Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfindeler breekt af  (gelezen 1953 keer)

Schijfindeler breekt af
« Gepost op: 2009/03/06, 12:40:32 »
joepie, een dottig netbookje met een gewone harde schijf, de acer aspire one met een 160 GB harde schijf. Opgestart met een eenvoudig gemaakte usb opstart stick. Appeltje eitje :D

Eerst de windows defragmenteren. keurig aan het begin van de schijf.

Ik wilde een dualbootje maken met xp en Intrepid ubuntu met een eigen home partitie. De USB werkt perfect en hoewel er nog geen draadloos netwerk is, kom ik bij de schijfindeler. Ik kies voor handmatig, wil de windows verkleinen en als ik dat wil uitvoeren krijg ik steeds een foutmelding over een schrijffout en loopt de installatie vast.

Windows gebruikt minimale ruimte en ik heb het de helft van de schijf gegeven.

Iemand een idee?
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/06, 13:27:27 »
Hoi weiland,

je hebt niet toevallig de schijf "onveilig afgesloten" ?  Of van tevoren niet ontkoppeld ?
Want als er iets mis is met de ntfs zal de schijfindler gparted weigeren.

Het best is misschien om de Win.. via een "herboot" te verlaten.  En als dat niet lukt binnen Win..  een chkdsk te doen.
Er is trouwens een venster in gparted met de "log" en foutmeldingen.  Daar zal je zeker ook een hint vinden.

track

Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/06, 14:44:11 »
Goeie tip Track! Ben nu de windows aan het chkdsk-en. Dat duurt even, Heb ook even de USB opnieuw gedaan, dus ga het zo weer met frisse lente-achtige moed proberen. Dan kom ik even bij je terug. Bedankt

groeten :cool: :cool: :cool:
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/06, 14:50:27 »
Ik heb dit zelf ook een keer gehad, toen had ik mijn windows gehibernate.. was ook niet zo'n succes, dus ik denk dat je het inderdaad in de hoek van track moet zoeken ;)

Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/06, 14:54:17 »
WAT had je gedaan......??? je windows gehibernate???? Ik wordt helemaal nieuwsgierig. Volgens mij moeten we dat ubehaubt met winddozen doen... hibernaten... Mooi!

groeten
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/06, 14:56:52 »
Om de opstart tijd van me windows partitie wat draaglijker te maken liet ik hem altijd in slaap vallen.. Probleem dan is dat je andere partities (dus ook Ubuntu) hem niet meer konden aanspreken, ik kon dus niet meer bij mijn muziek en dat soort dingen.. Duurde even voordat ik er achter kwam dat, dat zo dus niet werkte :P.

Maar goed heb nu geen Windows partitie meer dus maakt ook niet zoveel meer uit :)

Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/06, 16:34:46 »
Dit is meest verrassende installatie tot nu toe.

Eerst krijg ik foutmeldingen bij het verkleine van de windows HD. Dankzij de tip van Track niet meer. Dan krijg ik bij het aanmaken van de derde (home) partitie de melding dat de vrije ruimte van ruim 80 GB onbruikbaar is.... bizar....

Probeer ik het hele feest opnieuw, chkdsk defrag van de vinddoos, etc etc geeft ie kan ik de vinddoos van 156 GB niet verkleinen. Het is me een dagje wel....vinddoosje doet het nog....

groeten,
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/06, 16:49:06 »
Maar als je de Win..-partitie al een keer hebt ingekrompen dan is ie verkleind toch ?
Dan moet je die uiteraard niet nog een keer verkleinen.

En bij Ubuntu zou ik sowieso alleen één partitie aanmaken (plus swap uiteraard).
Anders wordt alles iets ingewikkelder zonder enig nut.

Als je dus de schijfindeling handmatig doet:  de (reeds verkleinde) Win..-partitie met rust laat, het grootste gedeelte van de schijf aan Uby toewijst en de swap aan het eind van de schijf zet (± evengroot als het werkgeheugen) ?

Wat kan er mis gaan ?

track

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/06, 18:38:34 »
En bij Ubuntu zou ik sowieso alleen één partitie aanmaken (plus swap uiteraard).
Anders wordt alles iets ingewikkelder zonder enig nut.

hmm ik heb me home en / losgetrokken van elkaar, toch wel handig bij een herinstallatie toch?

of snap ik je verkeerd ;)?

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/06, 19:00:56 »
Nou, ik heb het allemaal op één partitie, en als ik update, (en trouwens ook eerder voor het backup)
stel ik de /home daaruit veilig.
Ik heb er al genoeg (externe) partities, daar moet ik niet nóg een hebben.
"Simple is beautiful"

track

Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/06, 19:02:44 »
 ??? Inderdaad Ex. Een aparte home partitie vind ik tot nu toe een van de handigste ontdekkingen onder ubuntu.

Wat er gebeurt...snap ik ook niet helemaal...ik heb de NTSF schijf na alle foutmeldingen hersteld in zijn oude omvang. Het Vinddoosje werkt dus gewoon. Maar de schijfindeler denkt dat het eerste piepkleine deel (de usb stick?) van SDA ubuntu is. Windows is niet aan te passen, en verder heb ik geen ruimte meer.
Spookt.. ik zal wel iets stoms hebben gedaan. Ik kan nu wel de hele Vinddoos wissen, maar ik vertrouw de Ibex niet zo. Ik wacht wel even op jaunty en ga dan wel even naar het feestje. Kan een  ubuntero er even naar kijken. Ik kan wel even met mijn Vinddoosje uit de voeten. Heeft iemand de geniale tip, hou ik me natuurlijk aanbevolen.

groeten.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline track

  • Lid
Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/07, 12:18:51 »
Wat jij beschrijft lijkt erop dat er een "herstelpartitie" op de schijf staat (meestal ±1 GB). En als de  /boot/grub/menu.lst  toevallig of per ongeluk daarop wijs kan hij niet opstarten uiteraard.

Als je even vanaf de live-CD opstart en in de terminal een sudo fdisk -l  doet (en hem post)
zullen wij het geval bekijken.

track

p.s. de USB zal trouwens zeker niet de "sda" zijn. Linux pakt per toestel een andere naam.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/07, 12:21:42 door track »

Re: Schijfindeler breekt af
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/07, 19:35:03 »
In dit geval heb ik toch maar het vinddoosje gekozen. Ik heb van alles geprobeerd om dual te draaien, hoewel dat alijd wel vlot gaat was ik tot nu toe 2 dagen aan het knutselen, met name om de draadloze verbinding aan de praat te krijgen. Misschien bij Jaunty weer proberen. Alle andere computers in huis zijn dual boots. Dus ik doe het niet zo slecht wat ubuntu betreft.

groeten en bedankt voor de tips.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum