Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java nodig?  (gelezen 861 keer)

Offline Dump

  • Lid
java nodig?
« Gepost op: 2015/09/16, 14:55:09 »
Hoi allen.

Ik ben alles aan het installeren volgens de gebruikelijke tips die hier aangeboden worden.
Nu kom ik bij java en in het verleden ben ik daar met een andere kast wel is mee bezig geweest.
--- https://sites.google.com/site/computertip/java ---
Een hele rits van aanbevelingen maar heb ik java nu echt nodig?

Gr. Dump.
P.s. Xubuntu in gebruik
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/16, 14:59:13 »
Nee, tenzij.

Zie de uitleg in mijn handleiding.  =D

Offline Dump

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/16, 15:17:12 »
Hallo Potjr

Er is ook nog een optie voor  web control panel en web start van icedtea. Horen die er ook bij?

Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: java nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/16, 15:19:51 »
Nog nooit geinstalleerd. Ja onder win95 of zo ooit eens en vrijwel meteen weer verwijderd.
Nog nooit gemist. Niet nodig voor de gebruikelijke sites zoals schoolsystemen of bankzaken e.d.
Doordat java applicaties gelegenheid biedt te draaien is voorzichtigheid in acht te nemen voor de veiligheid. Niet alle applicaties die daardoor kunnen draaien zijn goed of goedwillend.
Waar ik het wel geïnstalleerd zie zie ik door updates vaak meerdere versies tegelijk draaien. Ook nooit begrepen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Dump

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/16, 15:44:43 »
Mooi.
Dan ben ik er ook klaar mee.
Bedankt. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline MKe

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/16, 15:55:20 »
Nog nooit geinstalleerd. Ja onder win95 of zo ooit eens en vrijwel meteen weer verwijderd.
Nog nooit gemist. Niet nodig voor de gebruikelijke sites zoals schoolsystemen of bankzaken e.d.
Java is niet alleen voor sites, maar Java is in principe een programmeertaal. Als je software hebt die in Java zijn geprogrammeerd heb je de java engine nodig.
Icetea is een opensource versie van Java (wat van Oracle komt). Zie het als een reverse enginering van de engine. Theoretisch gesproken zou Icetea voldoende moeten zijn. Heeft de programmeur echter Oracle specifieke code gebruikt, dan gaat het niet werken.  Dit zal (hopelijk) echter zelden gebeuren. Ikzelf heb het wel gehad en daarom ook Java geinstalleerd.


Doordat java applicaties gelegenheid biedt te draaien is voorzichtigheid in acht te nemen voor de veiligheid. Niet alle applicaties die daardoor kunnen draaien zijn goed of goedwillend.
Dit geld dus ook voor Python, Perl en (op windows) .net. Dit zijn allemaal omgevingen die ervoor zorgen dat scripts die in de betreffende taal zijn geschreven kunnen worden uitgevoerd. Java is hier niet uniek in. Reken er ook op dat Icetea waarschijnlijk dezelfde kwetsbaarheden hebben.

Re: java nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/16, 18:06:59 »
Duidelijke aanvulling MKe.
Al is het mijn ervaring dat Java nogal eens de boosdoener bleek van problemen daar waar dit bij die collega-apps zelden was. Ervaring opgedaan bij vele andere pc's dan alleen mijne.

Dan nog vind ik persoonlijk het zéér slecht dat een programma door updaten de oude laat staan waardoor er twee of zelfs meer versies naast elkaar blijken te draaien.
Vind ik het slecht dat programmadirectoryA met alle bestanden blijft bestaan terwijl de update in programmadirectoryB al actief is (en daarnaast dan ook nog A gewoon actief naast B blijkt te draaien).

