Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos netwerk installeren  (gelezen 2090 keer)

Skoebidoe

  • Gast
draadloos netwerk installeren
« Gepost op: 2006/07/21, 00:23:57 »
Hallo,

Een vriend van mij heeft mijn draadloosnetwerk ge

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
draadloos netwerk installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/21, 00:35:06 »
Het probleem is dat de driver niet altijd goed werkt, en die moet nu eenmaal goed werken vooraleer je draadloos op internet kan :)
als ik het goed begrijp dan werkt het draadloze internet op dit moment wel..

ik zou gewoon afwachten en bekijken wat een volgende kernel update teweeg brengt..
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Skoebidoe

  • Gast
draadloos netwerk installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/21, 00:42:33 »
OK. Ik moet dus geen schrik hebben om te updaten. Of moet ik telkens oppassen voor de kernelsources?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
draadloos netwerk installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/21, 00:47:42 »
ik zou geen schrik hebben :) als er updates zijn van de kernel-image dan kan het misschien voorkomen dat er iets mis gaat, maar die kans is niet zo heel groot, ik bedoel, het werkt nu toch ook gewoon met de nieuwste kernel :)
en als het toch misloopt, dan fixen we het wel op het moment dat het misloopt, voor eens en voor altijd ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

arnevt

  • Gast
draadloos netwerk installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/21, 10:49:09 »
Citaat van: profoX
ik zou geen schrik hebben :) als er updates zijn van de kernel-image dan kan het misschien voorkomen dat er iets mis gaat, maar die kans is niet zo heel groot, ik bedoel, het werkt nu toch ook gewoon met de nieuwste kernel :)
en als het toch misloopt, dan fixen we het wel op het moment dat het misloopt, voor eens en voor altijd ;)
ik zou net wel schrik hebben... (daar is die vriend van alain1 weer)

ik heb een acx module gecompileerd tegenover de huidige kernel, bij nieuwe versie gaat die dus niet in /lib/modules staan... en bijgevolg niet meer werken.

Er is blijkbaar ook de ndis-wrapper methode, maar ik heb slechte ervaringen met ndis-wrapper..

trouwens, het eerste dat ik vaak doe bij installeren, is eigen kernel compileren, en er enkel insteken wat ik nodig heb... ik doe dat echter bij andere mensen niet wegens "te veel kans op mislopen". Ik heb dus bijgevolg geen ervaring met het auto-updaten van kernel packages bij al die distro's. lijkt me iets evil, een kernel package automatisch updaten. Zowel bij debian als ubuntu lijkt dat vaak mis te lopen bij exotische hardware, vandaar altijd de native kernel downloaden en compileren met alles built in

arne

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
draadloos netwerk installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/21, 16:07:51 »
Als je zelf de kernel gaat compileren/onderhouden moet je wel zelf de veiligheidspatches etc. in de gaten houden... en elke keer weer opnieuw compileren.

De normale ubuntu kernel werkt zoiezo met veel exotische hardware, aangezien er een heel aantal patches inzitten waarmee je dingen kan aanpassen zonder te hoeven hercompileren (ACPI initramfs patch bv.)

De kernelmodule die bij dapper drake zit: acx.ko werkt prima als je de firmware optie aanpast. Ik heb de default acx.ko geupload naar:
http://wesley.debianbox.be/files/acx.ko

Je kan deze gewoon afhalen op deze manier:

$sudo mv /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.arne
$sudo wget http://wesley.debianbox.be/files/acx.ko -O /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.ko

Daarna moet je er nog voor zorgen dat de opties juist staan zodat de correcte firmware geladen wordt:

$gksudo gedit /etc/modprobe.d/options

en zet deze 2 lijnen achteraan het bestand:

# fix: dapper drake gebruikt verkeerde firmware
options acx firmware_ver=1.2.1.34
probeer nu acx module te herladen:

$sudo rmmod acx && sudo modprobe acx

Doe daarna
$dmesg|tail -n 20 > ~/dmesgacx

probeer nu je internet terug te krijgen op de manier die je normaal gebruikt,
bv.
$sudo iwlist wlan0 scan
$sudo iwconfig wlan0 essid ESSID
$sudo dhclient wlan0
(of hoe het in jouw geval ook werkt, als je een prog hebt ofzo is het ook goed)

Als je het niet aan de praat krijgt zo, kan je de oude module die je vriend had gecompileerd voorlopig herstellen met:

$sudo mv /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.ko /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.profox
$sudo mv /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.arne /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net/wireless/acx/acx.ko

En dan zorg je ervoor dat je draadloze netwerk daar weer ingesteld wordt en dan doe je: "cat ~/dmesgacx" en post je op dit forum de output van dat commando

Als het wel is gelukt, dan kan je dmesgacx (logbestandje) verwijderen:
"rm ~/dmesgacx"

succes
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Skoebidoe

  • Gast
draadloos netwerk installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/21, 16:23:19 »
Beste,

Hartelijk dank voor alle moeite... Ik voel me echter nog niet geroepen om me aan dergelijke zaken te wagen.
Ik probeerde de codecs te installeren en vrees dat ik gans de boel verknoeid heb.
Bepaalde commando's in de Terminal geeft hij telkens fouten (zal wel aan mij liggen, vrees ik). Ik zit dus vast. ik weet niet goed hoe het nu verder moet

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
draadloos netwerk installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/21, 16:47:56 »
Over welke codecs heb je het? audio/video codecs? of bedoel je de kernelmodule acx.ko?

Kan je de commando's + de fouten hier neerplakken? dan kunnen we eens kijken wat er scheelt
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)