dat is super irritant.
Hoe kan ik dit uitzetten tijdens het typen? Ik had even gekeken bij "Mouse & Keyboard" maar daar was geen optie voor. Ook mijn aanpassing met commando-line:

sudo  gsettings set org.gnome.desktop.peripherals.touchpad disable-while-typing true

Heeft geen effect. Heeft iemand nog tips?
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Re: Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/07, 11:18:47 »
Links onderaan: Toepassingen
Zoek Afstellingen
Toetsenbord & muis > Touchpad: Uitschakelen tijdens typen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/07, 11:39:05 »
Aangezien dit een upgrade is, heb je wellicht nog synaptics in gebruik als aan stuurprogramma. Kijk eens of xserver-xorg-input-synaptics geïnstalleerd is. Zo ja, verwijder dat pakket en installeer, indien nog niet geïnstalleerd, de libinput driver xserver-xorg-input-libinput. Na herstart zal libinput actief zijn, en je zal merken dat je meteen wat meer opties hebt in de gnome instellingen.

Ongedaan maken kan door eenvoudig libinput terug te verwijderen (als het nog niet geïnstalleerd was) en synaptics terug te installeren.

Re: Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/07, 12:03:45 »
Dit pakket stond nog geïnstalleerd, heb ik nu verwijderd: xserver-xorg-input-synaptics
andere pakket: xserver-xorg-input-libinput was inderdaad geïnstalleerd.

Na herstart heb ik nog steeds niet die optie in het grafisch scherm.
maar de optie is nu wel actief die ik heb aangezet via command-line. Volgens mij is mijn probleem opgelost!

bedankt!
Draag je Linux een warm hart toe en ben je systeembeheerder of een Linux Desktop gebruiker. Voeg je dan toe de Dutch Linux Users groep op Facebook!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitzetten touchpad tijdens typen Ubuntu 18.04
« Reactie #4 Gepost op: 2018/05/07, 13:23:01 »
De optie staat niet in de standaard instellingen dialoog, maar wel in Gnome Tweak (en het was daar dat Willibuntu naar verwees).