Sorry maar bij mij komt dat erg onprofessioneel over en ik vind het mede daardoor slechte programmatuur. Een applicatie welke ik dan niet eens mis ook nog, dus overbodig.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 19:17:38 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/16, 18:29:07 »
Ik vermoed dat dit gedaan wordt voor backward compatibility. Volgens mij  willen scripts die op een oudere versie zijn geschreven nog wel eens weigeren op een nieuwere versie van Java. Maar ik ben het met je eens. Ik ben zelf programmeur en probeer Java altijd te mijden. Er zitten te veel haken en ogen aan naar mijn smaak. Veel programma's die in Java zijn geschreven zijn onnodig zwaar voor het systeem en wat mij betreft stoppen ze zo snel mogelijk met Java. Maar er zijn ook belangrijke programma's die dan niet meer werken. Denk maar eens aan Libre Office, wat volledig in Java is geprogrammeerd.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 18:31:38 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: java nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/16, 19:24:43 »
Ik vermoed dat dit gedaan wordt voor backward compatibility. Volgens mij  willen scripts die op een oudere versie zijn geschreven nog wel eens weigeren op een nieuwere versie van Java. Maar ik ben het met je eens. Ik ben zelf programmeur en ...
Dat is dan toch een uiterst ongebruikelijke oplossing.
Mozilla v41 voor (x)html5 laat toch ook geen Mozilla v18 ernaast draaien om html3 sites te kunnen lezen?
En naast thunderbird v38 blijft toch ook geen v11 draaien voor plain-text-emails?
Zoiets flikt geen enkele it-er.
Voor mij in elk geval een onbegrijpelijke gebeurtenis. Maar wel storend voor een goed werkende pc.
Denk maar eens aan Libre Office, wat volledig in Java is geprogrammeerd.
Draai hier op mijn linuxbak dan Java? Dat heb ik nooit geïnstalleerd en LO werkt toch gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 19:27:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/16, 22:30:25 »
Ja hoor, maar in Ubuntu is dat volgens mij  Icetea.

Meerdere java versies draaien is helemaal niet vreemd en java was zijn tijd daarmee zeer vooruit. Java Programma's runnen in een soort containers, de java virtual machine.  Hierdoor worden ze enigszins afgeschermd van het onderliggend os, dus ik kan me voorstellen dat dit het mogelijk maakt om meerdere versies naast elkaar te draaien.  Met andere talen, zoals C libraries kun je meer in de problemen komen.

Van python heb je trouwens op de belangrijkste distros ook minimaal 2 versies op je computer draaien, python2.7 en python3.4. Python heeft verder een methode dat virtualenv heet, waarmee veel meer versies naast elkaar kunnen draaien en geinstalleerde libraries ook gescheiden, in een container kunnen werken. Ik als python programeur heb misschien wel 20 verschillende python installaties op mijn machine draien, dus zo vreemd is het allemaal niet.
De moderne wereld gaat zelfs nog een stap verder om ook c etc. In verschillende versies naast elkaar te draaien. Met Docker virtualiseer je een os, zodat software op je machine kan draaien met zijn eigen linuxkernels en libraries, keurig geschijden van de hoofd OS. Zo draai ik hier Apache in een centos omgeving op Ubuntu, terwijl het geheel functioneert als een gewoon eigen proces (in tegenstelling tot een virtuele machine).

(Ik ben overigens geen expert op java, dus misschien kan iemand anders me verbeteren als  ik onzin uitkraam  :) )
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 22:36:06 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: java nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/16, 23:55:53 »
@MKe
IcedTea is de plugin voor de browser (dat is ook precies het beruchte stuk van Java, en waar vaak op wordt gedoeld als men zegt dat Java onveilig is). In Ubuntu heb je verder twee grote Javapakketten: openjdk-7-jre en openjdk-7-jdk (ook hoofdversie 8 in 15.04). De JRE (Runtime Environment) heb je nodig om Javaprogramma's te kunnen uitvoeren en de JDK (Development Kit) om ze te bouwen. Misschien ook nog wel grappig om te vermelden is dat de JVM ook best populair is als platform voor andere talen. Bijvoorbeeld Groovy, Scala en Clojure. Van die talen weet ik verder niks maar je komt ze weleens tegen.

-- Totaal offtopic --
Overigens denk ik dat als Java ooit populair was geworden voor consumentensoftware (in plaats van native Windows- en Mac-software) ook Linux een stuk meer kans zou hebben gehad op die markt. Neem Minecraft bijvoorbeeld. Dat is een grote game die op Linux werkte, ver voor de Steam hype. Puur en alleen maar omdat Java van nature cross-platform is, niet omdat de ontwikkelaar van Linux houdt. Wat Java de das om heeft gedaan voor desktopsoftware is waarschijnlijk de traagheid (in de tijd van oudere systemen, en Java is op dat vlak natuurlijk ook flink verbeterd door de jaren) en de lelijke standaard UI-toolkit. Misschien ook wel de angst dat bij een Java-applicatie de broncode makkelijker achterhaald kan worden dan bij een native Windows executable.

Re: java nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/16, 23:57:15 »
Ik heb enkele verkeerswebcams-sites die Java vereisen, dus het geldt niet alleen voor apps.

Offline jan11000

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/17, 05:26:16 »
Java niet installeren ivm veiligheids risico's, dit is voor elke OS.

Als je het echt nodig hebt, kun je het natuurlijk installeren, maar liever niet.

Re: java nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/17, 11:17:46 »
Ja hoor, maar in Ubuntu is dat volgens mij  Icetea.

@MKe
IcedTea is de plugin voor de browser (dat is ook precies het beruchte stuk van Java, en waar vaak op wordt gedoeld als men zegt dat Java onveilig is)

Ook nooit geinstalleerd. Dan draait deze toch ook niet?
Soms krijg ik ook meldingen dat Java(script) niet aan staat. (Goh, dan kan ik die advertentie niet zien. Dat is balen.  8-) )
Ik heb het niet. Ik mis het niet.

Mijn standpunt. Niet nodig, niet installeren.
En daarna goed opletten want ik heb vaker dan eens bij mensen java tot 3 maal toe draaiend geconstateerd op "trage" pc's.
Na mijn vraag waarom zij java hadden volgde vrijwel altijd het gesprek "ooit moeten installeren voor programma X", "maar draait programma X nog dan? want ik zie hem niet", waarop het antwoord "nee, dat heb ik er heel lang terug al vanaf gegooid". Maar wel nog steeds 3 versies java in het int. geheugen draaiend en dus 3 deuren op een kier voor virussen.  :P
« Laatst bewerkt op: 2015/09/17, 11:22:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/17, 12:27:41 »
Hiermede kom ik op elke site goed uit de voeten!.
Xubuntu 14.04.3 lts.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/17, 12:30:59 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: java nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/17, 12:36:05 »
Java niet installeren ivm veiligheids risico's, dit is voor elke OS.

Als je het echt nodig hebt, kun je het natuurlijk installeren, maar liever niet.

Dit is zeker goed en juist advies; Java RunTime is hackbaar vanuit het internet: zelfs zonder een plugin  ;)

In geen geval installeren, enkel als je daar gegronde redenen voor hebt. Als iets niet direct lukt, zoek dan eventuele alternatieven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: java nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/17, 13:00:54 »
Overigens is Javascript iets heel anders dan Java. Deze twee hebben niets met elkaar te maken en zonder Javascript kun je eigenlijk nauwelijks internetten.


Re: java nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/17, 13:22:57 »
Overigens is Javascript iets heel anders dan Java. Deze twee hebben niets met elkaar te maken en zonder Javascript kun je eigenlijk nauwelijks internetten.

Klopt. En javascript wordt gewoon gelezen door je browser. Daar hoef je geen sun-java voor te installeren.

Het verward mij ook dat er gesproken wordt over "plugin" en "installeren".
Dat stukje "java" die ik nodig zou hebben om LibreOffice te kunnen draaien (zoals gesteld wordt) zit al ingebakken in de OS en daar hoef ik verder niets apart voor te installeren (denk ik dan maar, aangezien hier LO draait zonder dat ik ooit zelf iets aan java geinstalleerd heb).

Dus of het nu om java of javascript gaat, in beide gevallen is installeren in mijn ogen onnodig.
Door de vraag en reacties ga ik er dan ook vanuit dat de vraag de java-plugin voor de browser betreft, en daar zijn mijn reacties ook op gebaseerd.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: java nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/17, 19:56:38 »
Ik heb het dus nodig, zoals ik al zei, voor enkele verkeerswebcamsites die zonder Java niet werken. Dus in mijn ogen is het soms wel nodig. Inderdaad alleen installeren wanneer echt nodig.