Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP dual boot met Ubuntu verwijderen  (gelezen 13381 keer)

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Gepost op: 2007/08/03, 13:51:45 »
Ik heb een dual boot van windows xp met ubuntu. Als ik Ubuntu verwijder, geeft hij bij `t opstarten: grub  error 22. En nu kan ik windows niet meer opstarten. Nu durf ik bij een vriend Ubuntu in dual boot niet aan te bevelen. Hoe kan ik na verwijderen van Ubuntu ook de MBR (oid) weer op orde krijgen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/03, 14:44:02 »
PC opstarten vanaf Windows installatieCD, recovery, tik in: fixmbr

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/03, 18:13:17 »
ik heb de installatie-cd van XP in `t laatje gestopt en na een poosje krijg ik een venster:windows xp prof setup. Met oa druk R voor herstellen.Dat gedaan en ik kom bij Herstelconsole, met de vraag: Bij welke Windowsinstallatie wilt u zich aanmelden? Ik heb maar een 1 ingevuld. Dan vraagt hij om het administratiewachtwoord. Dan krijg ik een regel die begint met:C:\Windows>. Hier heb ik help ingetypt en kreeg een lijst met opdrachten te zien (zoals:bootcfg,fixboot,fixmbr). Nu FIXMBR ingetypt en ik kreeg een waarschuwing te zien: weet u zeker,dat u een nieuwe MBR wilt schrijven? Nu j gegeven en hij zei: De nieuwe MBR is geschreven.
Helaas krijg ik nu bij opstarten te zien: Non-system disk or disk error  replace and strike any key when ready.

BroodjeUbuntu

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/03, 18:18:54 »
Je moet ook niet op een linux forum gaan vragen hoe je windows weer hersteld ze nemen je toch in de maling haha :P
nee geintje...

Ik zou het zelf niet weten het enige dat ik weet is dat je nu goed in de penarie zit.
Volgens mij kun je verder hulp gaan vragen bij helpmij.nl die weten denk meer van windows af dan dat ze dat hier weten beetje raar uitgelegd maar je snapt het denk wel ;)

XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/03, 18:41:27 »
Citaat van: pjotr123
PC opstarten vanaf Windows installatieCD, recovery, tik in: fixmbr
Probeer dit van Pjotr eens, alleen dan ipv fixmbr intikken: fixboot

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/04, 15:05:05 »
Je hebt het ook verkeerd om gedaan!
Windows verwijderen -> linux laten staan ;) haha

wat hier boven staat, werkte trouwens bij mij toen ik dit had!

Offline siegi

  • Lid
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/04, 15:09:12 »
ik gebruik normaal altijd fdisk /mbr maar eigenlijk dacht ik dat die commando's allemaal hetzelfde zijn.
Staat windows nog wel in de partition manager op boot.

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/04, 22:50:25 »
Ik heb inmiddels nog een ervaring.Ik heb een dual boot met w2000 en ubuntu gemaakt.Een poos terug heb ik een cd gekregen van een vriend en die heet: super-grub disk. Nu heb ik ubuntu gedeletet mbv (de linux) dsl, een kleine live-cd. En nu kan ik mbv van de supergrub-cd de boot van w2000 weer fixen. Hetzelfde nog eens met xp en ubuntu geprobeerd, maar nu kan supergrub-cd de xp-boot niet fixen (het kan best zo zijn dat supergrub de opdracht fixmbr gebruikt).

Offline Nico

  • Lid
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/04, 23:14:08 »
Heb je wel het juiste administratorwachtwoord ingetypt? Ik heb eens heel lang zitten kl*ten, omdat ik niet wist dat mijn systeem in een andere toetsenbordindeling staat. Het stond in Qwerty, ik was lustig mijn wachtwoord in Azerty aan het typen.
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/06, 14:40:57 »
Probeer dit van Pjotr eens, alleen dan ipv fixmbr intikken: fixboot?
--Hij zegt: de nieuwe opstartsector is geschreven. Maar bij booten geeft hij nog steeds: Grub loading...Error 22.

ik gebruik normaal altijd fdisk /mbr maar eigenlijk dacht ik dat die commando's allemaal hetzelfde zijn.
Staat windows nog wel in de partition manager op boot?
--Als ik na WINNT>intyp FDISK /MBR  ,geeft hij: opdracht wordt niet herkend.
Misschien typ ik de opdrachten niet op de juiste plaats in. Ik start met de installatie-cd van xp, en wacht totdat hij een venster geeft met: enter=doorgaan, R=herstellen, F3=afsluiten. Ik typ dan R en vervolgens1, waarom weet ik niet, hij vraagt `t admin.wachtwoord, ik geef dat en dan typ ik de opdracht.
Of windows nog in de partitionmanager staat, daar heb ik geen idee van, wat betekent dat?

--`t admin.wachtw. is wel correct.


Inmiddels ook een iets positievere ervaring; ik kan windows xp altijd wel terughalen door ubuntu opnieuw te installeren.

Offline siegi

  • Lid
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/06, 19:27:11 »
Met volgend zinnetje windows op boot bedoel ik hetvolgende.
In je partition manager kan je instellen van welke partitie de bios moet booten.  De bios gaat namelijk eerst naar de mbr zien.  En dan welke partitie op boot staat.

Wereldvreemd

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/07, 12:14:02 »
Ik heb hele goede disaster recovery ervaringen met GAG.
Lees even de instructies in het bijgevoegde text-bestandje van GAG en je hebt de boel zo weer in orde.

http://gag.sourceforge.net/  

Suc6,  Wereldvreemd

p.s. hopelijk heb je een niet al te nieuwe pc, m.a.w. heb je nog wel een diskettestationnetje

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/07, 12:16:59 »
Waarom moeilijk doen?
Op de wiki staat een oplossing die heel makkelijk is:
https://wiki.ubuntu.com/NlProblemenMetWindows#head-ed11e99b46c70bb8d6b2c9647bfd3d7bb2d5863b

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/07, 22:39:04 »
Eindelijk gelukt!         Ik heb eerst de ubuntu-partitie gedeletet. Toen heb ik DOS geladen (mbv de installatiediskette van W98). Toen het commando:
fdisk /mbr
(als je niet eerst ubuntu delete moet je de xp-partitie een bootflag geven)

rrr

  • Gast
XP dual boot met Ubuntu verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2007/08/10, 14:05:41 »
Zonder diskette lukte het ook zo: (op de pc stond de dual-boot ubuntu xp)
--XP-installatiecd in laatje, pc opstarten. Kies na een poosje R(=herstel)
--1 (slaat misschien op partitienummer hda1)
--**** (admin-wachtwoord van de geinstalleerde windows)
--fixmbr [je krijgt een waarschuwing]
--j [nieuwe MBR is geschreven]
--exit
klaar

Soms moet je de windowspartitie een bootvlag geven.
--linux(cd in laatje en) opstarten
--open een terminal
--wordt root (su of sudo su)
--wachtwoord van root
--cfdisk
--met behulp van de pijltjes en enter de windowspartitie een bootflag geven
--write
--yes
--quit
klaar