Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: review 12.04  (gelezen 13234 keer)

review 12.04
« Gepost op: 2012/05/01, 06:49:23 »
Als het goed is, mag het ook eens gezegd worden.  :D

http://www.zdnet.be/reviews/138986/review-ubuntu-12-04-precise-pagolin-/
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: review 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/01, 10:02:30 »
Leuk om te lezen! En goed is-ie zeker, dat is ook mijn ervaring. De beste LTS aller tijden.  :)

Re: review 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/01, 10:24:14 »

Offline bwman

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 20:25:25 »
hij lijkt hier bij mij sneller op te starten.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: review 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/01, 20:58:10 »
Ben er heel tevreden van op mijn server tot nu toe. :)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: review 12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/01, 21:24:20 »
Ben er heel tevreden van op mijn server tot nu toe. :)

Geen Mac OSX Server, Sey? ;)

Re: review 12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/02, 00:39:16 »
Ben er heel tevreden van op mijn server tot nu toe. :)

Geen Mac OSX Server, Sey? ;)
Ìs dat niet al opgedoekt, gezien Apple zelf Solaris schijnt te gebruiken? Of was het een 1 Aprilgrap, zoals Windows Server? ;)

Protip: als het een GUI forceert, dan is het geen server OS.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline petervs

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/02, 09:00:26 »
Bij 'n kennis van 78 jaar oud heb ik 10.04 ingewisseld voor 12.04 met unity. Hij vond het nog handiger ook. Zelf ben ik ook compleet over naar 12.04 en dat bevalt me uitstekend.
Het enige minpuntje is een bug in het pakket xserver-xorg-video-intel (2:2.17.0-1ubuntu4). Ik heb af en toe vastlopers op zowel de laptop als m'n desktop computer.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: review 12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/03, 09:10:15 »
Op een vijf jaar oude computer: 41 seconden van BIOS-scherm tot volledig opgestarte werkomgeving met bureaublad.  =D

Met Xubuntu 12.04, dat wel. Wat er eerst op stond, was Ubuntu 10.04 met Gnome. Die deed er meer dan 10 seconden langer over.

Ook de werkingssnelheid is merkbaar verhoogd. Net of ik een nieuwe computer heb....
« Laatst bewerkt op: 2012/05/03, 09:13:04 door Pjotr »

Re: review 12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/03, 22:14:27 »
Hier ook een snelle boottijd van Kubuntu van Bios tot bureaublad: 45 seconden met de laptop uit mijn onderschrift.
Stabiliteit is heel goed te noemen, zelfs na de eerste schrik met de Alpha's .
Xubuntu is gewoon supergoed, draai hem dagelijks met andere software dan gebruikelijk en gewoon top !
Ubuntu zelf vind ik ook een stuk verbeterd t.o.v. 11.10, mijn vriendin gebruikt hem dagelijks en is gewoon tevreden (dat wil al wat zeggen hoor ;) ).

Ben benieuwd voor de komende maanden tot juli wat de eerste lading updates gaan geven. Maar kan 12.04 nog beter ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: review 12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/03, 23:35:20 »
Maar kan 12.04 nog beter ?
Zowat niet, in mijn belevenis.... Nog nooit van het begin af aan een zo vlekkeloze ervaring gehad, met welke Ubuntuversie dan ook.  =D

Re: review 12.04
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/04, 00:01:40 »
BBC heeft ook een review staan http://www.bbc.com/news/technology-17916879 en daarin zag ik het volgende:
Citaat
A third class of users is also attracted to the system - public bodies looking to cut their IT bills. The Dutch ministry of defence, part of France's police force and schools across the south of Spain have all opted to switch thousands of their PCs to the software.
Dat is nieuw voor mij, weet iemand van jullie daar meer van :P?

Offline Tom

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/04, 00:13:54 »
Het enige in Xubuntu is de xfce4-weather-plugin meestal gaat hij goed maar zoals nu op dit moment weer ,,No Data,,
Bezie mij dat nog een week aan en als die niet betert  zet ik de ,,indicator-weather,, er op die werkt altijd , waarschijnlijk een betere (stabiele) Weather Server.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: review 12.04
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/04, 00:38:55 »
BBC heeft ook een review staan http://www.bbc.com/news/technology-17916879 en daarin zag ik het volgende:
Citaat
A third class of users is also attracted to the system - public bodies looking to cut their IT bills. The Dutch ministry of defence, part of France's police force and schools across the south of Spain have all opted to switch thousands of their PCs to the software.
Dat is nieuw voor mij, weet iemand van jullie daar meer van :P?

Ik las het ook ja... ik weet wel dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken op Linux is overgegaan, maar van Defensie is ook nieuw voor mij.

Re: review 12.04
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/04, 18:43:58 »

Offline RikRik

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/04, 22:25:20 »
Maar kan 12.04 nog beter ?
Zowat niet, in mijn belevenis.... Nog nooit van het begin af aan een zo vlekkeloze ervaring gehad, met welke Ubuntuversie dan ook.  =D

Ubuntu 12.04 is volgens mij de beste versie tot nu toe. Opvallend snel, bij mij, met m' n al oude dualcore in 35 s gestart.  Ik heb ook het gevoel dat de hardeschijf veel minder werk verricht dan met de vorige versies.  Gelukkig heb ik ook geen problemen meer met de weergave van m'n HD filmpjes.  Al met al tevreden dus , zelfs Unity vind zo goed geworden dat er geen behoefte is aan de oude menustructuur zoals in classic.  Tot nu toe nog geen kinderziekte kunnen ontdekken. Ubuntu als besturing hoeft voor mij niet beter...heel veel software in softwarecentrum mag van mij wel op een hoger niveau in de toekomst...

Offline Patch

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/05, 00:04:10 »
Na alle enthousiaste reakties had ik besloten over te gaan naar 12.04, ik kom van 10.04.
Een fresh install gedaan, alle data van de home partitie blijft staan en gaat keurig mee, alle hardware lijkt keurig te werken.
Met name het automounten  via fstab van mijn netwerkschijven lijkt nu beter te werken. Geen issues meer met unmounten bij afsluiten.

Dus eerste impressie: gunstig. Maar toch... na een tijdje spelen met de opties wordt ik eerlijk gezegd niet blij van Unity.
Dat zal mede komen omdat ik een grote compiz fan ben. Hierdoor ben ik ooit met Ubuntu begonnen (met 6.10, het vroege Beryl tijdperk).
Compiz laat zich niet al te lekker integreren met de Unity interface. Ik kwam nogal wat crashes tegen. Juist de overall desktop performance voelt ook minder smooth, dit zou aan mijn systeem kunnen liggen (single core sempron laptop)
Maar ik ben na een uurtje of wat toch maar weer geswitched naar de gnome omgeving. Hier is de performance stukken vlotter.
Compiz lijkt zich iig beter te gedragen, hoewel vensterwisselingen iets minder mooi lopen: transparantie effecten worden een fractie van een seconde wit waardoor geen mooie transities. XBMC daarentegen werkt perfect met terwijl ook compiz actief is. Qua video performance lijkt terrein gewonnen.

Verder kwam ik nog een vreemde bug tegen: plots was mijn menu deels opgebouwd uit Chinese karakters! Ik blijk niet de enige te zijn.
(http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1969183)
Ik ben een trouwe Ubuntu gebruiker en wist het binnen 5 minuten op te lossen, maar voor nieuwe gebruikers kan zoiets een deal breaker zijn!

Het gevoel van controle dat ik juist zo kenmerkend vond voor "mijn" Ubuntu is flink afgenomen. Minder opties.
Het is allemaal wel via de terminal te regelen maar toch...

Al met al mixed feelings. Eens zien hoe het er met een paar updates uitziet.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline RikRik

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/05, 21:41:41 »

Re: review 12.04
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/05, 21:49:00 »
Ook NixiePixel heeft een review gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=sOVLhnOCLMM

Re: review 12.04
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/05, 21:58:44 »
Ook NixiePixel heeft een review gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=sOVLhnOCLMM

Nixie kon natuurlijk niet uitblijven. Nixie <3

Re: review 12.04
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/05, 22:11:09 »
Zowat niet, in mijn belevenis.... Nog nooit van het begin af aan een zo vlekkeloze ervaring gehad, met welke Ubuntuversie dan ook.  =D

Tja, dat had ik met Maverick Meerkat. Vanaf het begin heb ik nog geen foutmelding of wat voor "glitch" ook gezien op mijn meest gebruikte laptop. Met pijn in het hart moest ik afscheid nemen van 10.10, om plaats te maken voor Ubuntu 12.04. Daar had ik toch wel wat issues. Xubuntu 12.04 doet het een stuk beter, maar ik moet nog maar zien of ik dezelfde ervaring heb als onder Maverick Meerkat...
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline lizardman

