Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen  (gelezen 5729 keer)

Offline Edp

  • Lid
Na een succesvolle standaard installatie met de optie om Ubuntu te installeren en (hopelijk daarmee windows xp te verwijderen) blijft na de eerste herstart en latere opstart nog steeds windows xp verschijnen.
Hoe kan ik Ubuntu starten en eventueel van hieruit windows verwijderen.?

Ubuntu 9.10 laatste versie

Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/24, 21:00:20 »
Hoi Edp, welkom op dit forum!

Allereerst: heb je Ubuntu geïnstalleerd vanaf de cd, of heb je de optie "Install inside Windows" gebruikt? Als je hebt geïnstalleerd vanaf de cd, heb je Ubuntu dan de gehele schijf laten gebruiken, of heb je het naast Windows gezet?

Offline Edp

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/24, 21:12:08 »
Hi Cumulus007,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geinstalleerd vanaf de cd die ik vanmorgen zonder probleem na download heb gebrand.
Ik heb gekozen voor "Installeer Ubuntu" daarna heb ik gekozen voor "leegmaken en de gehele schijf gebruiken"
De installatie is netjes volgens verwachting tot zijn einde gekomen en na herstart en het boot bericht om de cd te verijderen en de tray te sluiten kwam de pc vrolijk met windows xp.
Ik heb de installatie nogmaals uitgevoerd en partities verwijderd en aangemaakt maar ik krijg het idee dat daarbij de windows partitie/directorie niet zichtbaar was.

groeten Ed

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/24, 21:15:45 »
Hi Cumulus007,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb geinstalleerd vanaf de cd die ik vanmorgen zonder probleem na download heb gebrand.
Ik heb gekozen voor "Installeer Ubuntu" daarna heb ik gekozen voor "leegmaken en de gehele schijf gebruiken"
De installatie is netjes volgens verwachting tot zijn einde gekomen en na herstart en het boot bericht om de cd te verijderen en de tray te sluiten kwam de pc vrolijk met windows xp.
Ik heb de installatie nogmaals uitgevoerd en partities verwijderd en aangemaakt maar ik krijg het idee dat daarbij de windows partitie/directorie niet zichtbaar was.

groeten Ed
Ubuntu ziet alle soorten partities, daar ligt het niet aan.

Zou je in een livesessie in de terminal het volgende willen invoeren:

"sudo fdisk -l"

Zou je dit hier willen posten met [ code] ervoor en [/ code] erachter (zonder spaties)?

Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/24, 21:16:34 »
Hmm, heeft de computer een recovery-programma? Misschien gooit die roet in het eten. Wil je even opstarten vanaf de cd, vervolgens naar Systeem -> Beheer -> Partitiebewerker (System -> Administration -> Partion Editor) gaan, rechtsboven in het programma de schijf kiezen waarop je Ubuntu hebt geïnstalleerd, en vervolgens een screenshot maken van het venster? Dan kunnen wij hier zien hoe de harde schijf is ingedeeld en wat er op staat. Plaatjes kun je uploaden naar bijv. http://www.imageshack.us.

@Thijsg, waarom gelijk die terminal erbij pakken  :P

Offline Edp

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/24, 21:20:42 »
Hi Thijsg,

ik heb geen idee wat je bedoelt maar als je bedoelt dat je in een sessie op de pc wil meekijken?
wat mij betreft ok.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/24, 21:23:36 »
Hi Thijsg,

ik heb geen idee wat je bedoelt maar als je bedoelt dat je in een sessie op de pc wil meekijken?
wat mij betreft ok.
Nee, dat bedoel ik niet. Sorry voor de onduidelijkheid.

Toen je Ubuntu installeerde heb je als het goed is de cd in de computer gestopt en toen de computer aangezet. Je kan dan later kiezen tussen "uitproberen zonder wijzigingen" en "Installeer Ubuntu". Als je dan kiest voor uitproberen kom je in een livesessie. Vanuit daar kan je Ubuntu ook installeren.

Offline Edp

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/24, 21:34:16 »
Kan ik de cd ook gebruiekn op een volledig leeg systeem?

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/24, 21:35:37 »
Ja, dat is mogelijk.

Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/24, 21:36:22 »
Jep. De inhoud van de cd wordt in het geheugen gelezen. Het geheugen wordt geleegd als je de computer uit zet.

Offline Edp

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/24, 21:41:53 »
Ik ga eerst de platen poetsen en dan maar eens opnieuw beginnen.
collega's bedankt zover.

Offline Edp

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/26, 11:09:04 »
 ^-^ Gparted als opstart schijf gebrand, platen gepoetst, Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, werkt als een speer
bedankt

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Ubuntu start niet na installatie/herstart, pc blijft met windows komen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/26, 19:35:13 »
^-^ Gparted als opstart schijf gebrand, platen gepoetst, Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, werkt als een speer
bedankt
Fijn, succes met het verdere gebruik.