Ondersteuning > Software en configuratie
Stations worden niet automatisch aangekoppeld bij opstarten
molly w:
Onlangs had ik een rare storing bij het aanzetten van mijn laptop met Ubuntu. De oplader was aangesloten en ik wilde kijken hoe vol de accu al was. Maar ik kreeg vreemde foutmeldingen (onlangs een systeemupdate laten doen), maar ik kon met F1 een reboot doen.
Toen bleek dat ik niet meer bij mijn bestanden op mijn synologyNAS kon komen. Foutmelding dat alleen root dat mocht. Ik weet intussen dat die foutmelding ook kan betekenen dat er een probleem is met de verbinding tussen mijn laptop en de synology.
--- Code: ---Ping ipadres
--- Einde van code ---
ja ... wél verbinding.
Vervolgens
--- Code: ---sudo mount -a
--- Einde van code ---
en hoera, de stations waren weer aangekoppeld.
Ik was benieuwd of dat aankoppelen de volgende keer weer gewoon vanzelf zou gaan. Niet dus, ik moest weer sudo mount -a uitvoeren. Onhandig vind ik, aankoppelen moet weer, zoals voorheen, automatisch gebeuren. Hoe doe ik dat??
Paul Matthijsse:
Hallo, je moet die NAS-schijven in je fstab plaatsen denk ik.
Typ, met aangekoppelde schijven:
--- Code: ---sudo blkid
--- Einde van code ---
dan wachtwoord,
als het goed is zie je regels als:
--- Code: ---/dev/sdb1: LABEL="barra1" UUID="ad3b6996-f824-4635-9c92-83c6f86266c6" BLOCK_SIZE="4096" TYPE="ext4" PARTUUID="30858414-01"
--- Einde van code ---
Open nu als sudo het bestand /etc/fstab
en voeg ergens onderaan het volgende toe (uitgaande van de regel hierboven)
--- Code: ---#/dev/sdb1: LABEL="barra1"
UUID=ad3b6996-f824-4635-9c92-83c6f86266c6 /jouw_aankoppelpunt ext4 defaults 0 1
--- Einde van code ---
Dus geen aanhalingstekens rond de UUID-code en bovenstaande regel gaat uit van een ext4 bestandssysteem.
Werkt dat voor jou?
molly w:
Dank voor je reactie.
Heb jouw suggestie gedaan
--- Code: ---sudo blkid
--- Einde van code ---
Terminal geeft o.a. terug - zonder label, dat wel:
--- Code: ---/dev/nvme0n1p5: UUID="288c9754-d4a6-44e9-97bc-b9e187263f3c" TYPE="ext4" PARTUUID="68824df0-05"
--- Einde van code ---
Dan zie ik dat deze UIDD-code reeds in mijn fstab staat. Dus daar is reeds in voorzien, maar is nog geen oplossing.
bart85:
Kun je jouw /etc/fstab hier op het forum plaatsen. Misschien een foutje in het aankoppelpunt
molly w:
Een deel van mijn fstab:
--- Code: --- <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p5 during installation
UUID=288c9754-d4a6-44e9-97bc-b9e187263f3c / ext4 errors=remount-ro 0 1
/swapfile none swap sw 0 0
#
#
#FLOPPY
#/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/wiegerinck auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
#
#
#OBELIX DOCUMENTS
//192.168.2.27/documents /media/obelix.local_documents cifs vers=3.0,credentials=/root/.cifs/credential_AFMW,iocharset=utf8,uid=1000,gid=1000, 0 0
--- Einde van code ---
Mag ik opmerken dat deze fstab altijd goed gewerkt heeft tot hieronder genoemde gebeurtenissen:
* Een systeemupdate. Nu heb ik Ubuntu 20.04.6 LTS
* Probleem met opladen accuEn vandaag ging het starten traag en reageert het systeem sloom.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie