Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: audacity, volumeregeling  (gelezen 5082 keer)

rv

  • Gast
audacity, volumeregeling
« Gepost op: 2007/10/02, 21:14:25 »
Audacity, volume staat te laag.
Bij het opnemen van geluid van de tuner (via apparaat: OSS: /dev/dsp   in te stellen in audacity--Bewerken--voorkeuren ) staat `t nivo te laag; de nivometer staat op ongeveer -35 dB. `t Ingangssignaal is ruim voldoende voor de pc-speaker en de kamerversterker. Als ik rechtsboven op `t luidsprekertje Master rechtsklik en volumeregeling open, kan ik `t volume alleen maar nog lager zetten.
In de audacity-Wiki staat onder `prevend noise`: "Set the correct input level of your sound sources" , maar hoe stel je het volume hoger, zoals vroeger bij elke bandrecorder ging mbv een pot-meter?

Ik werk met feisty fawn en geluidskaart SBLive 5.1

audacity, volumeregeling
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/02, 23:35:28 »
In principe zou ik het gewoon opnemen.
Als het opnemen gedaan is, kun je het volume hoger krijgen door het effect "versterken" te gebruiken.

Selecteer na de opname alles wat je wilt versterken en ga naar het effect toe. Je kunt handmatig aangeven hoeveel het versterkt moet worden - tot in het oneindige bijna (in jouw geval is het misschien nodig om het effect er tweemaal overheen te gooien).

rv

  • Gast
audacity, volumeregeling
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/03, 11:27:34 »
Ja, dat werkt goed,maar..
Als ik het goed begrijp, gebruik ik dan niet de volledige bit-diepte, is het dan aan te bevelen om de bitdiepte hoger in te stellen bij de opname?
Toch raar dat er geen goede volume-regeling is, kan jij wel het volume bij de opname wel goed krijgen?
Zo`n 0dB tot -5dB lijkt me ok.

audacity, volumeregeling
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/03, 13:35:19 »
RV,
ik heb erg veel met audacity gedaan en doe er nog steeds veel mee. Ik heb me rotgezocht naar jouw "volumeregeling" en "bitdiepte". Ik snap echter niet goed wat je bedoelt.

Heb je "alsamixer" geinstalleerd? Het kan zijn dat het systeemvolume voor opnemen te laag staat - of heb je het daar juist over?

Hoe neem jij de tuner op? Heb je internetradio? Of een fysieke tuner aan je line-ingang geprikt?

De volumebalkjes in Audacity kan ik gewoon open schuiven.

Voor het systeemvolume zou ik Alsmixer installeren (via Synaptic). Of beter: installeer alsamixer-gui - kun je het grafisch aanpassen.

Offline nicolas

  • Lid
audacity, volumeregeling
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/03, 15:12:06 »
Dank voor deze tip. Ik liep gisteren tegen hetzelfde probleem aan. Ik ga alsamixer maar eens installeren en kijken of dat helpt.

Ik gebruik de microfoon van mijn laptop om een stuk tekst in te spreken. Anderhalf jaar geleden ging dit prima onder Dapper. Nu met Feisty heb ik ook bovenstaand beschreven probleem.

Nico
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

rv

  • Gast
audacity, volumeregeling
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/05, 17:10:16 »
sisosteven
Ik heb gezocht en vond alleen "alsamixergui" bij synaptic en heb deze geinstalleerd. Deze bevat een groot aantal potmeters. Bij wat experimenteren veranderde er alleen iets bij potmeter "aux". Erboven stonden twee rondjes die rood werden, tegelijk werd het ingangssignaal nul. Nu kan ik niets meer opnemen met de line-ingang; ook herstarten van de pc gaf geen verandering.


"De volumebalkjes in Audacity kan ik gewoon open schuiven."
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je dat er een potmeter is waarmee je het ingangssignaal (de rode balkjes) helemaal open kunt krijgen of zelfs oversturen?

audacity, volumeregeling
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/05, 20:01:08 »
Citaat van: rv
sisosteven
"De volumebalkjes in Audacity kan ik gewoon open schuiven."
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je dat er een potmeter is waarmee je het ingangssignaal (de rode balkjes) helemaal open kunt krijgen of zelfs oversturen?
Ja, dat bedoel ik.
Helemaal rechtsbovenin het scherm van Audacity staan naast elkaar twee schuifjes (noem het potmeters, volumeknoppen, whatever).
De ene schuif is voor het ingangs-signaal (daar staat een microfoontje bij) en den andere is voor het uitgaande signaal, daar staat het welbekende speaker-icoontje bij.
Staat het microfoon-schuifje helemaal open? Of, laten we zeggen, op 0,7-0,9? (mijn advies is namelijk: zet die potmeters nooit helemaal open.....)

Eertijds kon ik bij de potmeter voor ingangssignaal ook kiezen welk inkomende signaal hij moest nemen - vroeger had ik dan keuze uit "mic" of "line". Waarom die keuze er niet meer is, weet ik niet, dat zoeken we uit, als het lukt althans..... ;)

Wat het oversturen betreft:
dat vind ik leuk! Ik houd erg van kabaal! :D :P
Maar ik doe dat denk ik maar liever met een plugin - of met het effect "versterken". Maar voor mooi geluid moet er wel eerst voldoende ingangssignaal zijn natuurlijk.....



P.S.
ik denk dat de windowsversie van Audacity veel beter is, maargoed.
Ik ga Ardour eens proberen, hoewel het daar gisteren niet mee lukte geef ik nog niet op.

rv

  • Gast
audacity, volumeregeling
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/12, 22:56:51 »
Op `t moment heb ik met kunst- en vliegwerk `t opnamenivo op  -10 dB gekregen. Eens heb ik een potmeter in beeld gehad met de naam gain. En deze kon ik van 1 naar 10 opschroeven. Voorts is er soms een rechthoekig venstertje te zien waar je kunt kiezen tussen opname en line; opname (oid) geeft nog een paar dB extra.
In windows doet audacity ongeveer `tzelfde.

Ik ben er nu van overtuigd dat het toch aan de hardware ligt; dus een misaanpassing tussen de recorderuitgang van mijn versterker en de line-ingang van sound-blaster. Als mijn geluidskaart opnemen met bitdiepte 24 ondersteunt, kan ik voor goede opnames hiermee opnemen en in audacity versterken (zoals boven beschreven) of uitkijken naar een andere versterker.

Dank voor alle hulp, met een en ander heb ik meer inzicht gekregen.

[voor alle duidelijkheid: een potmeter is geen meter maar een knop waarmee je het nivo kunt regelen]

[Bitdiepte geeft aan hoe nauwkeurig je de analoge waarde omzet in een digitaal getal; dus bij de analoog-digitaalomzetting. Als `t ingangssignaal te laag is, gebruik je niet alle bits van de bitdiepte; dit kan zelfs ruis of vervorming veroorzaken.]

audacity, volumeregeling
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/13, 08:28:24 »
RV,
ik heb je mail ontvangen hoor,
graag gedaan :-)

Toch blijf ik het vreemd vinden dat jij kennelijk niet de potmeters hebt die ik wel zie.....

Misschien kun je eens een screenshot laten zien, want ik vind het errrg vreemd.

Succes met je harde waar.

Groet,

SiSoSteven