Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie ubuntu 16.04 naar 18.04 verdwijnt het internet na precies 1 uur  (gelezen 10454 keer)

Hoi,

Sinds ik mijn ubuntu versie van 16.04 naar 18.04 geupdate heb heb ik een probleem met het internet.
Ik heb een wifi en kabel.
Mijn kabel heeft ubuntu nooit kunnen vinden? (dat geeft hij elke keer ook weer aan boven aan het scherm, verbinding netwerk mislukt) Zowel bij de 16.04 als de nieuwe 18.04 versie.
Maar omdat de wifi het altijd deed laat ik dat maar zo (weet trouwens ook niet hoe je dat kunt verhelpen!).
NU, als ik ga internetten valt deze elke keer na precies 1 uur uit. Na weer uit en aanzetten kan ik er weer een uurtje tegen! Erg vervelend!
Heb overal al gekeken, maar ben niet linux onderricht. Lijkt mij een instelling die je kunt veranderen, maar waar je dat moet doen is mij een raadsel.
Het is echt een probleem van linux, want mijn laptop heeft windows 10 en daar kan ik uren mee internetten.
Wie kan mij hierbij helpen?

groet Ruud

Vaste kabel: kijk eens welke HW je hebt en naar drivers & updates. Ik had hetzelfde.
Wifi: kijk eens naar het energiemanagement/slaapstand van je wifi-adapter/etc. En kijk ook hier eens naar de HW en drivers/updates.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Na precies één uur, dat doet mij denken aan energie-beheer.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Bedankt voor de suggesties.
Gisteravond direct gekeken. Zag inderdaad bij energie beheer "schakel wifi uit om energie te sparen" op AAN staan. Deze heb ik direct op UIT gezet.
Maar helaas, na 1 uur viel wifi weer weg. Heb weer bij energiebeheer gekeken en zag dat bij wifi nu stond: "geen wifiadapter gevonden"
Vanaf het begin dat ik internet opging kreeg en krijg ik nog steeds (ook bij versie 16.04) de boodschap "activeren van netwerkverbinding mislukt".
Kijk en zie bij netwerk:
wired: verbonden 1000 mb?s AAN
Heb de opties: details, identiteit, IPv4, IPv6 en beveiliging. Automatisch verbinden staat aangevinkt.
Netwerkproxy UIT
Hoe komt het dat netwerkverbinding mislukt en bij netwerk wired (ik ga er vanuit dat dat de kabelverbinding met mijn modem is!) staat verbonden 1000mb?s AAN?

Wat is HW en wat betreft de update van de drivers. Tijdens het proces van 16.04 naar 18.04 ben ik nergens tegen gekomen dat iets niet up to date of niet werkte? Je zou zeggen dat dat anders toch wel aangegeven zou worden? Waar kan ik die drivers vinden?

Ruud

HW = Hardware
Als je vertelt wat je precies hebt kunnen we je beter helpen.  :)
Op basis daarvan kunnen we naar de drivers kijken/zoeken.

Kijk eens met iwconfig wat de power instellingen van je wifi-adapter zijn.
Gebruik je tlp of een andere power manager?

Offline peer

  • Lid
als de kabel toch niet werkt, maak die eens los en kijk een hoe het dan gaat.


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Probeer eens of dit helpt:
sudo sed -i 's/3/2/' /etc/NetworkManager/conf.d/*
Herstart je computer na deze ingreep.

Offline DeBaas

  • Lid
Controleer je router.
Mogelijk staat de dhcp leastime op 3600 seconden = 1 uur.
Officieel zou dan na een uur automatisch een nieuwe handshake moeten plaatsvinden.
Als workaround voor een niet perfect werkende router of linux verbinding zou je deze op bijvoorbeeld 36000 = 10 uur kunnen zetten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Bedankt voor alle tips.
Ik ben vanmiddag begonnen met het eenvoudigste.
Heb een aantal keer de netwerkkabel er uitgehaald en er weer ingestopt. Bij zowel de modem- als de computerkant.
Bij het internetten kreeg ik alweer snel de (popup) mededeling bovenaan dat de activering van de netwerkverbinding is mislukt.
Heb de netwerkkabel er weer uitgehaald, computer aangelaten en gekeken bij de instellingen. Daar gaf hij direct aan dat de kabel ontbrak. Dus de kabel werkt wel!
Heb hem weer aangekoppeld en gekeken bij de info helemaal rechtsboven, symbooltje links naast het geluidssymbool.
Daar stond dat de wired verbonden was, maar tot mijn verrassing dat wifi NIET verbonden was. Dit stond er dus nooit! Dus nu internet ik weer via de kabel. Waarschijnlijk wordt WiFi verbonden als de kabelverbinding het echt niet doet (ondanks de verschillende boodschappen dat de netwerkverbinging niet geactiveeerd is doet hij het dus toch).
Ook al snap ik niet hoe het kan, voorlopig kijk ik het nog maar eens aan hoe lang dit zal duren en mocht het weer gebeuren, dan zal ik de netwerkkabel er maar weer eens uithalen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Normaal gesproken wordt de Wifi verbinding verbroken, zodra er een kabel verbinding is.
Dat stukje is dus normaal.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

oké, alleen gek dat bij mij altijd EN de kabelverbinding op AAN stond en er een wifiverbinding was die (na de update van versie 16.04 naar 18.04) er nu dus na 1 uur mee ophoudt.
Daar heb ik nu geen last meer van, want ik zit al ruim 1,5 uur achter mijn computer!
In ieder geval weer wat geleerd!

Offline jan11000

  • Lid
Ook altijd maar 1 netwerk verbinding aanzetten, dus of wifi of kabel, dus niet beide aan laten staan.

Offline Famke

  • Lid
Probeer eens of dit helpt:
sudo sed -i 's/3/2/' /etc/NetworkManager/conf.d/*
Herstart je computer na deze ingreep.

Ik typ even namens mijn man, die hier ook lid is, want hij heeft geen internet. En daar ligt ook het probleem en zijn vraag.
Rob (gebruikersnaam RobertPeter) heeft van het ene op het andere moment geen internet meer. Meerdere keren de laptop opgestart, dat gaf geen soelaas.
Hij is zijn icoontje compleet kwijt, zowel van wifi als van de LAN-verbinding.




Na enig speurwerk hier op dit forum kwamen wij deze tip van Pjotr tegen en hij heeft dit uitgevoerd, helaas zonder resultaat.

Heeft iemand voor Rob een tip, hoe dit probleem op te lossen? We hebben Ubuntu versie 18.04

Alvast bedankt!

Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Joshua Orbit

  • Gast
We zouden graag een info hebben van de computer van je man .

Kan hij middels een Wifi dongle even online geraken ?

We zouden graag hebben ;

sudo apt install inxi

en na de installatie 

inxi -Fxz

vooral de copy paste maken in de terminal van het netwerk gedeelte

We willen vooral weten van wat zijn computer is opgebouwd; daarom even werken met een kleine Wifi dongle (in de Action verkopen ze er erg goedkope en Linux compatibele .

Offline Famke

  • Lid
Ik ga het hem voorleggen. Hij is inmiddels naar bed omdat hij in de vroege dienst zit.
Morgen laat ik jouw reactie aan hem zien.

Dank voor het meedenken.
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Offline Famke

  • Lid
We zouden graag een info hebben van de computer van je man .

Kan hij middels een Wifi dongle even online geraken ?

We zouden graag hebben ;

sudo apt install inxi

en na de installatie 

inxi -Fxz

vooral de copy paste maken in de terminal van het netwerk gedeelte

We willen vooral weten van wat zijn computer is opgebouwd; daarom even werken met een kleine Wifi dongle (in de Action verkopen ze er erg goedkope en Linux compatibele .


Mijn man zit inmiddels naast me. Hij heeft gedaan wat je hebt hierboven hebt gevraagd.
Hij heeft de laptop opgestart vanaf een live-USB-stick en daar deed de internetverbinding het wel.

De uitkomst van inxi -Fxz zie je in de bijgevoegde bijlage. (is even in twee delen want het bestandje was te groot.)



Groet, Marije
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Offline Famke

  • Lid
We zouden graag een info hebben van de computer van je man .

Kan hij middels een Wifi dongle even online geraken ?

We zouden graag hebben ;

sudo apt install inxi

en na de installatie 

inxi -Fxz

vooral de copy paste maken in de terminal van het netwerk gedeelte

We willen vooral weten van wat zijn computer is opgebouwd; daarom even werken met een kleine Wifi dongle (in de Action verkopen ze er erg goedkope en Linux compatibele .


Mijn man zit inmiddels naast me. Hij heeft gedaan wat je hebt hierboven hebt gevraagd.
Hij heeft de laptop opgestart vanaf een live-USB-stick en daar deed de internetverbinding het wel.

