Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox  (gelezen 1454 keer)

Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Gepost op: 2015/08/17, 14:45:54 »
Ik draai (nog steeds naar alle tevredenheid) Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx) met Firefox 20.0 (Mozilla Firefox for Ubuntu canonical – 1.0). Als ik Gmail opstart onder Firefox krijg ik de melding: “Deze versie van Firefox wordt niet langer ondersteund. Voer een upgrade uit naar een ondersteunde browser.” Een upgrade of nieuwe versie via Ubuntu Software Center lukt niet; Firefox komt er niet in voor. Na download via de Mozilla-website krijg ik in de download-map “firefox-40.0.2.tar.bz2”. Als ik die dubbel aanklik wordt ‘ie uitgepakt in een map “firefox”, ergens in de root, maar (voor mij) niet te traceren. (???) Na een herinstallatie via “Synaptic Package Manager” krijg ik steeds weer Firefox 20.0. In de lijst met packages zie ik wel een hele rits Firefox 20.0 bestanden, maar niet Firefox 40.0.2. Wat moet ik doen om die laatste actief te krijgen?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/17, 14:48:55 »
Upgraden naar een nieuwere versie van Ubuntu die nog wel ondersteuning krijgt.
(incl updates voor Firefox...)

Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/17, 15:01:32 »
Hmmmm... dat wordt dus een hele operatie voor een klein probleem.  :-\
Ik ga wel verder met Chromium. Toch bedankt voor je antwoord. 
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/17, 15:04:33 »
Hmmmm... dat wordt dus een hele operatie voor een klein probleem.  :-\
Doorgaan met de overleden Ubuntu 10.04 is geen klein probleem, maar juist een zeer groot probleem. Je systeem is hoogst onveilig.  :o

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/17, 15:31:43 »
Hmmmm... dat wordt dus een hele operatie voor een klein probleem.  :-\
Doorgaan met de overleden Ubuntu 10.04 is geen klein probleem, maar juist een zeer groot probleem. Je systeem is hoogst onveilig.  :o

Inderdaad, de Lucid Lynx is inmiddels uitgefaseerd. Zoals Pjotr al zei is dat erg onveilig omdat je geen updates meer ontvangt. Onderschat het belang van een up-to-date installatie alsjeblieft niet...

Afhankelijk van het type computer (qua hardware) dat je gebruikt is het verstandig om te upgraden naar Ubuntu 14.04 of misschien Xubuntu 14.04 (op een pc met wat lagere hardware specificaties). En anders zijn er hier op het forum genoeg mensen die advies kunnen geven over de meest geschikte variant voor jouw hardware. Bij zo'n vraag dus wel altijd je pc specificaties en gebruiksdoel vernoemen, dat maakt het makkelijker om goed advies te geven.

Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/17, 15:39:59 »
Hoogst onveilig ??!! In welk opzicht? Ik dacht dat alleen Windows onveilig was. Ik las op internet een (bijna) veilige methode voor internetbankieren: Linux naast Windows, al dan niet met Wubi. Toch niet zo veilig dus? Xubuntu, Lubuntu en Kubuntu (Live) heb ik al eens uitgeprobeerd op een testsysteem; daar staan nu OpenSuse en Linux Mint op. Dat wordt dus toch tijd vrijmaken voor een upgrade, begrijp ik. Bedankt voor jullie reacties. 
« Laatst bewerkt op: 2015/08/17, 15:47:20 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/17, 15:51:35 »
Hoogst onveilig ??!! In welk opzicht? Ik dacht dat alleen Windows onveilig was.
Elk besturingssysteem dat geen veiligheids-updates meer krijgt, is zeer onveilig. Waarom denk je, dat je ook in Linux veiligheids-updates krijgt? Voor de lol of zo?  =D

Alleen een bijgewerkte Linux is veilig. Windows daarentegen is nooit goed veilig te krijgen, zelfs niet met alle updates. Dat is dus het veiligheidsverschil tussen Linux en Windows.

Net als valk, raad ik aan om op te waarderen naar 14.04 LTS. Dat doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen
« Laatst bewerkt op: 2015/08/17, 15:54:18 door Pjotr »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/17, 15:53:00 »
Hoogst onveilig ??!! In welk opzicht? Ik dacht dat alleen Windows onveilig was. Ik las op internet een (bijna) veilige methode voor internetbankieren: Linux naast Windows, al dan niet met Wubi. Toch niet zo veilig dus? Xubuntu, Lubuntu en Kubuntu (Live) heb ik al eens uitgeprobeerd op een testsysteem; daar staan nu OpenSuse en Linux Mint op. Dat wordt dus toch tijd vrijmaken voor een upgrade, begrijp ik. Bedankt voor jullie reacties.

Een systeem wat niet niet up-to-date is, of dat nou Windows, OSX of Linux is, kan altijd onveilig zijn omdat veiligheidsgaten in de software niet gedicht zijn. Een verouderd systeem als Ubuntu 10.04 is dus per definitie onveilig omdat veiligheidsupdates daarvoor überhaupt niet meer uitkomen. Daarmee dus eigenlijk vergelijkbaar met Windows XP.

Succes met de upgrade dus! Er is hiervoor flink wat info beschikbaar zie hieronder wat linkjes.

http://wiki.ubuntu-nl.org/
https://sites.google.com/site/computertip/


Re: Installeren nieuwe(re) versie van Firefox
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/17, 15:54:36 »
Reuze bedankt. :)
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME