Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctie te laat beschikbaar?  (gelezen 6935 keer)

Offline eef

  • Lid
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/26, 20:35:07 »
Ha Martijn,

Ik had het script al op 120 gezet en was al bezig je te schrijven dat er dan wel een erg lange bootpauze optrad. :D
Het bestand test verschijnt (dus) wel in /tmp...

groeten, Eef


Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/27, 16:34:18 »
Hee Eef,

Ik denk dat het zo moet lukken:
sudo gedit /usr/local/bin/mount-nfs-execPlak daarin:
#!/bin/bash

# Configuratie
HOST='poetie'
INTERVAL='1' # In seconden
# /Configuratie

# Eerst gaan we controleren of de server die we moeten hebben online is:
while true; do
 ping "$HOST" -c 1 > /dev/null 2>&1
 if [ "$?" = "0" ]; then
  # Ping was succesvol!
  break
 fi
 sleep "$INTERVAL"
done

# Hier mouten we de nfs-shares
mount -a
Denk eraan HOST='poetie' aan te passen naar de server waarvan je wil kijken of die online is. Dat zou bijvoorbeeld google.nl kunnen zijn, maar geen http://google.nl, om maar even een voorbeeldje te geven!

Je kunt ook nog het interval aangeven. Ik heb 'm op 1 seconde gezet. Opslaan, sluiten en vervolgens:
sudo chmod +x /usr/local/bin/mount-nfs-exec
sudo gedit /etc/init.d/nfs-mount-custom
En plak:
#!/bin/bash
if [ "$1" = "start" ]; then
 /usr/local/bin/mount-nfs-exec &
fi
Opslaan en sluiten.

Dat is alles. Je NFS shares worden nu gemount (of tenminste; mount -a wordt uitgevoerd) zodra ping antwoord krijgt van de server. Werkt het?

PS: Verwijder autofs maar weer.

Offline masy

  • Lid
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/27, 20:14:51 »
Als je met NFS werkt, zijn er 2 zaken waar je rekening moet houden.

Je hebt nmap nodig om te controleren of de juiste poorten openstaan:
1:  sudo apt-get install nmap
2:  weten welke IP-adressen je PC's hebben. Met de rechtermuistoets op het netwerk-icoon rechtsboven klikken->Verbindingsinformatie.
     Of via -ifconfig in een console. Bij inet-addr: kijken.

We gaan niet "pingen" naar PC's. Maar controleren rechtstreeks via nmap of de betreffende poorten daadwerkelijk openstaan...

Controleer via nmap of de NFS-client of server werkt via de console :
- sudo nmap -v 192.168.(je pc's (client) ip-adres)
- sudo nmap -v 192.168.(ip-adres van je server)

In de output moet ergens staan:
PORT STATE     SERVICE
2049/tcp open  nfs

Vind je die output niet, is de kans groot dat IPtables (firewall) de nfs-client/server blokkeert.
Installeer dan firestarter:
- sudo apt-get install firestarter. Want via de console werken met IPtables is echt voorbehouden aan de experts onder ons.
 Firestarter is namelijk een eenvoudige grafische schil om IPtables...

Na installatie van Firestarter (wijst zich van zelf), 2 zaken bij voorkeuren aanvinken:
- Minimalizeren naar paneel wanneer venster wordt gesloten;
- Beleidswijzigingen onmiddelijk doorvoeren;

Je PC is via IPtables altijd beschermt, zelfs al bij het opstarten. Daar hoef je niets voor te doen.
Firestarter zul je echter handmatig na het inloggen moeten opstarten. Het icoontje van firestarter moet ALTIJD blauw zijn.
Wordt deze rood, heeft er een blokkering plaatsgevonden. Onder Firestarter zijn er mooie controle mogelijkheden:
- Klik op actieve verbindingen en je ziet direct welke programma's momenteel met een (inter)netwerk verbinding werken;
- Klik op gebeurtenissen en je ziet direct waarom Firestarter netwerk-verbindingen heeft geblokkeerd (Het icoontje rood geworden is).
  Als je met de rechtermuistoets hierop klikt, kun je meteen zoeken naar computernamen. (DNS). Ipv IP-adressen krijg je namen te zien.

Maar hier zijn we momenteel niet in geïnteresseerd. Het derde tabblad: Beleid is wat we nodig hebben. Aanpassen van beleid voor inkomend verkeer is wat we nodig hebben:
Met de rechtermuistoets voegen we hier bij verbindingen toestaan, 2 beleidsregels toe. Nl. de ip-adressen van zowel de NFS-client als de server PC.
Bij dienst toestaan gaan we hetzelfde tewerk en kiezen we uit de lijst: NFS en geven ipv iedereen alleen de IP-adressen van de NFS-client en server op.

Test daarna opnieuw via nmap of de poorten nu wel openstaan. Ik garandeer je dat je versteld zult staan van de verbindings-snelheid van NFS.
Als je alleen tussen Linux (Ubuntu) pc's wilt "sharen" is NFS de aangewezen methode. Niks Samba of iets anders. NFS maakt een verbinding tot stand alsof het een lokale drive is...