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/06, 14:10:53 »
Waar de, inmiddels 7 jaartjes oude, celeron laptop van mijn vriendin op 10.04 als een zonnetje liep is ie met 12.04  helaas niet meer vooruit te branden!
Gelukkig heeft 10.04 nog een tijdje ondersteuning, dus gaan we weer snel terug naar die lekker lichte, soepele LTS van 2 jaartjes geleden... ;-)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/06, 14:41:06 »
Ik heb gisteren en vandaag Ubuntu 12.04 geprobeerd.
Ik moet zeggen dat het tegen viel.
blijf problemen hebben met bugs met Unity maar ook met fallback wat nog erger was met bugs.
Ubuntu 10.10 was stabiel maar alles wat er na kwam heeft bij mij alleen maar vol met bugs gezeten.
Had ik in 11.10 alleen problemen met een traag menu en enkele andere bugs, in 12.04 is het menu wat sneller geworden maar is de launcher slechter geworden. Reageert slecht als het al van uato hide terug wil komen en een programma er in plaatsen ging ook niet echt goed.
Zal over de fallback maar niet hebben want daar werkte bijna niets zonder problemen.

Positief was wel dat FF veel sneller opstart maar die had ik na het installeren van Chrome was die snel verwijderd.
Alles startte sneller op maar dat was ik al gewend van Xubuntu.

Heb na die tegenvaller want dat was het wel, toch maar alleen Xubuntu 12.04 erop gezet en nu werkt wel alles naar behoren. Het is ook een stuk sneller op mijn i3.
Straks mijn i7 in orde maken met Xubuntu.
Ubuntu probeer ik nog wel een keer over een jaar of zo en dan hoop ik dat er niet zo veel bugs meer in zitten.


Re: review 12.04
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/06, 19:33:05 »
Wat dan voor bugs? :rolleyes: Die launcher is ook geen standaard  ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline emiel1976

  • Lid
Re: review 12.04
« Reactie #24 Gepost op: 2012/05/06, 23:23:49 »
Wat dan voor bugs? :rolleyes: Die launcher is ook geen standaard  ;)

De launcher of linker zij balk is bij mij 1 grote bug.
Verborgen komt hij 9 van de 10 keer niet te voorschijn als ik met mijn muis er naar toe ga.
Programma's er in slepen zodat ze blijven staan werkt ook maar voor de helft en een deel helemaal niet. Die moest ik opstarten en dan vast pinnen.
Het menu komt op als ik er op klik wel een stuk sneller dan 11.10 maar nog met een vertraging.
Het zoeken van bestanden in de lens is niet perfect. Om 1 of andere reden geeft hij niet altijd alles weer.

Over het algemeen is het wel sneller geworden dan 11.10 en kun je zo uit de doos wat meer instellen maar wat ik mis is standaard instel opties.
Het systeem is kwa instellingen uit de doos nog erg kaal.
keuze uit 2 thema's die alleen van kleur verschillen.

Persoonlijk vind ik het een grote tegenvaller en dan niet alleen vanwege de bugs al spelen die een grote rol.
Het uiterlijk pimpen uit de doos is zeer beperkt en als je verder wilt gaan dan is het beperkt tot transparantie en kleur en als je andere thema's download kun je de venster randen aanpassen.
Effecten zoals de kubus en zo interesseren mij niet, ik wil mijn desktop in kunnen delen zoals ik wil en dat lukt bij Unity niet.
Vandaar dat ik die fallback erop had gezet om te zien wat dat was maar die viel eigenlijk best tegen.
Ik had gehoopt dat het makkelijk in te stellen was en dat het er beter uit zou zien maar de links van de menu's waren donker waardoor ze slecht te lezen waren en extra desktop omgevingen werkte niet.
Daarna maar verwijderd omdat ik geen zin meer had om iets anders te proberen.

Er zitten ook goede dingen in en het is op een aantal punten verbeterd maar toch merk ik nog dat Unity niet af is en er een hoop ontbreekt.
Kwa programma's is het wel een mooi systeem maarja dat kun je in iedere Linux versie installeren dus dat is leuk dat het er in zit maar meer ook niet.

Ik weet niet wat het is maar geen 1 Unity versie draait bij mij goed op mijn laptop terwijl alle andere desktop omgevingen geen problemen geven. LXDE, KDE en Xfce draaien zonder problemen en zelfs Gnome shell doet het aardig al zaten daar de laatste keer ook wat kleine bugs in maar die waren veel minder opvallend.

Maar zit nu op de Xubuntu met Xfce 4.10 te wachten.
Heb het zitten bekijken en het ziet er goed uit. Maakt het systeem nog volwassener plus het geeft wat dingen die ik miste.
Hopelijk is het net zo stabiel als 4.8