Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Conversie naar UTF8  (gelezen 2133 keer)

Offline ronaldo

  • Lid
Conversie naar UTF8
« Gepost op: 2009/06/12, 11:42:23 »
Dag mensen, niet zeker op dit de juiste plaats is voor dit topic, verplaatst anders maar...

Ik ben begonnen met het leveren van een bijdrage aan een open-source CMS systeem (Impress CMS, zie www.impresscms.org), en dan m.n. aan het vertalen ervan. Het is me gelukt met SVN aan de slag te gaan.
Nu zie ik echter dat de files die ik bewerk niet volgens de bedoeling speciale lettertekens weergeven, zoals ë en á. Dit wordt dan onleesbaar.
Ik denk dat het probleem erin zit dat ik e.e.a. in UTF8 moet omzetten.

Hoe doe ik dat?
In de teksteditor zie ik die mogelijkheid namelijk niet.
Ik begreep dat in Windows dit gewoon met WordPad kan (wat ik hiermee wil zeggen is dat ik denk dat in Ubuntu ook makkelijk zou moeten kunnen.....)

Dank en groeten,

Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/12, 12:47:42 »
Normaal zou je ergens de encodering moeten kunnen aanvinken. Kan je dat niet, vraag dan je geld terug :P of installeer een Echte Teksteditor™ :P

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline ronaldo

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/12, 12:54:13 »
In de standaard tekst editor van Ubuntu kan ik die optie niet vinden...
Wat is in jou ogen een echte tekst editor?

Dank !!!

Groet,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/12, 12:59:29 »
Als je wat meer wil gaan programmeren, is Geany wel een aanrader. Als je niet wil programmeren kan je het natuurlijk ook als gewone teksteditor gebruiken ;)

Offline ronaldo

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/12, 13:24:54 »
Dank je Johan,

Dat werkt inderdaad soepeltjes.
Maarrrr.....
Nu heb ik een bestand bewerkt en het woord Geëindigd ingevoerd.
Ik heb i de preferences van Geany ingegeven dat nieuwe, maar ook nieuw geopende bestanden in UTF-8 gezet dienen te worden.
Toch staat er online niet geëindigd maar
Geëindigd

Heb je een idee hoe dit kan?

Dank en groeten,

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/12, 13:52:11 »
De grote vraag is welke encodering de bestanden op de SVN server gebruiken, en of je die wel goed binnengehaald hebt. Je wil namelijk wel dezelfde encodering gebruiken.

Offline ronaldo

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/12, 14:02:37 »
OK. Misschien haal ik dus wel 2 dingen door elkaar?
Ik ging er tot zojuist vanuit dat de php bestanden dezelfde encodering zouden hebben als de database; en die is in UTF-8....
Ik duik er eens in.

Dank voor je hulp Johan.
Mogelijk kom ik de komende dagen terug in dit draadje...

Hartelijke groeten,

Offline track

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/12, 16:05:20 »
Hoi Ronaldo,

in principe kun je bij alle applicaties kiezen welke codering je wilt gebruiken.  (bij de editor enz.)
En die converteert ook netjes als je knipt en plakt.

Maar, als je ooit iets in een bepaalde codering hebt staan en dat met iets in een andere codering automatisch wilt samenvoegen
moet je het toch hercoderen.

Daarvoor gebruik ik gewoon op de commandolijn  iconv  (dus b.v.  iconv -f ISO8859-1 -t UTF-8  mijnIso.txt > mijnUtf.txt )
En daarna kun je er verder mee knutselen.

Vriendelijke groet,

track

Offline track

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/12, 16:10:27 »
In de standaard tekst editor van Ubuntu kan ik die optie niet vinden...
Bij  gedit kies je de codering van een bestand tijdens het openen onderaan via het hokje "codering".

track

Offline ronaldo

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/12, 16:17:09 »
OK track, dus dan zou het
iconv -f ISO8859-1 -t UTF-8  pad/naar/main.php > pad/naar/main.phpworden voor mijn bestand?

Die optie in gEdit heb ik idd gevonden, maar het maakte geen verschil, dus zit het hem idd in het hercoderen.
Met de terminal ben ik echter niet zo handig, vandaar mijn vraag...
Kan ik die conversie ook voor een hele map doen?

Dank en groeten,

Offline track

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/12, 16:41:06 »
Het zal niet lukken als je het gwijzigde bestand naar zich zelf opslaat.  Mogelijk lukt het met de optie "-o",
en anders wordt het zoiets:
cp -f pad/naar/main.php  *.bak && iconv -f ISO8859-1 -t UTF-8  pad/naar/main.php.bak > pad/naar/main.php
De conversie van een hele map zal een scriptje met  for $i in pad/naar/* do iconv -f ISO8859-1 -t UTF-8 $i > $i.utf ; done  of zoiets worden.

Bij  gedit zit er wél een verschil tussen als je een bestand als "utf-8" opent en een é intikt
en daarna hem als "iso8859-1" opent en weer een é intikt.  (de andere volgorde zal niet lukken)

track

Offline ronaldo

  • Lid
Re: Conversie naar UTF8
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/15, 06:40:04 »
OK track, reuze bedankt voor je moeite!

Ik ga eerst maar eens bestandje voor bestandje doen, én vanaf nu alle nieuwe bestanden in 1 keer goed coderen.

Hartelijke groet,