En als je wilt weten of je PC afdoende beschermt is door IPtables adviseer ik de online testen van: http://www.pcflank.com

Gr. Masy

 



 

 

   



Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/27, 20:29:19 »
Masy, alles werkt prima, dat is het probleem niet. Hetvolgende gebeurt als Eef met wireless opstart:
  • Ubuntu start op
  • Ubuntu probeert de nfs-shares te mounten, maar dat mislukt omdat er geen netwerkverbinding is
  • Ubuntu gaat verder met booten en mount de nfs-shares niet
Dat is dus het hele probleem. Omdat de netwerkverbinding pas in een later stadium (na het inloggen) tot stand wordt gebracht, zijn de shares niet gemount.

Wat ik nu heb gedaan is hetvolgende: Mijn script start op als Ubuntu start en kijkt of ie verbinding kan maken met de machine waar de shares op staan. Als dit zo is, is er dus een werkende verbinding en als dit niet zo is, is er geen netwerkverbinding.

Zodra het script "weet" dat er een verbinding is (i.e. het  kan de machine pingen) mount ie de shares d.mv. mount -a.

Ik weet dat het script niet perfect is en dat, zoals jij al aangeeft, het zou moeten controleren of er wel shares beschikbaar zijn. Hoewel dit wel de juiste manier is, is het de moeite niet waard om dit te programmeren. In bijna 100% van de gevallen zal het toch goed gaan.

Offline eef

  • Lid
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/28, 20:11:10 »
Ha Masy en Martijn,

Ik zie dat Masy ook hard aan het werk is om het probleem op te lossen. Hoewel ik zijn inspanningen erg op prijs stel, vermoed ik dat hij een goede oplossing heeft voor het verkeerde probleem. Ik heb Masy's oplossing nog niet uitgeprobeerd. Ik blijf nog even op de lijn van Martijn zitten. Martijn formuleert het probleem vrij helder en bezit de logica van de eenvoud. Helaas werkt zijn oplossing (nog) niet.

Bij het opstarten gebeurt er niets meer of minder dan anders.

Dit is een uitvoer van de terminal als ik een stukje oplossing handmatig uitprobeer.
eef@tecra:~$ /usr/local/bin/mount-nfs-exec
/usr/local/bin/mount-nfs-exec: line 4: px-eh: opdracht niet gevonden

Stopt het script dan daar? px-eh bestaat wel.

als ik in de terminal mijn netwerkschijf ping krijg ik de volgende uitvoer
eef@tecra:~$ ping px-eh
PING px-eh (192.168.2.249) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.2.249: icmp_seq=1 ttl=64 time=4.06 ms
64 bytes from 192.168.2.249: icmp_seq=2 ttl=64 time=2.16 ms
64 bytes from 192.168.2.249: icmp_seq=3 ttl=64 time=2.22 ms

Ik heb voor de zekerheid nog even bij Synaptic gekeken na Masy's betoog voor NSF. (het zal toch niet waar zijn...).Gelukkig stond daar wel iets vermeld; NFScommon/ Is dit voldoende of moet ik nog meer NSF spullen installeren.

Overigens; na al het gerommel klopt mijn probleemstelling niet meer helemaal. "mount -a" levert inmiddels geen resultaat meer op, ik heb de opdracht "mount=a" vervangen door "mount //px-eh/disk"

Het script ziet er nu zo uit:
#!/bin/bash

# Configuratie
HOST= 'px-eh'
INTERVAL='1' # In seconden
# /Configuratie

# Eerst gaan we controleren of de server die we moeten hebben online is:
while true; do
 ping "$HOST" -c 1 > /dev/null 2>&1
 if [ "$?" = "0" ]; then
  # Ping was succesvol!
  break
 fi
 sleep "$INTERVAL"
done

# Hier mouten we de nfs-shares
mount //px-eh/disk
mount //px-eh/usbdisk1

Ik hoop dat jullile verder ideeen krijgen of een domme schrijffout van mij zien die alles in een keer oplost... =D

groeten, Eef

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/07/28, 20:19:21 »
HOST= 'px-eh'moet
HOST='px-eh'worden (spatie) :)

En mount -a zou gewoon moeten werken. Heb je in /etc/fstab staan auto als optie aanstaan? Dus zoiets:
Citaat
poetie:/home/martijn/Userspace /mnt/Userspace nfs defaults,auto 0 0
Let erop dat er geen spatie tussen defaults en auto staat!

Offline eef

  • Lid
Re: geen netwerkshares, draadloos netwerkfunctionaliteit te laat beschikbaar?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/07/28, 20:55:12 »
Verrek, hij doet het! (de noauto optie was van een eerder advies wat nog was blijven plakken)
Bij opstarten zijn mijn twee shares gelijk* (!) draadloos beschikbaar. Geweldig handig.

Martijn, Masy, Vanadium en anderen, erg bedankt voor jullie moeite.

groeten, Eef

*pas 15 seconden na de shares komt het netwerkicoontje tevoorschijn. Je zou zeggen dat de netwerkfunctionaliteit pas op dat moment beschikbaar is. Terwijl daar het probleem juist lag.
ra,ra,ra...
Een academische discussie verder...

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Er draait een daemon in de achtergrond. Het icoontje is gewoon een frontend dat daar op inplugt ;). De verbinding wordt dus waarschijnlijk beschikbaar op het moment dat je inlogt (dan heeft de daemon van networkmanager toegang tot je draadloze sleutels).

Maar fijn dat het nu werkt!