De uitkomst van inxi -Fxz zie je in de bijgevoegde bijlage. (is even in twee delen want het bestandje was te groot.)



Groet, Marije


schermafdruk deel 1
Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

Offline Famke

  • Lid
We zouden graag een info hebben van de computer van je man .

Kan hij middels een Wifi dongle even online geraken ?

We zouden graag hebben ;

sudo apt install inxi

en na de installatie 

inxi -Fxz

vooral de copy paste maken in de terminal van het netwerk gedeelte

We willen vooral weten van wat zijn computer is opgebouwd; daarom even werken met een kleine Wifi dongle (in de Action verkopen ze er erg goedkope en Linux compatibele .


Mijn man zit inmiddels naast me. Hij heeft gedaan wat je hebt hierboven hebt gevraagd.
Hij heeft de laptop opgestart vanaf een live-USB-stick en daar deed de internetverbinding het wel.

De uitkomst van inxi -Fxz zie je in de bijgevoegde bijlage. (is even in twee delen want het bestandje was te groot.)



Groet, Marije


schermafdruk deel 1

schermafdruk deel 2

Ubuntu: gelijkheid, broederschap, respect. Hoe ga je om met ieder die je kent, Zo behandel je de anderen, zo zie je wie je bent.

swake

  • Gast
Citaat
Mijn kabel heeft ubuntu nooit kunnen vinden? (dat geeft hij elke keer ook weer aan boven aan het scherm, verbinding netwerk mislukt) Zowel bij de 16.04 als de nieuwe 18.04 versie.
Dan zijn er twee mogelijkheden .1.Is de eyhernet adaptar defect . Als hij in het BIOS ook niet te vinden is , is hij defect .
2. Staat de ethernet adaptar in het BIOS ingesteld op disabled (uitgeschakeld) . Controleer dat eens en als die ingesteld staat op disabled stel hem dan in op enabled .


swake

  • Gast
Citaat
Hoe komt het dat netwerkverbinding mislukt en bij netwerk wired (ik ga er vanuit dat dat de kabelverbinding met mijn modem is!) staat verbonden 1000mb?s AAN?

Hoe is de kabel aangesloten ? Toch niet rechtstreeks aan de modem zonder router ? Want dan verbaast het mij niet dat je problemen hebt .

Joshua Orbit

  • Gast
Dat het in een live-sessie werkt is al zéér goed nieuws !

Kijk eens in de volgende link (veilige, non-agressive site !) of je man zich verder kan helpen met deze Nederlandstalige handleiding (ze werkt 100% ) :

Klik hier voor die site, blog

Ik zag in je schermafdruk Realtek opduiken en dat is typisch dat je na de installatie even de driver moet erbij pakken.
Dit heeft ook te maken met prioritaire sofware en met auteursrechten. Vandaar dat er een verwarring kan opduiken.
Evenwel had je tijdens de installatie van 18.04.3 een mogelijkheid hebben moeten zien om software van derden te installeren en ik dacht ook ineens de juiste driver mee te pikken tijdens de installatie. Misschien nog eens overlopen mocht de handleiding te moeilijk zijn voor je ?

Volgens mij gaan hier twee draadjes door elkaar heen.... wie is wie?
En wat is precies, wanneer, het probleem...  :)

Joshua Orbit

  • Gast
Volgens mij gaan hier twee draadjes door elkaar heen.... wie is wie?
En wat is precies, wanneer, het probleem...  :)

Een nieuw forumlid dat reageert op een zeer oud draadje ivm niet werken van draadloos (Realtek probleem) .
Ik dacht maar even te helpen om de dingen niet al te zeer te bemoeilijken voor dat forumlid.

Klopt er lopen 2 draadjes dooe elkaar heen, ik RobertPeter heb de schermafdrukken van de terminal geplaatst omdat ik van de ene op het andere moment geen internet meer heb, ook icoontje in bovenbalk is verdwenen.
Bij mij werkt de live usb stick goed. Inclusief icoontjes. Zou er iets geinstalleerd kunnen worden om weer toegang tot internet te kunnen krijgen.? Heeft dat ook met drivers te maken, die ik nooit errder heb geinstalleerd, de laptop werkte altijd normaal out of the box.
Asus Vivobook Ryzen7   Ubuntu 22.04.1 Gnome


Haastige spoed is alleen maar goed om vlooien te vangen.