Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen  (gelezen 612 keer)

(Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Gepost op: 2016/09/20, 09:33:30 »
Ik was van plan even weer eens wat oude kernels te verwijderen.
Dus zoals vorige keren naar de site van Pjotr.  =D

Maar volgens mij is het proces anders geworden.
Er moet byobu geinstalleerd worden. Vorige keren ging dat toch in synaptec?

En ik loop in deze manier vast want:
sudo apt-get install byobu
Geeft:
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?


En:
sudo purge-old-kernels
Werkt niet zonder byobu, blijkbaar...

Ub. 12.04LTS.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/20, 09:37:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/20, 09:46:27 »
In synaptic gaat het ook, maar type eens sudo apt autoremove waarschijnlijk is dat voldoende .............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/20, 09:49:22 »
Ik heb het nu via synaptec gedaan. Onder "niet geinstalleerd" alle kernels verwijder behalve de 2 hoogste nr's.

sudo apt autoremove ga ik ook proberen. Klinkt handig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/20, 09:55:35 »
Ik was van plan even weer eens wat oude kernels te verwijderen.
Dus zoals vorige keren naar de site van Pjotr.  =D

Maar volgens mij is het proces anders geworden.
Er moet byobu geinstalleerd worden. Vorige keren ging dat toch in synaptec?

En ik loop in deze manier vast want:
sudo apt-get install byobu
Geeft:
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?


En:
sudo purge-old-kernels
Werkt niet zonder byobu, blijkbaar...

Ub. 12.04LTS.
Je hebt waarschijnlijk al een ander programma openstaan dat gebruik maakt van apt, zoals Updatebeheer, Softwarebeheer of Synaptic. Sluit dat eerst, voordat je apt gebruikt. Daarmee zou het vergrendelingsprobleem voorbij moeten zijn.

Overigens is mijn handleiding voor 16.04, niet voor 12.04. In 12.04 zit purge-old-kernels (als dat überhaupt bestaat voor die oude Ubuntuversie) vermoedelijk in bikeshed, niet in byobu.

In zijn algemeenheid: het kan riskant zijn om mijn handleidingen voor 16.04, toe te passen op oudere Ubuntuversies.....
« Laatst bewerkt op: 2016/09/20, 10:08:00 door Pjotr »

Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/20, 14:12:06 »
Je hebt waarschijnlijk al een ander programma openstaan dat gebruik maakt van apt, zoals Updatebeheer, Softwarebeheer of Synaptic. Sluit dat eerst, voordat je apt gebruikt. Daarmee zou het vergrendelingsprobleem voorbij moeten zijn.

Kan kloppen. Volgens my had ik synaptic open staan.

Overigens is mijn handleiding voor 16.04, niet voor 12.04.

In zijn algemeenheid: het kan riskant zijn om mijn handleidingen voor 16.04, toe te passen op oudere Ubuntuversies.....

Ik had al zo'n vermoeden omdat het anders was dan de vorige keer.
Is je 12 versie handleiding nog beschikbaar? En voor 14? (want ik ga vanwege beschikbare pc's hier vermoedelijk toch niet meteen over naar 16)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/23, 09:12:53 »
In synaptic gaat het ook, maar type eens sudo apt autoremove waarschijnlijk is dat voldoende...
apt autoremove werkt enkel vanaf 16.04. Bij de oudere versies is het nog steeds apt-get.

Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/23, 11:58:16 »
In synaptic gaat het ook, maar type eens sudo apt autoremove waarschijnlijk is dat voldoende...
apt autoremove werkt enkel vanaf 16.04. Bij de oudere versies is het nog steeds apt-get.
Wordt dat...
sudo apt-get autoremove...dan??
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Nero

  • Lid
Re: (Pjotr?) Oude kernels verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/23, 12:07:16 »
Zo is het.